کد خبر: ۳۴۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024June 26
بیماری پارکینسون براثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است و تجمع آلفا-سینوکلئین رخ می‌دهد.
شفا آنلاین:سلامت> بیماری پارکینسون پس از آلزایمر شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می‌رود. باید گفت بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری‌های نورولوژیک است که فرد مبتلابه آن به‌تدریج توانایی جسمی و روحی خود را ازدست‌داده و در صورت عدم انتخاب راهکار درمانی مناسب با سرعت بیشتری برشدت علائم آن افزوده می‌شود. بیماری پارکینسون برای نخستین بار توسط دانشمند بریتانیایی جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ میلادی کشف شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق یافت.
به گزارش شفا آنلاین .این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است که همه‌گیری آن بیشتر در سنین پیری مشاهده‌شده، اما در جوانان هم شایع است. به‌طورکلی این بیماری براثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است و تجمع آلفا-سینوکلئین رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده‌های قاعده‌ای مغز موجب نشانه‌های لرزش، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شود. اگرچه علت بروز بیماری پارکینسون هنوز کاملاً مشخص نشده اما باید گفت، هردو فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند که می‌توان به فاکتورهایی مانند افزایش سن، پیشینه خانوادگی ابتلا به بیماری پارکینسون، جهش‌های ژنتیکی، جنسیت، قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات، برخی داروها و پیشینه آسیب و جراحت مغز به‌عنوان عوامل بروز این بیماری اشاره کرد. طبق پژوهش‌های پیشین باید اظهار کرد که ۱۵ درصد بیماران دارای پیشینه خانوادگی ابتلا به این بیماری هستند. همچنین حدود ۵ تا ۱۰ درصد مبتلایان به پارکینسون دارای جهش ژنتیکی دریکی از جایگاه‌های ژنی دخیل در بروز این بیماری هستند. ازلحاظ آماری، بیماری پارکینسون بین مردان شایع‌تر از زنان است. همچنین افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. در ویدئو زیر به کاهش آزادسازی دوپامین در محل نوروترانسمیترها دقت کنید:
قابل مشاهده در دسکتاپ






قابل مشاهده در موبایل

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: