کد خبر: ۱۲۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>اجتماعی>روز گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک نشست خبری درباره موضوعات مختلف از جمله برخورد پلیس با گردشگران اسپانیایی، بازگشت الواح هخامنشی به ایران و تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه‌ها اظهار نظر‌هایی انجام داد.
به گزارش شفا آنلاین،مسعود سلطانی فر در حالی که یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های دولت جذب گردشگر خارجی به حساب می آید و در سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه بوده‌ایم بر لزوم بسترسازی مناسب در این زمینه تاکید کرد.

جذب گردشگر به عنوان اساسی‌ترین راهکار برای برون‌رفت اقتصاد ایران از وضعیت فعلی باید علاوه‌ بر عموم مردم و فعالان این حوزه، برای مسئولان و دست‌اندرکاران نیز دغدغه شود تا در رسیدن به مقاصد تعیین‌شده گام‌های بلندتری برداشته شود و در این مسیر به ‌دلیل اقتصادی بودن و تاثیرگذاری بر حوزه سیاسی و تعاملات فرهنگی با کشورهای دیگر باید همه دست‌اندرکاران از تمامی جناح‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... وارد عرصه شوند که یکی از این مقوله ها را می توان توجه و احترام در برخورد با گردشگران خارجی دانست. روز گذشته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به پرسشی درباره برخورد سلبی نیروی انتظامی با برخی گردشگران اسپانیایی به ‌دلیل عدم رعایت حجاب عنوان کرد: مسلما این مساله را از طریق معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی پیگیری خواهیم کرد تا این نوع رفتارهای نادرست با اتباع خارجی بررسی شود، البته ما فقط یک طرف قضایا را شنیدیم و باید صحبت هر دو طرف را بشنویم، کما اینکه برخوردهای سلبی با گردشگران نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است و چنین مواردی نیز نادر است، اما حتی یک مورد آن نیز نباید رخ دهد.


مسعود سلطانی فردر توضیح بیشتر عنوان کرد:‌ البته این‌گونه مسائل برای تمام گردشگران دنیا وجود دارد و اینکه بخواهیم یک برخورد سلبی با هفت الی هشت گردشگر خارجی را آن‌قدر بزرگ کنیم صحیح نیست، برای مثال چندی پیش در اسپانیا آژانس‌های مسافرتی این کشور ۴۸ ساعت اعتصاب کردند، برای اینکه پلیس آن کشور نمی‌توانست در برابر جیب‌بری از گردشگران برخورد لازم را انجام دهد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توضیحات بیشتر نسبت به برخوردها و مشکلاتی که برای گردشگران خارجی در ایران رخ می‌دهد، توضیح داد: برای مثال یک مورد مشکل حادثه برای گردشگران خارجی در سال گذشته رخ داده بود که اتفاقا پلیس به کمک گردشگران آمد و ما هم از این گردشگران که به ‌نوعی از آنها دستبرد زده شده بود دلجویی کردیم. در مجموع گردشگر خارجی به‌نوعی سفیری برای تبلیغ ایران در کشورهای خودشان است. بنابراین باید در برخورد با آنها تمام ملاحظات را در نظر داشت.

گردشگری در ایران چندان علمی نیست

یک کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری درباره کم و کیف جذب گردشگر خارجی به کشور می‌گوید: ‌در گام نخست سازمان گردشگری باید بروشور‌هایی تهیه کند و در اختیار تمامی دفاتر گردشگری و سفارتخانه‌های متقاضیان ورود گردشگر به ایران قرار دهد. اردشیر اروجی می افزاید: با شفاف سازی باید ضوابط ورود به کشور را برای گردشگران مشخص کرد.


گردشگران با آگاهی از بایدها و نبایدهای مسافرت به میزان قابل توجهی از مشکلاتشان حل و فصل می شود. او درباره پیش‌زمینه‌های جذب گردشگر خارجی به کشور تاکید می‌کند: تاکنون حدود چهار درصد از پیش‌بینی سند چشم انداز عقب هستیم. برای مثال در سال ۹۴، پنج میلیون و۲۰۰هزار گردشگر خارجی در کشور حضور داشتند. این در حالی است بر اساس سند چشم انداز حضور هفت میلیون و ۵۰۰هزار نفر گردشگر خارجی در سال ۹۴ پیش‌بینی شده بود. با توجه به پیش‌بینی‌ها و تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور این آمار با اختلاف رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر روبه‌رو است. جالب است بدانید که در زمان تدوین سند چشم انداز در سال ۸۳ امکانات مناسب منطقه چندان مطلوب برای ایران پیش‌بینی نشده بود. اما هم اکنون به دلیل شرایط نامطلوب از ورود گردشگر به کشورهای منطقه همچون ترکیه، سوریه، عراق، سودان و ...کاسته شده است.


همین امر می تواند برای کشور ما امتیازی برای جذب گردشگر خارجی محسوب شود. این کارشناس گردشگری می افزاید: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی از ظرفیت موجود در منطقه و امنیت موجود در کشور تاکنون هیچ گونه استفاده‌ای نکرده است. مساله گردشگری در کشور چندان علمی دنبال نمی شود و مسئولان امر به دلیل عدم مطالعه بازار، عدم به‌کارگیری بازاریاب و ... با مشکلات عدیده ای دراین امر مواجه هستند.

لوح‌های هخامنشی، همچنان در آمریکا

الواح هخامنشی ایران بیش از ۷۰ سال است که به بهانه ترجمه و پژوهش در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو باقی مانده است و سیاست‌های آمریکایی اجازه خروج آنها را نمی‌دهد. این الواح در سال ۱۳۱۶ در حفاری مشترک ایران و موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید اموال فرهنگی تاریخی ارزشمندی به‌دست آمد در این زمینه معاون رئیس جمهور گفت: چنانچه مدعیان حمایت ایران از حادثه تروریستی سال ۱۹۹۷ در آمریکا درخواست تجدیدنظر برای حکم استیناف الواح هخامنشی ندهند، این الواح پس از ۸۰ سال به کشور برگردانده می‌شوند. سلطانی‌فر اظهار کرد: این سازمان تلاش می‌کند تا بزرگ‌ترین مجموعه اشیای فرهنگی تاریخی هخامنشی را که حدود۸۰ سال پیش برای مطالعه‌ای سه ساله به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو رفت، به کشور برگرداند. او با اشاره به بازگشت بخشی از این حدود سه هزار قطعه لوح هخامنشی در سه دوره‌ زمانی مختلف توضیح داد: پس از برگزاری سه دادگاه مختلف در سه سال گذشته و با کمک سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، سومین حکم در ۲۹تیر امسال صادر شد که بر اساس آن، این الواح جنبه فرهنگی دارند و نه بازرگانی و قابل فروش نیستند.

بررسی تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه

سلطانی‌فر درباره ساماندهی تعطیلات کشور در دولت گفت: به هر حال ما در کشورمان جمعه تعطیل است و به‌نوعی پنج‌شنبه‌ها نیز نیمه‌تعطیل به حساب می‌آید. این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است و به ‌نوعی ما چهار روز ارتباطات بین‌المللی‌مان با دنیا دچار اختلال می‌شود. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تایید بررسی و استقبال از تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه خاطرنشان کرد: این طرح در یکی از کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است تا نظر همه نهادها و سازمان‌ها درباره تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه گرفته شود و پس از آن در کمیسیون داخلی دولت و در نهایت در دستور کار دولت قرار گیرد.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: