کد خبر: ۱۰۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>اجتماعی>تنبلي يكي ازعادت‌هاي مضر براي خلاقيت و بهره‌وري است. اين عادت در افراد مختلف مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد به هر حال اگر افراد بخواهند كارايي خود را افزايش دهند بايد به هر نحوي با اين عادت خود مبارزه كنند.

  به گزارش شفا آنلاین،براي بسياري از ما اتفاق افتاده كه هدف‌هاي بلندمدت و كوتاه‌مدت زيادي براي خود تعيين مي‌كنيم و بعد از مدتي به دلايل مختلف كه يكي از آنها تنبلي است، از رسيدن به آنها باز مي‌مانيم.
تنبلي در افراد مختلف، علت‌هاي گوناگون دارد و هر شخص مي‌تواند با توجه به روحيه و اخلاقيات خود آن را درمان كند.
روش‌هايي عمومي نيز وجود دارند كه با توجه به آنها مي‌توان بيشترين علل تنبلي و راه‌هاي مقابله با آنها را شناخت در ادامه به تعدادي از اين روش‌ها اشاره مي‌كنيم.

** مطمئن شويد كه خسته نيستيد
گاهي اوقات وظايف كاري را بيش از حد توان قبول مي‌كنيم و پس از مدتي از انجام كار خسته مي‌شويم يا به دليل داشتن وظايف زياد، نمي‌دانيم كدام را انجام دهيم و به طور كامل در انجام كارها متوقف مي‌شويم.
بهتر است ابتدا فهرستي از كارهاي روزانه و هفتگي تهيه كنيد و مطمئن شويد كه مي‌توانيد آنها را در مدت مشخص شده انجام دهيد. سپس با اولويت‌بندي براي انجام كارها برنامه‌ريزي كنيد.

** به دنبال انگيزه باشيد
بي‌انگيزگي مي‌تواند بزرگ‌ترين دليل تنبلي باشد. بايد هنگام كار به دنبال مواردي باشيد كه انگيزه‌ي شما را افزايش دهند. به طور مثال مي‌توانيد براي اتمام پروژه‌ها براي خودتان جايزه در نظر بگيريد يا پس از اتمام هر هدف كاري، زماني را براي استراحت و تفريح هرچند كوتاه اختصاص دهيد.

** تاثير محيط را فراموش نكنيد
محيط كاري تاثير بالايي در كارايي افراد دارد. محيط كاري بايد به گونه‌اي باشد كه تمامي شرايط لازم براي كار اعم از فضا و امكانات را داشته باشد. افراد همكار شما و كساني كه در اطراف شما مشغول كار هستند نيز تاثير زيادي در تنبلي شما دارند. اگر شما با افرادي كار كنيد كه همواره در حال شكايت كردن هستند، نمي‌توانيد روي كار خود تمركز كنيد و كم‌كم در انجام اهداف خود تنبل مي‌شويد.

** براي زمان ارزش قائل باشيد
فهرست كارهاي روزانه و هفتگي را فراموش نكنيد. اين ليست را مي‌توانيد روي كاغذ، روي رايانه و حتي در ذهن خود ايجاد كنيد، سپس با اولويت‌بندي آن را مرتب كنيد و هميشه به آن پايبند باشيد. در هر مرحله از كار بايد بدانيد در كجاي فعاليت قرار داريد و برنامه‌ريزي زماني را به گونه‌اي انجام دهيد كه در پايان وقت، تمامي موارد فهرست مورد نظر انجام شده باشند.

** در طرز تفكر خود تجديد نظر كنيد
برخي افراد هنوز در حال و هواي مدرسه هستند و كار كردن را نوعي تنبيه مي‌دانند و تنها از بازي و تفريح لذت مي‌برند. بهتر است طرز تفكر خود را عوض كنيد و به دنبال موارد مثبت و لذت‌بخش در كار باشيد. به موارد مثبتي مانند بهبود جايگاه اجتماعي و افزايش درآمد و غيره كه مي‌توانند انگيزه‌ي شما را براي انجام كار افزايش دهند فكر كنيد.

** ارزش كار خود را درك كنيد
مي‌توانيد در فهرست كارهاي روزانه، ارزشي كه هر يك از وظايف ايجاد مي‌كند را بنويسيد. به طور مثال يك وظيفه ممكن است جايگاه شغلي شما را بهبود ببخشد و ديگري ممكن است مطلبي را به شما آموزش دهد. وقتي شما از باارزش بودن كار خود مطمئن شويد، با انگيزه و دقت بيشتري براي آن تلاش مي‌كنيد.

** عادت‌هاي جديد ايجاد كنيد
برخي عادت‌‌ها ممكن است باعث بهره‌وري و در نتيجه بي‌انگيزگي و تنبلي شوند. به طور مثال برخي افراد عادت دارند وظايف سخت را در انتهاي روز انجام مي‌دهند كه اكثرا نيز اين وظايف به خوبي انجام نمي‌شوند. بهتر است تغييري در عادت‌هاي غير مفيد ايجاد كنيد.

** تغييرات را اندازه‌گيري كنيد
تغيير ناگهاني عادت‌ها براي هيچ فردي آسان نيست و بهتر است به مرور تغييرات را در رفتارهاي خود ايجاد كنيد و نتايج آنها را نيز اندازه‌گيري كنيد. اگر شما نتايج تغييرات كوچك را در كارايي خود احساس كنيد، براي ايجاد تغييرات بزرگ، بيشتر ترغيب مي‌شويد.

**اهداف خود را به اشتراك بگذاريد
با دوستان و آشنايان خود در مورد اهداف كوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود صحبت كنيد و به آنها بگوييد كه چه برنامه‌هايي در سر داريد. اين كار باعث مي‌شود كه اطرافيان هر از چند گاهي سوالاتي در مورد اهداف شما بپرسند يا شما را براي انجام آنها تشويق كنند كه اين خود مي‌تواند منجر به افزايش انگيزه و بهره‌وري شما شود.

** زماني براي استراحت اختصاص دهيد
زمان‌بندي كار و استراحت بايد دقيق و منظم باشد. بايد زماني را براي استراحت بين كار اختصاص دهيد و البته آن را محدود كنيد تا روند كاري را با مشكل مواجه نكند. مي‌توانيد 45 دقيقه اول هر ساعت را كار كنيد و 15 دقيقه استراحت كنيد. اگر زمان استراحت را در بين كار لحاظ نكنيد، پس از مدتي انرژي خود را براي ادامه‌ي انجام وظايف از دست مي‌دهيد.

** به دنبال راه‌هاي جايگزين باشيد
گاهي اوقات برخي كارها و وظايف را مي‌توانيد به روشي بهتر و آسان‌تر انجام دهيد. به دنبال راه‌هايي باشيد كه بتوانيد كارهاي تكراري روزانه را بصورت سريع‌تر يا خودكار انجام دهيد تا وقت و انرژي خود را براي كارهاي جديد و مفيدتر ذخيره كنيد.

** همين امروز تغيير را شروع كنيد
فراموش نكنيد كه تا تغييري در خودتان ايجاد نكنيد، هيچ اتفاقي در دنياي اطراف نمي‌افتد. بايد هرچه سريع‌تر براي تغيير عادات و رفتارها اقدام كنيد. اگر تمامي مطالب بهره‌وري دنيا را هم بخوانيد، تا خودتان شروع به تغيير نكنيد اتفاقي نمي‌افتد. پس در اولين فرصت شروع به انجام مهم‌ترين وظيفه كاري خود كنيد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: