کد خبر: ۱۰۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>سلامت>معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: نان داغی که در کیسه پلاستیکی می‌گذاریم، آلوده است و سرطان را به خانه‌مان می‌آورد.
به گزارش شفا آنلاین،سعید متصدی به مناسبت روز زمین با اعلام اینکه امسال شعار روز زمین «درختان برای زمین و زمین برای زندگی» انتخاب شده است، گفت: امسال تکیه بر حفظ منابع گیاهی است، حال آنکه ما در کشورمان به جای کاشت درخت، پلاستیک می‌کاریم.

وی با تاکید بر اینکه امروز جنگل پلاستیک و جنگل پسماند داریم، ادامه داد: کاهش میزان پسماند شدنی است و تنها کلید آن مشارکت همه افراد است؛ دستگاه‌های تصمیم‌گیر و حاکمیتی باید برنامه مشخصی برای مدیریت پسماند داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست همچنین افزود: در دو سال گذشته در حوزه پسماند فعالیت‌های خوبی شده است؛سند مربوط به پسماند در قالب لایحه مدیریت شهری و آیین‌نامه مدیریت پسماند تصویب شده و ضوابط خوبی برای برخی آلاینده‌ها از جمله پلاستیک‌ها لحاظ شده است.

متصدی تصریح کرد: اکنون در کشور از واردات صد در صدی باتری به واردات 35 تا 40 درصدی رسیده‌ایم و مابقی نیاز از طریق بازیافت منابع داخلی تامین می‌شود. یعنی به جای آنکه باتری‌های داخلی را به عنوان پسماند رها کنیم، توانستیم از باتری‌های سربی داخل کشور به عنوان بازیافت استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تا امروز دو مرکز پسماند ویژه در کشور راه‌اندازی شده که یکی از آنها در قزوین است و دیگری در اصفهان که موقتا مجوز گرفته است. در زمینه تبدیل زباله به انرژی فعالیت خوبی از طریق همکاری با اتریش، آلمان و ... داشته‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: بحث زباله‌سوزها را در گذشته هم داشتیم، اما به دلیل بی‌توجهی به استانداردهای زیست محیطی شاهد قراردادهایی با استانداردهای سال 2006 بودیم، اما امروز برای ورود هر فناوری به ایران، رعایت استانداردهای روز دنیا الزامی است و اجازه ورود به صنعتی با استاندارد سال‌های گذشته را نمی‌دهیم.

متصدی در خصوص ساماندهی پسماندهای بیمارستانی گفت: در سال‌های گذشته تلقی این بود که اگر پسماند را در اتوکلاو ضدعفونی کنیم، پسماند عادی می‌شود. بعد از بررسی‌های علمی و هماهنگی با وزارت بهداشت، اکنون پسماند اتوکلاو عادی نیست و مدیریت ویژه برای جمع‌آوری، حمل و دفع آن داریم و امیدواریم در آینده نزدیک سیستم جمع‌آوری، حمل و دفع پسماندهای بیمارستانی را در شهرها داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 12 آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند از این پس هر تولیدکننده یا واردکننده محصولی باید نسبت به بازیافت و دفع مناسب پسماند آن محصول اقدام کند و در صورتی که نتواند این کار را انجام دهد، نیم در هزار از ارزش آن کالا را به صندوق ملی محیط زیست واریز کند تا سازمان محیط زیست اقدام لازم برای بازیافت یا دفع مناسب آن را انجام دهد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست خاطر نشان کرد: در فاز اول و حسب هماهنگی‌های انجام شده، قرار شد کلیه واردکنندگان کالاهای باارزش لوکس نسبت به این فعالیت اقدام کنند که این موضوع از اواخر سال گذشته اجرایی شد و در مرحله اول این اقدام را از طریق گمرک انجام می‌دهیم.

متصدی با بیان اینکه حرکت استراتژیک ما به سمت پاک شدن و بهبود است، تاکید کرد: در مرحله بعدی بقیه کالاهای وارداتی کشور و با توجه به رشد اقتصادی آینده، تولیدکنندگان داخلی هم باید این قانون را رعایت کنند.

وی افزود: سازمان محیط زیست از ابتدای امسال دو فعالیت را آغاز کرده‌ایم که یکی از این دو فعالیت، حذف کیسه‌های پلاستیکی است؛ در سال گذشته تحقیقات بسیار خوبی در زمینه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به عمل آوردیم که این تحقیقات در شهر تهران نتایج بسیار خوبی را هم در برداشت ؛ بر اساس این نتایج می‌شود کیسه‌های پلاستیکی را از چرخه مصرف حذف کرد. این فعالیت در بسیاری از کشورها انجام شده است و جنبه‌های بسیار زیادی دارد.

وی افزود: نخستین موضوع نگرش مردم نسبت به پسماند است؛ در حدود 50 درصد از کیسه‌های پلاستیکی که در دنیا مصرف می‌شود فقط یک بار استفاده می‌شود و در 40 درصد گونه‌های جانوری که در دریا زندگی می‌کنند، پلاستیک در بدنشان پیدا شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از این موضوع به کیسه‌های پلاستیکی برمی‌گردد، گفت: چرا به کیسه‌های دائمی برنمی‌گردیم. شاید بتوان در کنار حرکت زشت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به سمت سنت پسندیده و قدیمی خودمان برویم که هر کسی یک کیسه پارچه‌ای همراه داشت.

وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست قصد دارد از یک حرکت رونمایی کند. حذف کیسه پلاستیک که خود من مجموعه معاونتم را به آن مقید می‌کنم، حرکت اصلی سازمان محیط زیست است. امروز پاریس مصرف کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده است. در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی هم این ممنوعیت اعمال شده و کیسه پلاستیکی ندارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه 60 درصد کیسه‌های پلاستیکی که استفاده می‌کنیم لازم نیست، اعلام کرد: شعار امسال سازمان در کنار «درخت برای زمین، زمین برای زندگی» حذف کیسه‌‌های پلاستیکی از مصارف کشور است که این موضوع نیازمند اصلاحات قانونی و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف خواهد بود.

متصدی گفت: تالاب انزلی امروز در بخش‌های عمده‌ای از پلاستیک پوشیده شده و این برای ملت ایران با سابقه تاریخی طولانی، فرهنگ ایران و دین و مذهب ما که دستور اکید در کاشت درخت و زیاده‌روی نکردن در مصرف و حفظ طبیعت دارد، زیبنده نیست، اما در هر جاده‌ای که حرکت می‌کنیم تا چشم کار می‌کند کیسه پلاستیکی می‌بینیم.

وی با اعلام اینکه حذف کیسه‌های پلاستیکی یک هدف برای سازمان محیط زیست محسوب می‌شود، گفت: در آینده نزدیک همه موارد تشویقی، تنبیهی، بازدارنده و فرهنگسازی را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه حرکت دوم سازمان محیط زیست در سال پیش‌رو بحث مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور است، گفت: هر استان برنامه جامعی دارد، اما به دلیل انباشت بیش از اندازه و به‌دلیل عدم مدیریت گردشگری که به استان‌های شمالی کشور یعنی استان مازندران، گیلان و گلستان می‌رود، سیستم‌های موجود در این استان‌ها ظرفیت مدیریت پسماند را ندارد؛ چرا که در برخی مواقع ما چند برابر جمعیت هر شهر گردشگر داریم و برای نمونه شهری با جمعیت 400 هزار نفر شاهد حضور دو میلیون نفر گردشگر است.

متصدی اعلام کرد: برنامه دیگر سازمان که امروز به عنوان یک هدف آن را مطرح می‌کنیم آن است که عزم جدی داریم تا پسماند استان‌های شمالی را در سال 95 ساماندهی کنیم. اولین جلسه این موضوع دیروز با نهادهای ذیربط برگزار شد و تا دو هفته آینده برنامه اجرایی مقابله با حجم فزاینده پسماند در استان‌های شمالی ارائه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه این برنامه کوتاه‌مدت، اجرایی و با مشارکت هر سه استان خواهد بود، گفت: مدیریت گردشگر، کاهش میزان مصرف مواد، کاهش میزان تولید زباله، تفکیک زباله و اعمال عوارض مرتبط از مهمترین بحث‌های این برنامه خواهد بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه دلیلی ندارد که بار گردشگر بر دوش مردم محلی و دستگاه‌های محلی باشد، گفت: گردشگران در همه جای دنیا حامیان محیط زیست و یاریگر کاهش آلاینده‌ها هستند و افزاینده پسماند نیستند؛ در این زمینه برنامه کاملا مدونی داریم که تا اوایل خردادماه این برنامه به طور کلی ارائه خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: