کد خبر: ۱۲۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفا آنلاین>جامعه پزشکی> حق «رازی» است که زاد روز او به عنوان «روز جهانی داروسازی» شناخته شود.
چند سالی است که در تقویم جمهوری اسلامی ایران پنجم شهریور که مصادف است با زاد روز حکیم فرزانه «محمد بن زکریای رازی» به نام پر افتخار روز داروسازی نامگذاری شده است و انتخاب این روز سبب مباهات برای داروسازان ایران است که تولد یکی از بزرگترین مفاخر علمی کشور که در جهان علم شناخته شده است به نام داروسازی در ایران برگزیده شده است. رازی چهره‌ای شناخته شده در عرصه‌های گوناگون علمی و به‌ویژه علم شیمی است و تالیفات او در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان یا تدریس می‌شود یا به عنوان یکی از منابع با ارزش مورد استفاده محققین و پژوهشگران قرار می‌گیرد و به عبارتی می‌توان از او به عنوان یکی از چهره‌های بین‌المللی نام برد که کشفیات او از جمله معروفترین آنها؛ کشف«الکل» و اسید سولفوریک (جوهر گوگرد) تحولی عمیق در علم شیمی پدیدار ساخت.

.       امروز باید بگوییم که داروسازان ایرانی دارای وجاهت و شان قابل توجهی در دنیا هستند و این علم در کشورمان توانسته است جایگاه ویژه‌ای را برای جوانان جویای نام ایرانی در جهان فراهم کند. به همین جهت باید نگاه داروسازان ایرانی به بیرون از جغرافیای داخلی دوخته شود و فعالیت‌های خود را در عرصه جهانی ارزیابی کنند. هرچند که تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی ریشه‌ای مدیران و دست‌اندرکاران است. حق رازی است که زاد روز او به عنوان «روز جهانی داروسازی» شناخته شود. با تلاش و فعالیت و برنامه‌ریزی مسئولان جمهوری اسلامی و دانشکده‌های داروسازی کشور و انجمن داروسازان ایران و ارتباط با مراکز علمی در سطح بین‌المللی و با سازمان علمی فرهنگی «یونسکو» می‌توان زاد روز رازی را به عنوان روز بین‌المللی داروسازی مطرح کرد و به تصویب رساند و همه ساله علاوه بر ایران در سایر کشورهای جهان به خصوص کشورهای اسلامی در همین روز به نام روز داروسازی از مقام علمی او تجلیل به عمل آید.

       امیدوارم که در جشن داروسازان که همزمان با زادروز این حکیم فرزانه برگزار می‌شود، همه گروه‌های داروسازی حول این منطق اتفاق نظر کنند و گامی برای این ادای احترام برداشته شود.
سیف الرضا شهابی / عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: