کد خبر: ۹۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 19
شفا آنلاین>اجتماعی>در تازه‌ترین شکل اعتیادهای خطرناک، نوع جدیدی از اعتیاد موسوم به مخدر دیجیتالی به جان جوانان و نوجوانان افتاده است.
به گزارش شفا آنلاین،دیشب خیلی ناراحت شدم بعد ۱ ساعت که بچه ام شب بخیر به منو پدرش گفت به طور اتفاقی از کنار اتاقش رد شدم دیدم فقط ژست خواب گرفته و هنوز بعد یک ساعت نخوابیده و با چشمان تنگ شده به تلفن همراهش زل زده و در دنیای مجازی اش سیر می کند.

ناراحت و نگران به سمتش رفتم و تلفن همراهش را از او گرفتم و گفتم مگه تو شب بخیر نگفتی! با عصبانیت گفت فقط یک دقیقه. بذار جواب دوستم را بدم بعد می خوابم، واقعا نمی دانستم چکار باید کنم چشم هایش تنگ شده بود از بس که به نور کم موبایل نگاه کرده بود. کار هر شب اش شده. با چراغ خاموش یکی دو ساعت با موبایلش کار می کند و زیر متکایش می گذارد و به خواب می رود. این درد دل مادری بود که از شب بیداری های فرزندش بخاطر این مخدر دیجیتالی بنام موبایل به ستوه آمده بود.

حسین جنتی مشاور و کارشناس ارشد روانشناسی در پاسخ به اینکه استفاده از تلفن همراه در هنگام خواب باعث بروز چه مشکلاتی در جوانان و نوجوانان  می شود گفت: استفاده از تلفن همراه در ساعات پایانی شب مانند مصرف موادی اعتیاد آور است که در سلامت روان تاثیر منفی دارد.

وی ادامه داد: ضعف سلامت روان و افکار منفی در نوجوانانی که اغلب پیش از خواب از تلفن همراه استفاده می کنند بیش تر از سایر نوجوانان دیگر است. به گفته ی محققان تحریک مغز باعث ترشح ملاتونین به عنوان هورمون خواب می شود و بر کیفیت خواب و استراحت شبانه صدمه می زند، در واقع الکترومغناطیسی که از تلفن همراهتان در شب ساطع می شود می تواند بر روی مغزتان اثر بگذارد به خصوص بر روی مغز کودکانی که قشای مغز و جمجه ی نازک تری نسبت به بزرگسالان دارند.

آسیب به شبکیه چشم و بروز اختلالات خواب 

این روانشناس اظهار داشت: نور تلفن همراه در شب باعث آسیب به شبکه چشم و بروز اختلالات در خواب می شود، یک هفته خواب ضعیف هم می تواند در کار صد ها ژن مرتبط با تنش، ایمنی ، التهاب ،اختلال ایجاد کند چرا که پرتوهای ساطع شده از صفحه تلفن همراه باعث ایجاد تداخل در روند طبیعی بدن در طول شبانه روز می شود. این پرتوها باعث تحریک شبکیه چشم و افزایش ساعات بیداری تا خواب می شود.چرا که نور صفحه تلفن همراه مانند سایر نورهای مصنوعی از ترشح هورمون ملاتونین که در طول خواب ترشح می شود جلوگیری می کند و باعث ایجاد اختلال خواب می شود.

بروز اضطراب یا هراس اجتماعی

وی در ادامه گفت: استفاده از تلفن همراه در شب باعث اختلال اضطراب اجتماعی ( یا همان هراس و فوبیای اجتماعی ) می شود.هراس اجتماعی به ترس های شدیدی می گویند که بخشی از فعالیت های روزمره را مختل می کند.استرس، خستگی، دلهره، مشکل در تمرکز ، اختلال در حافظه، بی اشتهایی و مشکلات پوستی هم از دیگر آثار سو استفاده از تلفن همراه در شب است.
تحقیقات در دانشگاه هاروارد نشان داده نوجوانانی که دچار مشکلات خواب هستند بخاطر داشتن افسردگی ، اضطراب  و سایر مشکلات ، بیش از سایر همسالان در خطر صدمه به خود و افکار خودکشی می باشند.

افت تحصیلی

جنتی اظهار داشت:امروزه افراد از سنین ۷ تا بیش از ۱۰ سالگی، روز خود را با تلفن همراه آغاز می کنند. آمارها نشان می دهد تلفن همراه بخش بزرگی از زندگی کودکان و نوجوانان را در برگرفته که بجای خواندن کتاب، بیشتر وقت خودشان را در روز و بخصوص شب با تلفن های همراه و کاربردهای آن سپری می کنند که مانع تحصیل و بهتر آموزی دانش آموزان می شود.

کاهش شنوایی

این روانشناس در ادامه گفت: پژوهشگران دانشگاه امیر کبیر اثر امواج موبایل را در بافت مغز و جمجه مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند استفاده پیوسته از تلفن همراه از حدود ۲۰ دقیقه به بالا موجب افزایش تدریجی حرارت بافت های مغز و سبب ایجاد تغییرات بیولوژیک در بافت مغز و در نتیجه کاهش شنوایی می شود، همچنین احتمال ابتلا به تومورهای مغزی را هم در کاربران به طور قابل توجهی بالا می برد.

این روانشناس در پایان سخنانش در پاسخ به اینکه نقش خانواده در مقابل این مشکل چیست و چه راهکارهایی پیشنهاد می دهید گفت :نقش خانواده در سلامت روانی و جسمانی فرد در این عصر دیچیتال خیلی مهم و کاربردی است که به ذکر عوامل می پردازم:

۱.راهنمایی فرزندان برای انتخاب دوست صالح و سالمی که این روزها همه زندگیشان  خلاصه نشده باشد در دنیای مجازی، چت روم و شبکه های اجتماعی

۲.راهنمایی و مراقبت از فرزندان در استفاده صحیح از تلفن همراه و دیگر وسایل دیجیتالی

۳.تشویق و ترغیب نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت با ورزش و یا مهارت آموزی

۴.کمک در انتخاب یک نشریه جهت جایگزین کردن اوقاتی که از تلفن همراه استفاده می شود

۵.انتخاب بهینه از برنامه های متنوع آموزشی و سرگرمی

۶.برنامه ریزی جهت زندگی سالم مثل پیاده روی ،دوچرخه سواری، استفاده از پارک ها و برنامه های فرهنگ سراها جهت پر کردن اوقات فراغت

۷. و دوست شدن با فرزندان و ارتباط صمیمانه با اعضای خانواده.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: