کد خبر: ۱۲۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفا آنلاین>اجتماعی>در حالی که سه سال از وعده معصومه ابتکار برای پیگیری طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در دولت یازدهم می‌گذرد، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توقف داوطلبانه یکی از بزرگترین بهره برداران جنگل در شمال ایران خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،  وی عصر روز دوشنبه در حاشیه بازدید از تحریریه مؤسسه مطبوعاتی«ایران » با اعلام این خبر خوش همچنین از تصویب قریب الوقوع «طرح استراحت جنگل» برای مدت 10 سال در دولت خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون به صورت لایحه در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی است اما در کنارش رئیس جمهوری با تأکید بر حفاظت از جنگل‌ها، وظیفه‌ای را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور محول کردند که بر اساس آن این سازمان باید برای تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای طرح استراحت جنگل و جبران خسارت بهره برداران فعلی چاره اندیشی کند اما در کنارش این لایحه را هم پیگیری می‌کنیم.


ابتکار  خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رایزنی با دستگاه‌های حکومتی را هم شروع کردیم که تا زمان تصویب این طرح با توجه به بروز مشکلات عدیده‌ای که در اکوسیستم‌های جنگلی شاهد آن هستیم حداقل خودشان بهره‌برداری را کنار بگذارند.


نخستین رایزنی ما با دستگاه‌های حکومتی با تولیت آستان قدس رضوی بود و با آقای رئیسی صحبت کردیم که حداقل اگر طرح‌های جنگلداری را دارند ولی آن قسمتش را که مربوط به بهره‌برداری چوب است متوقف کنند و خوشبختانه ایشان دستور قاطعی در این زمینه دادند و هفته گذشته در مراسم روز محیطبان که در مشهد برگزار شد این موضوع را رسماً اعلام کردند و گفتند که به هیچ عنوان در‌شأن آستان قدس رضوی نیست که از جنگل‌های طبیعی بهره‌ برداری کند.


آقای رئیسی حتی از ما درخواست کرد که شما هم هر کاری که باید برای توقف کامل بهره‌برداری صورت گیرد انجام دهید تا دیگر بهره‌برداری به اسم آستان قدس انجام نشود چون ما هم دستور توقف کامل بهره‌برداری را داده‌ایم.ابتکار با تشکر از همکاری آستان قدس رضوی افزود: از این‌رو با دستگاه‌های دیگر هم قرار است مکاتبه و رایزنی‌ها را شروع کنیم تا آنها هم همین رویه را ادامه دهند تا حداقل دستگاه‌های حکومتی از جنگل‌های طبیعی فاصله بگیرند. وی درباره واگذاری 5600 هکتار از جنگل‌های شمال با حکم دستگاه قضایی به اداره اوقاف استان مازندران و واگذاری 12 هکتاری یک پارک جنگلی در محمود آباد به بنیاد مسکن توسط منابع طبیعی گفت: در هر دو مورد دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست با اینکه وظیفه‌ای نداشته اما ورود پیدا کرده ولی تأکید می‌کنم که هرگونه مقاومت و ممنوعیت در واگذاری بر عهده سازمان جنگل‌هاست، با این حال ما نیز پیگیری می‌کنیم.

حذف تعرفه واردات چوب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد دیگر اقدام‌های این سازمان در جلوگیری از روند رو به رشد تخریب جنگل‌های شمال ایران گفت: یک سال تمام پیگیر این بودیم تا تعرفه واردات چوب برداشته شود و خوشبختانه دولت با این امر موافقت کرد. با برداشته شدن محدودیت‌های وارداتی، حالا نیاز صنایع چوب داخلی براحتی تأمین می‌شود و می‌توان بهتر برای توقف بهره‌برداری از جنگل اقدام کرد ضمن اینکه ما در همان ابتدای دولت یازدهم در سال 92 مصوبه پایش و حفاظت از جنگل‌های طبیعی را در دولت به تصویب رساندیم که‌ بند 6 این مصوبه تأکید می‌کند  هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی شمال باید فقط از درختان شکسته و بیمار باشد. این مصوبه، میزان بهره‌برداری را از جنگل محدود کرد ولی حدود سه ماه پیش آقای نعمت‌زاده، وزیر محترم صنعت و معدن نیز پیشنهادی را در دولت مطرح کردند که این بند 6 لغو شود اما بعد از اینکه گزارش وضعیت جنگل‌ها را در دولت ارائه کردم، دولت یکپارچه به ابقای ماده 6 رأی داد. در مورد پیگیری وضعیت جنگل‌های زاگرس و خشکیدگی بلوط‌ها نیز ما با‌وجود گرفتاری‌هایی که داریم و وظیفه مستقیمی هم در مورد جنگل‌ها نداریم جلسات زیادی داشتیم.ا

بتکار همچنین اولویت دولت در بخش محیط زیست را افزایش مشارکت مردمی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل فراخوان‌های زیادی تاکنون داشتیم و موفق شدیم حتی بخش خصوصی را در بخش حفاظت وارد عمل کنیم مثلاً بیمه دانا یوزپلنگ ایرانی را بیمه کرد و بیمه ما نیز پلنگ را تحت حمایت خود قرار داد که اقدام ارزنده‌ای بود.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین وضعیت کشور را از نظر منابع آب بحرانی توصیف کرد و گفت: همه ما نگرانیم و اگر دیر بجنبیم شاید همان اتفاقی که برای میناب و فسا و... با فرونشست‌های عظیم زمین اتفاق افتاد برای سایر مناطق کشور هم بیفتد.

400 هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز
ابتکار با اشاره به وجود بیش از 400 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در کشور، همچنین در پاسخ به اینکه چرا پلمب چاه‌های غیرمجاز کند اتفاق می‌افتد، گفت: به هر حال به غلط یک امر نادرستی برای مردم در مقطعی از زمان درست تلقی شده چون رئیس دولت قبل در سفر به استان‌ها هر جا رسید گفت دشت‌های ممنوعه نداریم و اجازه حفر چاه را به مردم داد حالا وزارت نیرو نمی‌تواند براحتی و بدون در نظر گرفتن معیشت جایگزین این چاه‌ها را پلمب کند اما با این حال وزارت نیرو در حال تلاش است و استانداران نیز همراهی خوبی دارند. ابتکار تأکید کرد: خوشبختانه در مقایسه با دولت قبل همه استانداران ما محیط زیستی هستند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آب زیرزمینی برای مصرف نیست. ذخایر آب زیرزمینی ذخایر استراتژیک هر کشوری است و کشورها مجاز هستند حداکثر تا 20 درصد از این منابع استفاده کنند ولی ما 85 درصد سفره‌های آب زیر زمینی کشور را تخلیه کردیم حتی از مصر هم بدتر هستیم و رتبه یک را در دنیا داریم. امروز وضعیت خوبی از نظر آب نداریم و از هم‌اکنون شاهد جنگ آب در برخی مناطق مثل چهارمحال و بختیاری هستیم. در برخی مناطق مثل فارس هم فرونشست‌ها بحران شده. او افزود: آن وقتی که فریاد خودکفایی برای تولید گندم سر می‌دادیم باید فکر این روزها را می‌کردیم.


حالا خودکفا شدیم اما باید پرسید چه راهکاری برای مقابله با این بحران بی‌آبی و فرونشست‌ها وجود دارد.ابتکار درمورد طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در دولت یازدهم نیز افزود: باز هم می‌گویم که انتقال آب باید گزینه آخر باشد. ما با طرح انتقال آب خزر به سمنان و تونل بهشت آباد و سبزکوه هنوز موافقت نکردیم و موضوع در دست بررسی است فقط در یک مورد با تونل گلاب دو برای تأمین آب شرب اصفهان به قید 15 شرط موافقت کردیم و اعلام هم کردیم اگر این شروط تحقق نیابد جلو کار را می‌گیریم.


وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا با وجود مصوبه دولت درباره تأمین حقابه تالاب‌ها با اولویت بعد از شرب، این حقابه‌ها داده نشده گفت: این‌طور نیست؛ در مورد ارومیه، گاوخونی، هامون و هورالعظیم حقابه‌ها داده شده فقط در فارس چون بارندگی‌ها کمتر بوده آبی به بختگان و دیگر تالاب‌ها تخصیص نیافته است.ایران

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: