کد خبر: ۱۰۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت در شرایطی ادامه یافت که منابع دولتی در تنگنا قرار داشت گفت: هزینه‌های خانمانسوز سلامت از ۷ درصد به یک درصد کاهش یافته است.

به گزارش شفا آنلاین، سیدتقی نوربخش به مناسبت هفته سلامت در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: بخشی از ماموریت‌ها در سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با تأمین سلامت بیمه شدگان است. این سازمان 41 میلیون و 200 هزار نفر از مردم را تحت پوشش قرار داده است که شامل بیمه شدگان اصلی و تبعی هستند.

وی افزود: 13 میلیون و 800 هزار بیمه شده اصلی در سازمان تامین اجتماعی داریم که 9 میلیون نفر بیمه شده اجباری و تابع قانون کار، یک میلیون نفر بیمه شده مشاغل آزاد و اختیاری که خود حق بیمه را پرداخت می‌کنند، 3 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده توافقی که حق بیمه آنها را دولت پرداخت کرده و شامل بخش عمده‌ای از رانندگان و قالیبافان هستند.

چرا بخشی از ایرانیان دو دفترچه بیمه دارند؟

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که چرا مجموع بیمه‌شده‌های این سازمان و بیمه سلامت بیش از جمعیت کشور است، گفت: با وجود آنکه در جهت رفع همپوشانی‌ها اقداماتی صورت گرفته اما قوانین حاکم به ساختار بیمه‌ها این اجازه را می‌دهد که یک فرد دو دفترچه داشته باشد. به عنوان مثال فردی کارگر است و تمام اعضای خانواده خود را با پرداخت یک حق بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد از سوی دیگر همسر وی نیز که کارمند است به دلیل کسر حق بیمه، دفترچه دارد.

نوربخش ادامه داد: این موضوع نباید به عنوان یک نقص تلقی شود و قانون تامین اجتماعی و بیمه همگانی این اجازه را داده است. یکی از اقدامات موثر دولت یازدهم که در قانون بودجه سال 95 نیز ذکر شده این است که هر فرد ایرانی یک دفترچه بیمه داشته باشد که تا پایان شهریورماه این روند انتخابی است و پس از آن قانونگذار سازوکاری را احاطه کرده که این همپوشانی‌ها مرتفع شوند.

400 مرکز درمانی تامین اجتماعی خدمات رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهند

وی بیان کرد: نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و نیمی دیگر تحت پوشش بیمه سلامت هستند. در تامین اجتماعی خدمات درمانی به دو صورت انجام می‌شود؛ نخست توسط مراکز ملکی که 75 مرکز درمان بستری و 320 مرکز درمان سرپایی و در مجموع 400 مرکز در این رابطه مشغول ارائه خدمات هستند که این مراکز به طور صددرصد رایگان فعالیت می‌کنند.

27 درصد خدمات درمانی در بخش بستری و سرپایی توسط تامین اجتماعی ارائه می‌شود

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: در بخش بستری با 35 هزار مرکز در بخش درمان سرپایی و 600 بیمارستان قرارداد داریم و حدود 27 درصد یعنی یک سوم خدمات درمانی در بخش بستری و سرپایی توسط سازمان تامین اجتماعی تولید می‌شود.

نوربخش افزود: از حدود 330 میلیون مراجعه سرپایی، 130 میلیون در مراکز سازمان و در بخش بستری از 3 میلیون و 800 هزار درمان بستری 800 تا 900 هزار توسط سازمان تامین اجتماعی تولید می‌شود.

پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم از 50 درصد به 7 درصد کاهش یافت

وی با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: وزیر بهداشت دولت دهم سال 91 در صحن علنی مجلس گزارشی را ارائه کرد که در این گزارش به هزینه‌هایی که مردم برای درمان از جیب پرداخت می‌کنند اشاره شد و بر این اساس بیش از 50 درصد از هزینه‌ها توسط مردم پرداخت می‌شد اما در دولت یازدهم توانستیم این رقم را به 7 درصد برسانیم. همچنین در گذشته با معضل خرید پروتز، سوند و سایر موارد جراحی از خارج بیمارستان مواجه بودیم و میزان دسترسی مردم به خدمات درمانی نامتوازن بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، ادامه داد: مهمترین برنامه دولت یازدهم در حوزه رفاه اجتماعی طرح تحول سلامت بود که 85 درصد منابع طرح باید توسط سازمان‌ها یبیمه‌گر تامین می‌شد.

نوربخش با اشاره به اینکه در دولت یازدهم به لحاظ ارائه خدمات درمانی اتفاقات مهمی رخ داد، عنوان کرد: اتفاق نخست این بود که در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی که بیش از 50 درصد هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شد این رقم به 6 درصد در مناطق شهری و 3 درصد در مناطق روستایی رسید. همچنین هرگونه خرید از خارج از بیمارستان ممنوع شد و بیمارستان‌ها موظف شدند هر داوریی که بیمار نیاز دارد را خود تامین کنند.

کاهش هزینه‌های خانمانسوز بیماران خاص با 3 اقدام

وی ادامه داد: اتفاق دوم کاهش هزینه‌های خانمانسوز بود یعنی هزینه‌هایی که می‌تواند یک شهروند را از دهک میانی جامعه به زیرخط فقر سوق دهد که این رقم در دولت قبل 7 درصد و هم اکنون به یک درصد کاهش یافته است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: در رابطه با کاهش هزینه‌های خانمانسوز از 7 درصد به یک درصد، 3 اقدام انجام شد؛ از جمله اینکه فرانشیز در مورد بیماران خاص به صفر رسید، همچنین تحت پوشش بردن داروها و پرداخت مابه‌التفاوت‌هایی که در گذشته پرداخت نمی‌شد، انجام شد که این موارد باعث شد افرادی که دچار بیماری خاص می‌شوند به زیر خط فقر سقوط نکنند.

نوربخش عنوان کرد: اتفاق دیگری که در طرح تحول سلامت صورت گرفت این بود که دسترسی بیمه‌شدگان به مراکز درمانی افزایش یافت؛ در سازمان تامین اجتماعی 4 بیمارستان در شهرهای کرمان، زابل و بیرجند افتتاح شد. همچنین 3 بیمارستان دیگر در مناطق مرزی از جمله ایلام و اهواز طی امسال افتتاح خواهد شد.

وی گفت: در سال 90، مصارف خرید خدمات 2500 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 92 یعنی سال آغاز طرح تحول سلامت به 4800 میلیارد تومان رسید و در سال 94 به 190 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت، مصارفی که صورت گرفته در جهت ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات درمانی بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اشکالاتی که در طرح تحول سلامت وجود داشته و باید اصلاح شود، خاطر نشان کرد: کنترل مصارف یک ضرورت است، دولت منابع لازم را اختصاص داده اما در بعد مصارف باید دقت شود و تعرفه‌های مناسب تدوین و تصویب شود. همچنین اصلاحات ساختاری و مدیریتی در اداره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعمال شود.

نوربخش با اشاره به اینکه سال 94، یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور طی دو دهه اخیر بود، افزود: طرح تحول سلامت را در شرایطی ادامه دادیم که منابع به دلیل عوامل مختلف که بخش عمده آن ناشی از تحریم‌ها بود در تنگنا قرار داشت و توان دولت برای تحقق و تعهدات و توان سازمان تامین اجتماعی برای دریافت حق بیمه کاهش یافت.

پرداخت‌ها به بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی بروز بوده است

وی ادامه داد: تا این لحظه پرداخت‌ها به بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به‌روز بوده است و هر مرکز دانشگاهی که اسناد را به باجه‌های بانک رفاه ارائه دهد 60 درصد آن را دریافت می‌کند و 40 درصد آن بعد از طی زمان قانونی 3 ماهه پرداخت خواهد شد. همچنین پرداخت‌ها به داروخانه‌ها در تهران و البرز تا آذرماه به طور کامل پرداخت شده و در سایر استان‌ها تا دی‌ماه پرداخت شده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: طرح تحول سلامت جزو راهبردهای دولت است و پایدار خواهد بود و دولت ملزم به حمایت و کمک جهت پایداری طرح تحول سلامت است.

نوربخش ادامه داد: طی سال‌های اخیر هماهنگی و همدلی بین اجزای نظام سلامت بویژه بیمه‌ها با وزارت بهداشت بسیار عالی بوده که تاکنون چنین موضوعی را نداشته‌ایم. در سال گذشته 8 جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شد و به جهت سیاستگذاری بیشترین تعامل بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: