کد خبر: ۱۱۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 17
شفا آنلاین>اجتماعی> راه‌اندازی نخستین زباله‌سوز بیمارستانی شهر تهران تا یک سال و نیم آینده، منع منابع اطلاعاتی از ارائه نتایج پایش سلامت آب پایتخت، قلع‌وقمع مزارع متخلفی که با آب فاضلاب آبیاری می‌شدند، منع فعالیت و برداشت از کارخانه‌های آلاینده شن و ماسه منطقه 18 و انتقاد از حمایت دیوان عدالت اداری از صنایع و کارخانه‌های آلاینده تهران از مهم‌ترین خبرهایی بود که روز گذشته رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران در نشست با اصحاب رسانه مطرح کرد.
 منع آزمایشگاه‌های رسمی از پایش آب تهران
   به گزارش شفا آنلاین،به نقل ازسپید     حافظی در ابتدای جلسه روز گذشته، بابیان اینکه شورا جایگاه نظارت و سیاست‌گذاری دارد، نه جایگاه اجرایی عنوان کرد و گفت: «وقتی در جایگاه اجرا نباشیم مطالبه و عملی کردن کارها سخت‌تر می‌شود. نمونه بارز این سختی در تامین سلامت آب تهران به چشم می‌خورد به‌طوری‌که منابع اطلاعاتی سازمان‌های رسمی را از اعلام وضعیت سلامت و میزان نیترات آب تهران منع کرده‌اند.»

 وی بابیان اینکه ارتقای کیفیت آب شرب تهران در تابستان 94 در مقایسه با تابستان 93 قابل قیاس نیست، عنوان کرد: «همان‌طور که به خاطر دارید میزان آلودگی‌های آب تهران به‌خصوص میزان نیترات در تابستان 93 فراتر از استانداردها بود که با اجرای برنامه‌ای مدون شاهد کاهش این میزان آلودگی در سال گذشته بودیم. به‌طوری‌که وضعیت کنونی آلودگی آب تهران بهبودیافته، هرچند که روند سنجش آب تهران یک سال است که متوقف‌شده است.»

 وی با یادآوری اینکه سلامت آب تهران مطالبه به‌حق شهروندان است که انتظار داریم در این خصوص دستگاه‌ها پاسخگو باشند، در همین راستا پرونده آلودگی آب تهران به وزارت بهداشت ارجاع شده است، متذکر شد: «بر اساس قانون تعزیرات کشوری، هرکسی که آب شرب را آلوده یا آب آلوده را توزیع کند، مجرم است و شامل حبس تعزیری می‌شود. به دنبال این اتفاق سازمان آبفا شرایطی ایجاد کرد که با شبکه لوله‌کشی خانگی، آب سد مالمو به مناطق شرقی تهران که بر اساس آمارهای سال ۹۳ آب آلودگی مصرف می‌کردند، منتقل شود.» رئیس کمیسیون سلامت با تاکید بر اینکه از سال ۹۴ وضعیت آب تهران بهبودیافته است، افزود: «در سال ۹۵ شاهد محدودسازی ارائه اطلاعات آزمایشگاه‌های مجاز سنجش و پایش آب تهران بودیم. به‌طوری‌که امروز هیچ آزمایشگاهی مجاز نیست به‌صورت مستقیم سلامت آب تهران را سنجش و آمارها را اعلام کنند. اما نکته حائز اهمیت دیگر این است که نمی‌توانیم در خصوص سلامت آب تهران بدون آمارهای آزمایشگاه‌های رسمی اظهارنظر کنیم.»

ساخت‌وسازهای منطقه 22 مطابق با مصوبات کمیسیون ماده 5
       رئیس کمیسیون سلامت شورا همچنین درباره وضعیت ساخت‌وسازهای منطقه ۲۲ تهران نیز گفت: «در سال‌های اخیر شاهد بودیم که روند این ساخت‌وسازها به چالشی میان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی بدل شده است. چالشی که نشات گرفته از مصوبات کمیسیون ماده 5 است که هفت عضو دارد و تنها یک رای از این 7 عضو از آن شهرداری تهران است.» حافظی با اعلام اینکه اقدامات کنونی شهرداری به استناد یک بند از مصوبات کمیسیون ماده ۵ صورت می‌گیرد، بیان کرد: «بر اساس همین یک بند افراد هیچ محدودیتی در ساخت در ارتفاعات تهران ندارند مگر اینکه برای همسایگانشان مزاحمتی ایجاد کنند. بندی که در منطقه 22 صدق نمی‌کند و سبب رونق بازار ساخت‌وساز در این نقطه تهران شده است.»

کاهش میزان آلودگی میوه‌ها و سبزی‌ها با سموم
       حافظی همچنین به کاهش میزان آلودگی میوه‌جات و سبزیجات با کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت: «کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در طول 3 سال گذشته تلاش کرد که باهدف مقابله با آبیاری مزارع جنوبی با آب فاضلاب اقدامات تعزیری انجام دهد. به‌طوری‌که امروز شاهد هستیم بسیاری از مزارع متخلف جنوب تهران که منبع آبیاری‌شان پساب‌های فاضلابی بودند، قلع‌وقمع شده‌اند. هرچند که هنوز مشکلات در این مزارع ادامه دارد.»

       وی با تاکید بر اینکه برای حذف کلی روند آبیاری مزارع جنوب تهران با پساب‌های فاضلابی نیازمند پیگیری مراجع ذی‌صلاح و تداوم برخوردهای قضایی هستیم، ادامه داد: «بسیاری از این اقدامات سبب تامین سلامت در سایر بخش‌ها نیز می‌شوند. به‌طوری‌که امروز شاهد ارتقا کیفیت نان در تهران نیز هستیم.» وی با اشاره به اثرگذاری شورای شهر در ارتقای کیفیت نان از مزرعه تا سفره شهروندان گفت: «امروز مراحل کاشت، داشت، برداشت، حمل به سیلو، نگهداری و پخت نان زیر ذره‌بین کارشناسان سلامت کمیسیون سلامت شورای شهر تهران قرارگرفته‌اند و از همین رو شاهد حذف افزودنی‌های غیرمجاز به نان‌های سنتی هستیم. البته که برای حفظ این کیفیت نیاز به تداوم فرایند نظارتی داریم.»

اطلاعاتی از سرشماری جانوران موذی
       رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت جامعه جانوران موذی پایتخت نیز عنوان کرد: «تاکنون طرح‌های مقابله‌ای بسیاری با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در تهران اجراشده تا از شمار جانوران موذی شهر بکاهیم. بر همین راستا نیز در آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 93 مشخص شد که جمعیت موش‌های تهران 2 میلیون و 100 هزار قلاده بوده که پاییز 94 این میزان به یک‌میلیون و 800 هزار قلاده کاهش‌یافته است.» وی همچنین از خشک شدن دریاچه شیرابه‌های پسماندهای کهریزک خرداد و گفت: «بالاخره پس از چند دهه شاهد حذف این دریاچه از چهره شهر تهران بودیم. دریاچه‌ای که منبع اصلی زندگی موش‌‌های موذی تهران بوده است.»

ورود نخستین زباله‌سوز بیمارستانی تا یک سال و نیم دیگر
       حافظی در بخش دیگری از سخنانش‌ از برگزاری نخستین مناقصه ساخت زباله‌سوز بیمارستانی شهر تهران تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: «از ابتدا دفن زباله‌های بیمارستانی تهران به شیوه سنتی و غلطی اجرا می‌شد که مخرب محیط‌زیست تهران بوده است. به‌طوری‌که زباله‌ها بدون ایمن‌سازی شدن روی دپوی زباله‌های شهری دفن می‌شدند؛ اما امروز شاهد هستیم که با جدیت و پیگیری شورای شهر تهران، شهرداری روند این دفن را از روش سنتی به داخل سلولی تبدیل کرده است.» وی یادآوری کرد: «با توجه به نیاز ارتقای روش دفن زباله‌های بیمارستانی کمیسیون سلامت همچنین تلاش کرده تا در جهت هم‌افزایی‌های لازمه، ظرف یک ماه آینده مناقصه ساخت اولین زباله‌سوز شهر تهران را برگزار کند تا در یک سال و نیم آینده شاهد افتتاح نخستین زباله‌سوز استاندارد بیمارستانی تهران باشیم .»

حمایت دیوان عدالت از صنایع آلاینده متخلف
       رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر از حمایت دیوان عدالت اداری از فعالیت برخی صنایع آلاینده تهران انتقاد کرد و گفت: «دو کارخانه سنگ خردکنی در اطراف تهران بودند که با حکم شعب قضایی فعالیتشان متوقف شد، اما با حکم دیوان عدالت اداری بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند.» حافظی با تاکید بر اینکه قضات دیوان عدالت باید جامع‌نگر باشند و سلامت مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند، گفت: «مسئولان پیش از هر اقدامی نخست باید برای سلامت شهر و ساکنانش ارزش قائل شوند. هرچند ممکن است در این راستا 8 یا 100 کارگر یک کارخانه آلاینده همچون کارخانه سنگ خردکنی منطقه 15 از کار بیکار شوند، اما نکته مهم آن است که سلامت مردم را به خطر نیندازیم.»

نه سیاسی هستم و نه متعلق به جبهه‌ای خاص
       حافظی در بخشی دیگری با تاکید بر اینکه مسئولیت‌پذیری مدیریت شهری شامل شورا و شهرداری تهران می‌شود، گفت: «یکی از آفت‌های مدیریت شهری این است که سایه سیاسی بودن افراد بر سر جایگاهشان سایه بیندازد. به‌طور مثال در زمان شهرداری بودن دکتر کرباسچی در تهران و اصفهان شاهد بودیم تا زمانی که فعالیت‌های سیاسی وی بر سر مسئولیتش سایه نینداخته بود، وی به‌عنوان یکی از مدیران موفق شناخته می‌شد؛ اما همین‌که وجه سیاسی وی بر شخصیت حقوقی‌اش سایه انداخت، منجر به نابودی جایگاه موفق این مدیر حوزه شهری شد.»

       رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برخلاف شایعات نه فردی سیاسی است و نه در جبهه‌های مختلف سیاسی فعالیتی می‌کند، یادآوری کرد: «در زمان دولت نهم در سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت حضور داشتم، اما در زمان دولت دهم از همان مجموعه اخراج شدم. زیرا قبول نمی‌کردم که فردی سیاسی باشم. برخلاف تمام شایعات نیز برای ورود به شورای شهر تهران تنها 12 میلیون تومان هزینه کردم و به اصرار بسیاری از چهره‌های سیاسی نامم در لیست‌های مختلف درج شد، درحالی‌که تنها به یک گروه تعلق‌خاطر داشتم؛ ایثارگران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: