کد خبر: ۱۰۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
گزارش خبرنگار اعزامی شفاآنلاین از چهارمين كنفرانس بين المللی دیابت وروزه داری دردوبی:
شفاآنلاین :چهارمين كنفرانس بين المللي DAR با ارائه گايدلاين هاي عملي ديابت و رمضان 14 -16 آوريل 2016 در مركز پزشكي محمدبن راشد دبي با همكاري شركت داروسازي سانوفي برگزار شد.
به گزارش اختصاصی خبرنگار اعزامی شفاآنلاین به دوبی،فدراسيون بين المللي ديابت( IDF) به همراه اتحاديه بين المللي ديابت و رمضان ( DAR) براي ارائه گايدلاين هاي عملي در مورد موضوع ديابت و رمضان روز 14 آوريل در يك نشست خبري در هتل كنراد دبي گرد هم آمدند.

 در اين كنگره،
IDF با همكاري DAR و با حمايت شركت داروسازي سانوفي 31 كارشناس بين المللي را از سراسر ايالات متحذه آمريكا، انگلستان، فرانسه، تركيه، سودان، مصر، آفريقاي جنوبي، لبنان، سوريه، اردن، عربستان، كويت، امارات متحده عربي، ايران، پاكستان و مالزي دعوت كرده بود تا آنها به شكل داوطلبانه اي براي ارائه دستورالعمل هاي مديريت ديابت در ماه مبارك رمضان تلاش كنند.


در اين نشست خبري دكتر "شوكت ساديكات " رئيس فدراسيون بين المللي ديابت و پروفسور "محمد حسنين" فوق تخصص غدد و رئيس كنگره بين المللي ديابت و رمضان IDF-DAR اطلاعات پس زمينه و چشم انداز پيش رو گايد لاين هاي عملي مربوط به ديابت و رمضان را براي ارائه بهتر مراقبت هاي بهداشتي در اختيار متخصصان و پزشكان و رهبران مذهبي قرار دادند. اين گايدلاين ها متخصصان و رهبران مذهبي را قادر مي سازد تا به بيماران ديابتي در طول ماه رمضان كمك كنند و خطر عود عوارض بيماري را به حداقل برسانند.

دكتر " شوكت ساديكات" رئيس فدراسيون بين المللي ديابت( IDF) در نشست خبري چهارمين كنگره كنفرانس بين المللي DAR گفت: تعداد بيماران ديابتي در سراسر جهان با سرعت سونامي وار در حال افزايش است بنابراين ديابت موضوع مهمي است و بايد اطلاعات صحيحي از اين بيماري در دسترس باشد.

رئيس فدراسيون بين المللي ديابت با بيان اينكه تخمين زده مي شود، در دنيا 1.6 ميليارد مسلمان زندگي مي كنند كه 132 ميليون نفر از آنها ديابت نوع دو دارند اظهار داشت: ساعت هاي روزه داري در سراسر جهان طبق جايگاه جغرافيايي تفاوت دارد. بنابراين ساختار اساسي گايد لاين ها بايد با توجه به نيازهاي مسلمانان در سراسر جهان متناسب باشد. براي مثال در اسكانديناوي مسلمانان مي توانند تا 22 ساعت روزه باشند از اين رو آنها بايد سلامت خود را نيز در نظر بگيرند.

اوگفت: ما نياز داريم تا دانش هاي آكادميك مربوط به حقايق روزه داري براي بيماران ديابتي را بين مردم گسترش دهيم. بنابراين لازم است پزشكان،رسانه ها و شركت هاي بزرگ دارويي كه در زمينه مهار و كنترل ديابت فعاليت مي كنند هر كدام با نگاه و رويكردي متفاوت به اهميت ديابت و روزه داري بپردازند.

دكتر ساديكات افزود: "رهبران مذهبي كه توسط فدراسيون براي حضور و شركت در كارگاه هاي آموزشي اين كنگره تشويق شده اند، گزينه هاي مناسبي هستند تا از طريق تريبون ها و مساجدي كه در اختيار دارند در مورد ديابت و رمضان صحبت كنند.


به گفته وی ،كارشناسان بهداشت و پزشكان به مبتلايان به ديابت نوع يك، زنان باردار وبيماران با شرايط ويژه توصيه مي كنند، روزه نگيرند. زيرا روزه سلامت اين بيماران را به خطر مي اندازد. در واقع برخي از بيماران در طول ماه مبارك رمضان ممكن است عوارضي از قبيل نامنظم بودن مقدار قند خون، كم آبي بدن يا "كتواسيدوز ديابتي" و مواردي كه حتي مي تواند منجربه كما يا مگر شود را تجربه مي كنند. بنابراين توصيه مي شود كه رژيم غذايي ديابتي در طول ماه رمضان با بقيه ايام سال مقايسه شود."

به گفته رئيس IDF، اپيدميولوژي ديابت و مطالعه ديابت و ماه رمضان در سال 2001 نشان داد، 42.8 درصد مبتلايان به ديابت نوع يك و 78.7 درصد نوع دو حداقل به مدت 15 روز روزه گرفتند با اين حال آنچه مهم است ارائه توصيه هاي عملي و مناسب به منظور حفظ سلامت مبتلايان به ديابت در طول ماه رمضان ضروري است.

به گفته دكتر شوكت، بسياري از افراد مبتلا به ديابت بسيار مشتاق هستند در اين ماه روزه بگيرند اما روزه گرفتن به اين معنا نيست سلامت فرد روزه دار به خطر بيفتد. آگاهي نسبت به مديريت ديابت و افزايش آگاهي،ابزاري ضروري براي كنترل وضعيت سلامت در دوره روزه داري است.

او در ادامه يادآور شد: با توجه به ماهيت سوخت و ساز بدن در بيماري ديابت، مبتلايان به ديابت بخاطر عوارض ناشي از تغييرات ايجاد شده در در مواد غذايي و مصرف مايعات در طول ماه مبارك رمضان در معرض خطر هستند. هيپوگليسمي، هيپرگليسمي ، كم آب شدن و عوارض حاد متابوليك مانند " كتواسيدوز ديابتي از خطرات بهداشتي بالقوه براي مبتلايان به ديابت است. با همه اين اوصاف، بسياري از افراد مبتلا به ديابت مي توانند در فريضه روزه داري در ماه مبارك رمضان شركت كنند اما آنچه در اين باره مهم است بايد هر فردي با توجه به شدت بيماري و سطح خطر درگيري با پزشك معالج خود مشورت كند.

در ادامه اين نشست خبري پروفسور " محمد حسنين " فوق تخصص غدد و رئيس كنگره بين المللي ديابت و رمضان گفت: اتحاديه بين المللي ديابت و رمضان با همكاري انجمن ديابت امارات متحده عربي و شركت داروسازي سانوفي چهارمين كنگره DAR را در دبي برگزار مي كند. فدارسيون بين المللي ديابت گايدلاين هاي مربوط به افرادي كه مبتلا به ديابت هستند را قرار مي دهد تا آنها با توجه به گايد لاين هاي عملي با خيال راحت در طول ماه رمضان روزه بگيرند.

پروفسور "حسنين " گفت: اين كنگره نقطه عطفي براي ارائه دستورالعمل هاي جديد درباره مديريت ديابت در ماه رمضان و كاهش خطرات بهداشتي در اين ماه مبارك است كه نتايج آن به منظور توانمندسازي بيماران توسط متخصصان و رهبران مذهبي به مردم ابلاغ خواهد شد.

دكتر عبدالرزاق مدني رئيس انجمن ديابت امارات متحده عربي در ادامه نشست تاكيد كرد: مبتلايان به ديابت براي گرفتن روزه بايد تعادل بين گايدلاين ها و ارزيابي خطرات مربوط به مشاوره هاي پزشكي را حفظ كنند. افرادي هم كه مايل به شركت در ماه رمضان هستند بايد با پزشك خودقبل از رمضان مشورت كنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شفاآنلاین به دوبی ،درچهارمين كنگره بين المللي ديابت و رمضان كه از 15 تا 16 آاوريل با مشاركت بيش از 500 نماینده از 30 كشور جهان برگزار شد چند موضوع كليدي از جمله آخرين تحقيقات جديد در ديابت و ماه مبارك رمضان، اپيدميولوژي ديابت و ماه رمضان ،فيزيولوژي روزه، سطح خطر،مشاوره تغذيه و تنظيم دوز دارو ... مورد بحث وبررسی قرارگرفت.

پروفسور "عادل السيد "معاون اتحاديه بين المللي ديابت و رمضان دراین کنگره گفت: همچنين در گايد لاين ارائه شده وضعيت بيماران بر اساس نوع ديابت و شدت آن به سه گروه اصلي يعني قرمز، زرد و سبز طبقه بندي شده است. بيماران با وضعيت قرمز يا خطر بسياربالا نبايد روزه بگيرند بيماران وضعيت زرد با ميزان خطر بالا نبايد روزه بگيرند و بيماران با رنگ سبز براي گرفتن روزه نياز به توصيه هاي پزشكي دارند.


دكتر" هشام محمود "رئيس امور پزشكي منطقه خاورمیانه شركت سانوفي نيز با بيان اينكه يكي از ابتكارات ارزشمند سانوفي بهبود زندگي مبتلايان به ديابت است گفت: گايد لاين ديابت و رمضان در تمامي كشورها در سطح جهان منتشر خواهد شد.

دكتر هشام محمود افزود:ما مفتخر هستيم كه اين كنگره را با همكاري IDF و DAR برگزار مي كنيم و در آن اقدامات جديد و موثري را براي اطمينان از روزه داري امن و سالم در ماه رمضان به بيماران معرفي مي كنيم.

رئيس امور پزشكي منطقه خاورمیانه شركت سانوفي گفت: رويكرد سانوفي نه تنها كنترل و درمان بيماران ديابتي است بلكه بهبود كيفيت زندگي بيماران ديابتي نيز براي سانوفي حائز اهميت است. به همين خاطر آگاهي بخشي به بيماران و پيدا كردن حلقه هاي مفقوده را با همكاري رسانه ها و نهادهاي دولتي و مردمي در پي خواهيم گرفت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: