کد خبر: ۱۱۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 15
شفا آنلاین>سلامت> تیروئید غده ای است واقع در جلوی گردن که زیر حنجره قرار گرفته و کار آن جذب ید از خون و تولید دو هورمون تیروکسین و تری‌یدوتیرونین است. این دو هورمون نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارند.

منظور از کم‌کاری و پرکاری تیروئید چیست؟
   به گزارش شفا آنلاین،    به سطح طبیعی هورمون تیروئید در خون یوتیروئید (euthyroid) گفته می‌شود. هنگامی که در عملکرد غده تیروئید اختلالی رخ می‌دهد، می‌تواند به صورت ترشح بیش از حد هورمون (پرکاری تیروئید) یا ترشح کم هورمون (کم‌کاری یا هیپوتیروئید) باشد. این عدم تعادل می‌تواند منجر به علائم مختلفی در بدن شود. ترشح غیرنرمال هورمون‌ها همراه با یک آنتی‌بادی غیرطبیعی می‌تواند باعث بروز علائم چشمی و ایجاد بیماری گریوز شود. در برخی موارد پرکاری تیروئید می‌تواند بدون درگیری چشمی نیز باشد.

علائم پرکاری و کم‌کاری تیروئید چیست؟
       علائم شایع پرکاری تیروئید عبارتند از: خستگی، افزایش ضربان قلب، کاهش وزن، عدم تحمل گرما، نازک شدن مو و اسهال.
       کم کاری تیروئید نیز ممکن است با علائمی همچون خستگی، کاهش ضربان قلب، افزایش وزن و یبوست همراه باشد.

چه کسانی در معرض بیماری‌های چشمی تیروئید قرار دارند؟
       اگرچه اختلالات تیروئیدی چشم در هر سنی رخ می‌دهد، به طور متوسط سن شروع این علائم 45 سال است. اختلالات تیروئید در زنان 3 برابر بیش از مردان است.

علت عوارض چشمی تیروئید چیست؟
       سیستم ایمنی در بدن سالم، به وضوح بافت‌های بدن را از بافت‌ها یا موارد خارجی تشخیص می‌دهد. در اختلالات خودایمنی، آنتی‌بادی علیه بافت طبیعی بدن تولید می‌شود. علت بیماری گریوز حمله یک آنتی‌بادی غیرطبیعی به غده تیروئید است که اغلب منجر به ترشح بیش از حد یا کمتر از حد هورمون تیروئید می‌شود. همچنین آنتی‌بادی می‌تواند به بافت‌های چشمی حمله کرده و منجر به بروز نشانه‌ها و علائم مختلف در چشم شود.

آیا اختلال تیروئید باعث عوارض چشمی می‌شود؟
       خیر. مشکلات تیروئید و مشکلات چشمی تظاهرات مستقلی از یک اختلال خودایمنی زمینه‌ای هستند. بنابراین ممکن است عوارض چشمی تیروئید حتی زمانی که یک فرد یوتیروئید است نیز رخ دهد.

علائم و نشانه‌های مشکلات چشمی تیروئید چه هستند؟
       تقریبا تمام علائم و عوارض چشمی تیروئید ناشی از التهاب بافت اطراف چشم است. اشک‌ریزش، قرمزی، حساسیت به نور، ورم پلک و انقباض (رترکشن) پلک از علائم اولیه این بیماری است.

       تورم بافت چربی طبیعی در کاسه چشم می‌تواند منجر به فشار چشم به سمت جلو و ایجاد برجستگی یا برآمدگی متغیر در یک یا دو چشم شود (پروپتوز). این وضعیت می‌تواند با ایجاد کشش یا فشار به عصب بینایی منجر به کاهش توانایی عضلات و حرکت آزادانه چشم در جهات مختلف شود، در نتیجه منجر به خستگی چشم، درد در چشم و دوبینی می‌شود.

Mayo Clinic
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: