کد خبر: ۱۱۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 09
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو ستاد ساماندهی امور جوانان با انتقاد از روند رو به افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: طرح اجرایی شبکه سلامت روان در حال طراحی است.

به گزارش شفا آنلاین،مهدی میرمحمد صادقی با اشاره به لزوم توسعه خدمات سلامت روان در سطح جامعه افزود: یکی از راهکارهای عملی برای رسیدن به این هدف بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره است.

وی با اظهار نگرانی از اینکه بسیاری از افراد به دلیل نداشتن توان مالی به سمت استفاده از خدمات سلامت روان جذب نمی شوند، ادامه داد: باید مراکز مشاوره با هم شبکه شوند و نظام ارجاعی ایجاد شود تا از مناطق محروم و از مدارس، افراد نیازمند به خدمات مشاوره را شناسایی و مراجع بالاتر ارجاع دهیم.

این روانشناس اضافه کرد: در حال حاضر روانشناسان وارد نظام سلامت شده اند اما این ورود به درمان بیماری‌ها محدود شده است در حالی که حرکت جهانی روانشناسی به سمت توسعه پیشگیری از بیماریها در جریان است.

محمدصادقی با انتقاد از وزارت بهداشت گفت: هیچ برنامه مدونی برای اینکه خدمات سلامت روان وارد نظام سلامت شود، نداریم در حالی که گروه های آسیب پذیر مثل اقشار ضعیف جامعه به شدت تحت آسیبهای روانی هستند. به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم تا اورژانس اجتماعی بتواند افرادی که مرتکب خودکشی می شوند را به مراکز روانپزشکی ببرد و بستری کند اما همه نمایندگان وزارت بهداشت به این پیشنهاد رای منفی دادند. 

وی تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی در کشور به شدت در حال افزایش است و این یک تهدید بزرگ است. دولت یک بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی تصویب کرده و در لایحه بودجه سال ۹۵ هم آورده است که این بودجه باید در فضاهای مورد نیاز هزینه شود تا شاهد اثرگذاری آن باشیم.

این روانشناس با اشاره به تشکیل یک ائتلاف ملی برای ایجاد نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان افزود: ۸ دستگاه ملی از جمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش فعال شده اند تا با غربالگری سلامت روان، زمینه درمان این اختلالات را فراهم کنند.

عضو ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با اشاره به نواقص موجود در لایحه نظام سلامت پیشنهاد شده از سوی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم سازمان نظام روانشناسی با اصلاح این لایحه، بتواند یک لایحه سلامت روان را به دولت و مجلس ارائه دهد تا این نواقص مرتفع شود.

برچسب ها: سلامت ، توسعه ، خدمات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: