کد خبر: ۳۴۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 07
سخنرانی میهمان مدعو پروفسور ایرانی کیهان شناس عضو ناسا، مورد استقبال جراحان در مراسم افتتاحیه چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان قرار گرفت.
شفاآنلاین> سلامت>   دکتر بهرام مبشر دانشمند کیهان شناس ایرانی عضو ناسا با بیان این که گرایش جدید بین رشته ای بنام "پزشکی فضایی"  در دنیا بوجود آمده که در آن به بررسی ابعاد مختلف تاثیر فضا بر بدن انسانهای فضا نورد میپردازد گفت: بدین ترتیب بررسی اثر جاذبه روی  انسانها و موجودات دقیقتر مطالعه میکند. 

 به گزارش شفاآنلاین: وی افزود: بی وزنی و نبود جاذبه زمین در فضا، ممکن است بر میزان تاثیر داروهای شیمیایی روی بدن فضانوردان نقش داشته باشد ولی تحقیق در این زمینه در مراحل ابتدایی است و سالها طول خواهد کشید که دانشمندان به نتایجی در این خصوص دست پیدا کنند. 
استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: به کمک تلسکوپهای قوی به داده هایی رسیدیم که مشخص شده عمر جهان۱۳/۸ میلیارد سال است. 
وی افزود : من برای سازمان فضایی فعالیت میکنم و کار من در مورد جهان و کهکشان ها کاملا علمی است. 
من در حال حاضر پروفسور مدعو دانشگاه کالیفرنیا هستم و در رشته کیهان شناسی تحقیق، تدریس میکنم؛ من با انواع تلسکوپ روی زمین و در فضا پیرامون پیدایش و تحول کهکشان ها، ساختار جهان و کهکشانها کار میکنم؛ 
حدود چهل سال است که در این زمینه کار میکنم.  
علاقمند همکاری با جامعه جراحان بودم و صحبت در میان پزشکان جراح کشورم برایم خیلی لذت بخش بوده است. 
همیشه به فکر این بودم که در چنین جلساتی در خصوص چیزهایی که کمتر در مورد آن شنیدند صحبت شود برای همین میهمان مدعو کنگره جامعه جراحان هستم. 
بی شک هر کسی کنجکاو است که بداند جهان چگونه بوجود آمده و این سوال نیز از کودکی با ما همراه بوده است. 
این یکی از معدود رشته های تخصصی است که هه انسانها علاقه دارند با بررسی در آن به ماهیت کشف و بوجود آمدن دنیا برسند.
 اینکه جهان چگونه متحول شده و حیات چگونه بوجود آمده است؟ ما همیشه به دنبال جواب برای این پرسش ها هستیم. 
من ساکن کالیفرنیای آمریکا هستم و تا کنون هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای سفر به ایران و شرکت در برنامه های علمی طی این سالها نداشتم.  
من در کالیفرنیا دانشجویان متعددی دارم که تعدادی از آنان ایرانی هستند. 
علم چیزی است که به عنوان یک ارث از پدران واجداد ما به ارث رسیده و باید آن را حفظ کنیم و به فرزندانمان نیز انتقال دهیم. باید به دنبال آشنایی با همه علوم بود حتی اگر به رشته تحصیلی ما ارتباطی نداشته باشد؛ با این ایده فکر انسان بازتر میشود و حتی در رشته اصلی تحصیلی خود فرد نیز میتواند موجب موفق تر شدن انسان شود. 
آرزوی من این است که یک روزی به ایران برگردم و "معلم" باشم ولی اکنون مشغله و کار اجازه نمیدهد که فرصت کنم به ایران برگردم. برنامه کاری من خیلی سنگین است و در حال حاضر امکان رسیدن به این آرزو را ندارم.
شایان ذکر است: 
دکتر مبشر متولد ۱۳۳۷ در تهران است و  حدود بیست سال در کشور انگلستان سالها تحصیل و زندگی کرده است. اکنون نیز حدود بیست است که در آمریکا مشغول تدریس و تحقیق است. 
وی میگوید:  نماینده سازمان فضایی "ناسا" در آمریکا شدم و حدود هشت سال در تلسکوپ فضایی "هابل" کار و فعالیت علمی پژوهشی کردم سپس به دانشاه کالیفرنیا رفتم و به عنوان استاد برجسته دانشگاه کالیفرنیا مشغول فعالیت شدم. 
من حدود سی و چهار سال پیش ازدواج کردم و یک پسر۲۴ و یک دختر ۲۲ساله دارم. پسرم در زمینه کامپیوتر و هوش مصنوعی فعالیت میکند و دخترم خبرنگار(روزنامه نگار) است که در زمینه حقوق زنان فعالیت دارد. 
درآمد و حقوق ماهانه من در سطح خیلی بالایی در میان استادان دانشگاه است و حتی در سطح حقوق وزراء است.  
به اعتقاد من یکی از مسائلی که باعث نگرانی و بی انگیزگی در زندگی حرفه ای در ایران شده همین درآمد کم و غیر منطبق با هزینه های مردم است. همین نکته باعث بی انگیزگی و مهاجرت خواهد شد. هرفردی از اینکه در کشور خود موقعیت داشته باشد استقبال میکنند. 
من بخش عمده ای از موفقیت خودم را مدیون همراهی و حبتهای همسرم"آذین مبشر" که یک ویروس شناس است هستم. 
علاقه من روی عملکرد مغز و چگونگی فعالیت آن همچنین هوش مصنوعی است که تدریس میکنم.  
انسانهای اولیه در آفریقا بوجود آمده اند و صدهزار سال پیش به بقیه نقاط  دنیا پخش شدند. 
در گذشته های دور هم همیشه انواع بیماری ها وجود داشته ولی انتقال و گسترشی برای آن وجود نداشت اما نزدیکی مردم دنیا به یکدیگر باعث بوجود آمدن امراض مختلف طی سالیان قدیم تا کنون شده است.
 درک بشر نسبت به ماهست بیماری ها طی سالیان سال تغییر پیدا کرده است. هر بلایی که به سر بشریت میآید ناشی از "جهل و نادانی" است و این نکته را حتی در آمریکا نیز شاهد هستیم.
تشريح پزشكي فضايي از زبان دانشمند ايراني ناسا
بیوگرافی: 
پروفسور بهرام مبشر، در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شد و  دکترای فیزیک کیهان‌شناسی دارد.
وی زادهٔ ۱۹۵۷ فشم استان تهران 
ملیت ایران تاکنون بیش از ٢٠٠ مقاله علمی نوشته و به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است. 
• هشت سال تدریس در کالج سلطنتی لندن به عنوان استاد. 
• عضو عالی مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی وابسته به سازمان ناسا (تلسکوپ هابل) 
• نماینده سازمان فضایی اروپا (ESA) در سازمان تلسکوپ فضایی 
• مسؤول آشکارساز nikmouse تلسکوپ فضایی هابل 
• عضو اصلی تیمی که توسط تلسکوپ فضایی هابل توانست تصویر فراژرف کهکشان را برای نخستین بار به تصویر بکشد. 
• عضویت در تیمی که موفق به تصویر کشیدن موقعیت تغییر کهکشان‌های کوچک شده است. 
• توسعه تحقیقات اطلاعات وسیع (Big Data) و آموزش موسوم به FIELS. در قالب این همکاری گسترده، آژانس فضانوردی آمریکا کمک قابل توجه ۴.۵ میلیون دلاری به تیم تحت امر پروفسور مبشر اعطا کرد. 
• سال ۲۰۰۲: جایزه ناسا برای دستاوردهای برجسته فنی در سومین ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل – سال ۰۵/۲۰۰۴: قرار گرفتن در بین ۵ درصد از دانشمندان موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScl) با بالاترین موفقیت علمی- سال ۰۵/۲۰۰۴: قرار گرفتن در بین سه عضور برتر دانشمندان STScl -سال ۲۰۰۴: جایزه دستاورد علمی از آژانس فضایی اروپا- سال ۲۰۰۷: دریافت جایزه جشنواره بین المللی خوارزمی – سال ۲۰۰۸ تاکنون: دانشیار موسسه فناوری کالیفرنیا- سال ۲۰۰۸ تاکنون: استاد کمک در پژوهشکده دانش های بنیادی (IPM) تهران.
                                        


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: