کد خبر: ۱۰۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>اجتماعی>این تصور وجود دارد كه هر گاه موفقیتی حاصل می شود، نتیجه بهره مندی از ضریب هوشی بالا است، اما روانشناسان اجتماعی معتقدند كه عامل رفتار می تواند از ضریب هوشی پیشی بگیرد و موثرتر واقع شود.

  به گزارش شفا آنلاین، «امی كادی» كه اكنون به عنوان محقق روانشناس در دانشگاه هاروارد كار می كند، محور مطالعاتش را بر زبان بدن مثبت متمركز كرده است.
وی می گوید افرادی كه از زبان بدن مثبت استفاده می كنند، دوست داشتنی تر، صلاحیت دار، متقاعدكننده تر و برخوردار از هوش عاطفی بیشتری هستند.
زبان بدن مثبت از جمله شامل تماس چشمی متناسب، تعامل فعالانه - شنیدن و ژست های هدفمندی است كه پیام شما را به خوبی منتقل كنندند.
به واقع، بكارگیری زبان بدن مثبت، رفتارتان را تغییر می دهد.
امی كادی در جریان بررسی ها و تحقیقاتش متوجه شد كه تغییر ارادی و عمدی زبان بدن بطوریكه ماهیت آن مثبت باشد، رفتار را بهبود می بخشد زیرا روی هورمون های بدن تاثیر می گذارد. به واقع، روند آن به شرح ذیل است:
الف - زبان بدن مثبت، تستوسترون را افزایش می دهد. تستوسترون صرفا هورمون مرتبط با ورزش و رقابت نیست، بلكه اهمیتی فراتر دارد.
این هورمون در هر دو جنس زن و مرد موجب افزایش اعتماد می شود و در نتیجه شما را در نظر دیگران ارزشمندتر و مثبت نشان می دهد.
مطالعه امی كادی نشان می دهد كه زبان بدن مثبت سطوح تستوسترون در بدن را 20 درصد افزایش می دهد.
ب - كورتیزول را كاهش می دهد. كورتیزول یك هورمون استرس و مانعی در برابر حسن عملكرد افراد است و در درازمدت تاثیرات منفی روی سلامتی دارد.
كاهش سطح كورتیزول، استرس را به حداقل می رساند و به شما امكان می دهد كه بویژه در شرایط دشوار و چالشی شفاف تر بیاندیشید.
براساس نتیجه این مطالعه، زبان بدن مثبت سطح كورتیزول را تا 25 درصد كاهش می دهد.
ج - گرچه كاهش كورتیزول و افزایش تستوسترون به خودی خود بسیار موثر هستند، اما در كنار هم، آمیزه بسیار موثری را ایجاد می كنند كه نوعا در صاحبان قدرت دیده می شود. این آمیزه موجب اعتماد و شفافیت ذهن می شود كه شرایط ایدآلی برای تصمیم و اقدام در ضرب الاجل های كوتاه مدت، تصمیم گیری های دشوار، و حجم بالای كار است.
افرادی كه بطور طبیعی سطح تستوسترون در آنها بالا و كورتیزول پایین است، تحت فشارهای مختلف مقاوم هستند. در این میان، اگر شما به طور طبیعی از چنین نعمتی برخوردار نیستید، می توانید با بكارگیری زبان بدن مثبت، خود را در این شرایط قرار دهید.
د - شما را محبوب می كند. در مطالعه ای كه در دانشگاه تافتس انجام شد، شركت كنندگان در مطالعه قطعات تصویری و بدون صدا از نحوه برخورد تعدادی پزشك با بیماران را مشاهده كردند و موفق شدند صرفا به واسطه زبان بدن پزشكان، به درستی حدس بزنند كه محبوبیت كدام یك از آنها نزد بیماران بیشتر است.
زبان بدن فاكتور مهمی در تلقی دیگران از شما است و می تواند موثرتر از لحن صدا و حتی بیانات شما باشد.
فراگیری زبان بدن مثبت شما را نزد دیگران محبوب و معتمدتر می كند.
ه - شما را صلاحیت دار نشان می دهد. در مطالعه ای كه در دانشگاه پرینستون انجام شد، پژوهشگران دریافتند كه یك كلیپ بسیار كوتاه از نامزدهای نمایندگی در مجلس سنا و و یا تصدی كرسی فرمانداری در آمریكا به افراد امكان داد كه به طور دقیق بتوانند سرنوشت انتخاباتی هر یك از نامزدها را پیش بینی كنند.
زبان بدن مثبت ابزاری قدرتمند در مذاكرات حتی مجازی است. بی تردید زبان بدن نقش مهمی در توانایی شما برای متقاعد كردن دیگران به درستی طرز تفكرتان دارد. محققان با بررسی این امر در ارتباطات مجازی متوجه شدند كه زبان بدن در یك ویدیو كنفرانس نقش مهمی را در نتیجه مذاكرات ایفا كرد.
و - هوش عاطفی را افزایش می دهد. توان شما برای انتقال موثر احساسات و ایده هایتان محور هوش عاطفی تان است. افرادی كه زبان بدن آنها منفی است، تاثیری مخرب روی اطرافیان دارند. تلاش برای ارتقای زبان بدن تاثیر زیادی روی «آی كیو» - ضریب هوشی - شما دارد.
- اغلب گمان داریم كه زبان بدن نتیجه رفتار ما و یا نوع احساس ما است. این امر صحیح است اما روانشناسان خلاف این حقیقت را نیز ثابت كرده اند.
تغییر زبان بدن، رفتار را نیز تغییر می دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: