کد خبر: ۹۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> مسئله تغذیه، یکی از مسائل مهم هر جامعه است که حتی بر سیاست‌گذاری‌های کلان هر کشور نیز تاثیر می‌گذارد
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  موضوعی که اگر برای آن به صورت ریشه‌ای چاره‌اندیشی نشود، می‌تواند به مروز زمان تبدیل به یک معضل اساسی شود. چه بسیارند طرح‌هایی که در کشورهای توسعه‌یافته به صورت بنیادین به این موضوع مهم پرداخته‌اند و نتیجه آن را در رشد و سلامت جمعیت و کاهش ابتلا به بیماری‌ها دیده‌اند. طرح‌هایی که حتی در برخی بازه‌های زمانی در ایران هم اجرا و به نتایج خوبی ختم شدند.

 از این دست طرح‌ها می‌توان به مصرف نمک یددار اشاره کرد که سال‌ها پیش اجرا و در نتیجه از رشد فزاینده گواتر جلوگیری شد. در کنار همه این طرح‌ها که به صورت مقطعی اجرا می‌شود، به یک مسئله اساسی بر می‌خوریم؛ موضوع تغذیه کودکان و دانش‌آموزان که به واسطه حضورشان در مدارس، ذهن را به سمت بوفه مدارس می‌کشاند.

       این موضوعی است که تقریبا هر سال از اوایل مهر ماه مطرح و کم‌کم به ورطه فراموشی سپرده می‌شود. کار تا جایی پیش رفت که برخی از والدین تقاضای برچیده شدن بوفه‌های مدارس به دلیل ارائه تغذیه نامناسب را دارند.

 چرا که معتقدند فرزندان‌شان را با غذای سالم راهی مدرسه می‌کنند، اما نمی‌توانند تضمین کنند که کودک به سمت بوفه مدرسه و تغذیه احتمالا غیربهداشتی و نامناسبش کشیده نشود. هرچند طبق اعلام اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مواد مجاز قابل عرضه در این بوفه‌ها شامل خشکبار، خرما، انواع میوه خشک، شیر و فراورده‌های لبنی،‌ غذاهای پخته، آب معدنی، ماء‌الشعیر، کلوچه و کیک روغنی است، اما آیا فقط این موارد در بوفه‌های مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شوند یا این فقط یک دستورالعمل اجرا نشده است.

       کامیاب صدری، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران در خصوص کارهایی که این اداره در رابطه با بوفه‌های مدارس انجام داده است، به خبرنگار «سپید» گفت: «یک جلسه مشترک بین 3 اداره سازمان دانش‌آموزی، بازرسی و ارزیابی عملکرد و اداره سلامت و تندرستی در مناطق داشتیم که به شکل هماهنگ در هر منطقه باید یک شورا به عنوان کمیته ساماندهی پایگاه تغذیه در حوزه منطقه تشکیل شود و مدارس را طبق بخشنامه‌ای ملزم به اخذ مجوز کند.»

 وی در خصوص اعضای ناظر این کمیته ساماندهی افزود: «این اعضا شامل معاون پرورشی، مدیر مدرسه، نماینده انجمن و مربی بهداشت هستند. اگر مربی بهداشت نداشتند، یکی از مربی‌ها که در بحث بهداشت دارای صلاحیت است باید مراجعه کند.»

       صدری در خصوص مجوز لازم برای بوفه‌ها اظهار کرد: «استانداردهایی را از مدارس خواستیم که باید اجرایی شود. اگر این موضوع یک سیکل اداری را طی نکند، اداره سلامت آموزش و پرورش قطعا مجوزی نمی‌دهد. 30 درصد پایگاه‌های تغذیه مدارس توسط اداره کل مورد بازرسی قرار می‌گیرد و 100 درصد پایگاه‌ها توسط خود مناطق در طول سال تحصیلی بازدید می‌شود. عیب و ایرادها به مدیر مدرسه اعلام می‌شود و مدیر باید در زمان مشخصی، این موارد را برطرف کند. همچنین بوفه‌های مدارسی که مشکلات اساسی دارند، به صورت مستقیم تعطیل می‌شوند.»

       رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران با مناسب دانستن نظارت بر بوفه‌ها گفت: «در سطح شهر تهران حدود 4000 مدرسه داریم که از این تعداد، حدود 3000 بوفه وجود دارد و 1200 بوفه سامان‌دهی شده است. در شهر تهران، حدود 300 نامه به برخی مدارس فرستادیم و مدیران مدرسه را ملزم کردیم که مشکلات بوفه را برطرف کنند و پاسخ بدهند.»

       صدری همچنین به اقلامی که می‌توانند در بوفه به فروش برسند، نیز اشاره کرد: «اقلام مجاز و غیرمجاز را طی بخشنامه‌ای به مدارس اعلام کردیم، اما اینطور هم نیست که مدارس را ملزم به فروش خشکبار کنیم.» وی افزود: «یک لیست 2 صفحه‌ای به مدارس دادیم که اقلامی از قبیل سوسیس و کالباس، چیپس و مواد قندی مثل شکلات‌ها را ممنوع کردیم.»

       وی در خصوص شرایط شخص فروشنده مواد غذایی نیز گفت: «در این بخشنامه به سلامت شخص فروشنده اشاره شده که باید یک دوره 30 ساعته بهداشت عمومی اصناف را بگذراند. همچنین یک سری معاینات پزشکی باید انجام شود و از مرکز بهداشت، گواهی صحت و سلامت بگیرند.»

       کامیاب صدری به رعایت موارد بهداشتی در محل بوفه هم اشاره کرد: «ما 3 نوع پایگاه داریم؛ در پایگاه درجه 1 فقط اقلام بسته‌بندی فروخته می‌شود، در پایگاه درجه 2 جز اقلام بسته‌بندی، ممکن است طبخ غذا هم انجام شود و در پایگاه درجه 3 طبخ غذا صورت نمی‌گیرد، اقلامی هم فروخته نمی‌شود و فقط فروش اقلام فرهنگی وجود دارد.»

       در همین زمینه جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران نیز پیشنهادی مطرح کرد. وی در خصوص چگونگی سامان‌دهی بوفه‌های مدارس به خبرنگار «سپید» گفت: «انجمن پیگیر این موضوع است که مسیر ورود کارشناسان تغذیه به مدارس هموار شود. در اینصورت می‌توان راهکارهایی پیش پای بوفه‌های مدارس گذاشت.» رزاز افزود: «البته قبل از این هم راهکارهایی به مدارس دادیم، اما ضمانت اجرایی نداشت و برای بحث اجرایی شدن، وزارت آموزش و پرورش یا اداره کل‌ آموزش و پرورش باید به موضوع وارد شوند.»

       موضوع حضور کارشناسان تغذیه در مدارس را با رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش استان تهران مطرح کردیم که کامیاب صدری هم از این موضوع استقبال کرد و گفت: «اگر تفاهمی انجام شود، قطعا در افزایش دانش همکاران ما و گرفتن مشاوره فنی به خصوص در مدارسی که آشپزخانه دارند، موثر است. اگر این موضوع اجرایی شود، بوفه‌ها از لحاظ کیفی به سمت پایگاه‌های تغذیه سالم خواهند رفت.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: