کد خبر: ۱۱۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۵ - 2016June 25
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زمستان ها با افزایش آلودگی هوا بحث تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و کاهش ساعت کار ادارات مطرح می شود، افزود: این مساله در مصوبه برش یک ساله کاهش آلودگی هوا تعیین تکلیف خواهد شد.

 به گزارش شفا آنلاین، سعید متصدی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: برش یک ساله کاهش آلودگی هوا 11 خرداد ماه سال جاری تصویب و چهارشنبه هفته گذشته ابلاغ شده که در آن بندهای مختلفی با هدف کاهش آلودگی هوا در کوتاه مدت دیده شده است.
وی افزود: تعطیلی های مدارس و دانشگاه ها در زمستان و اوج آلودگی هوا یکی از این بندها است که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری موظف شد تا سه ماه آینده نسبت به ساماندهی آن اقدام کند.
متصدی ادامه داد: همچنین کاهش ساعت کاری ادارات نیز باید ساماندهی و بر اساس آن ساعت شروع کار ادارات زمانبدی شود.
وی گفت: تمام صنایع یک یا دو ماه را برای تعمیرات تاسیسات خود اختصاص می دهند که در این مصوبه دیده شده با برنامه ریزی بتوانیم زمان تعمیرات را به زمستان و اوج آلودگی هوا موکول کنیم که در دست بررسی است.

** استاندارد بودن تاسیسات ساخت و ساز
متصدی افزود: تاسیساتی که برای ساخت و سازها (راهسازی، ساختمان سازی) در شهرها به ویژه کلان شهرها مورد استفاده قرار می گیرند، مانند ژنراتورها استاندارد نیستند بنابراین ساماندهی آنها باید با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد ملی انجام شود.

** تدوین لایحه برخورد با فعالیت های مجرمانه محیط زیستی
وی گفت: لایحه برخورد با فعالیت های مجرمانه نسبت به محیط زیست به ویژه هوا باید تدوین شود که قرار است دو ماه بعد از ابلاغ مصوبه صورت گیرد.

** اصلاح آیین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی
متصدی اظهار کرد: آیین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی در دولت تهیه و برای تصویب به مجلس نهم تقدیم شده بود اما به رغم کار 2.5 ساله و گذراندن کمیسیون های تخصصی و رسیدن به صحن علنی، کلیات آن از سوی نمایندگان رد و آیین نامه تصویب نشد و اکنون این آیین نامه اصلاح شده و امیدواریم بار دیگر آن را در مسیر تصویب قرار دهیم.
وی افزود: آیین نامه موجود پاسخگوی نیازهای محیط زیستی کشور نبود از این رو دولت اصلاحیه ای روی آن انجام داد و بسیاری از مشکلات برطرف شد، در این اصلاحیه بخش مهمی ذکر شده است و آن تاکید بر رشد اقتصادی و توسعه ای کشور و کاهش میزان زمان برای تصویب پروژه هایی است که نیازمند ارزیابی زیست محیطی هستند.
متصدی ادامه داد: بر این اساس 20 مورد از پروژه ها از جمله نیروگاه ها، کارخانه های کمپوست، جمع آوری فاضلاب، کشتارگاه ها، دامپروری ها و مجتمع های کشت و صنعت برای ارزیابی زیست محیطی به استان ها ارجاع داده شد که با این کار روند بررسی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

** عدم آغاز پروژه ها بدون داشتن ارزیابی زیست محیطی
وی گفت: در چند سال گذشته تعداد زیادی از پروژه های فاقد ارزیابی زیست محیطی عملیات اجرایی خود را آغاز کردند که برخی از آنها پیشرفت های زیادی داشته اند و در واقع به گونه ای دور ریختن پول بیت المال است.
متصدی افزود: اکنون عملیات اجرایی 157 پروژه مانند پروژه انتقال آب سبزکوه، سد سفارود و سد خرسان که ارزیابی زیست محیطی نداشتند و به معضلی برای کشور تبدیل شده اند، آغاز شده که بر این اساس مقرر شد تا زمانی که ارزیابی زیست محیطی دریافت نکرده اند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ردیف اعتباری برای آنها درنظر نگیرد.

** معضل گرد و غبار حل شدنی است
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گرد و غبار یک پدیده طولانی مدت است، گفت: در سنوات گذشته بارها شنیده ایم که معضل گرد و غبار غیرقابل حل است اما معتقدیم که حل شدنی است اما به زمان نیاز دارد.
وی افزود: گرد و غبار دارای دو منشا داخلی و خارجی است که مشکل اصلی کشور ما منشاء های خارجی عراق و سوریه است؛ کانون های داخلی را شناسایی و اقدامات اجرایی را در آنها آغاز کرده ایم، سیستم پایش گرد و غبار در جنوب و غرب کشور به طور کامل اجرا و 50 سنسور اندازه گیری ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در جنوب کشور نصب و راه اندازی شده است.
متصدی تاکید کرد: البته ادعا نمی کنیم که گرد و غبار با منشاء داخلی نداریم اما آنچه هفته گذشته حادث شد با منشاء خارجی بوده است؛ از یک سال گذشته گزارش تمام گرد و غبارهایی راکه وارد کشور شده است، در قالب گزارشی به سازمان ملل ارسال کردیم و گزارش گرد و غبار اخیر نیز به زودی ارسال می شود.
وی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه ای با هدف کنترل گرد و غبار میان ایران و عراق امضا شده است اما به دلیل ناامنی در منطقه امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد.
متصدی گفت: سال گذشته چهار هزار هکتار از کانون های گرد و غبار در خوزستان مالچ پاشی شد و با همکاری وزارت نیرو و باز شدن دریچه ها حدود دو سوم تالاب هورالعظیم آبگیری شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: