کد خبر: ۱۰۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 11
شفاآنلاین>اجتماعی>دهم مارس، روز جهانى «نى انبان» نام گرفته است که امسال مصادف با بیستم اسفندماه است و در سراسر دنیا، در این روز جشنی به این مناسبت برپا شده و کشورهای مختلف به معرفی نی انبان بومی خود می پردازند.
به گزارش شفاآنلاین،نی انبان ها از دیرباز و با پیدایش احتمالی از خاورمیانه نواخته شده اند و به طور سنتی در سراسر اروپا، شمال آفریقا و از شرق مدیترانه تا شرق دور و هند یافت می شوند. گونه ای قدیمی و اصیل از این ساز، نی انبانی است که در جنوب ایران نواخته می شود.

محسن شریفیان، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی-موسیقیایی و نوازنده برجسته این ساز در ایران، هر ساله حضور چشمگیر و معناداری در جشن روز ملی نى انبان دارد. از مهم ترین برنامه های ایشان، برگزاری مسابقه سالانه عکس اینستاگرامی به مناسبت این روز است. امسال نیز همچون سال گذشته، این مسابقه در حال برگزاری است و به سبب همزمانی با روز جهانی زنان، تصویر بانوی نوازنده شرکت کننده در این مسابقه توسط انجمن روز جهانی نی انبان، با عنوان «روز جهانی زنان و نی انبان» انتخاب و به نمایش گذاشته شده است.

محسن شریفیان، نویسنده کتاب «تاریخ موسیقى بوشهر»، سال گذشته با انتشار عکسی با حضور پر تعداد نوازنده ها که تنها بخشى از نوازنده هاى نى انبان در بوشهر را شامل مى شد، توانست در میان رویدادهای زیادی که برای این روز در سرتاسر جهان از بلاروس و امریکا تا آلمان، مجارستان، انگلستان و کانادا برنامه ریزی شده بود، عنوان «رویداد برجسته روز جهانی نی انبان» را از انجمن جهانی این ساز به دست آورد.

شریفیان در تاریخ ۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۴موفق به ثبت ملی این ساز با عنوان پرونده «مهارت ساخت و نواختن نی انبان در گستره ملی» به شماره ۷۸۳ در فهرست میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد.

شایان ذکر است که این هنرمند و نوازنده بوشهری در تلاش برای ثبت جهانى این ساز است که قدمت آن در بندر بوشهر دست کم به بیش از دویست سال می رسد.شهر خبر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: