کد خبر: ۹۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 15
شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه جدید این خبر خوش را به افراد میانسال و حتی سالمندتر چاق می‌دهد که جراحی بای‌پس معده می‌تواند باعث افزایش طول عمر آن‌ها گردد. بااین‌حال این خبر چندان به کار افراد زیر 35 سال، به‌خصوص زنان نمی‌آید.
به گزارش شفا آنلاین،  در این مطالعه نه تنها نشانی از بهبود خاصی برای زنان جوان در زمینه طول عمر ندارد بلکه خبر از شمار رو به افزایش «مرگ‌های ناشی از عوامل بیرونی» همچون تصادفات، ضرب‌وجرح و خودکشی دارد. محققان می‌گویند این افزایش به طور چشمگیری در زنان بیش از مردان بوده است.

       دنیل شوئر، استادیار پزشکی داخلی از کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی و شخصی که این یافته‌ها را مورد بررسی قرار داده و در فرآیند پژوهش نقشی نداشته، می‌گوید: «بیماران جوان‌تر به‌خصوص زنان، باید از خطر خودکشی و مرگ تصادفی زیر تیغ جراحی آگاه شوند.»

       دست‌کم یک پزشک نشان داده که خطر خودکشی در میان زنان جوان‌تر و چاق می‌تواند در اثر اضطراب و افسردگی باشد و جراحی کاهش وزن نمی‌تواند سایر مشکلات را از میان بردارد.

       این مطالعه به منظور اثبات یک رابطه علت و معلولی میان جراحی‌های کاهش وزن و افزایش طول عمر انجام نشده اما همبستگی میان این دو عامل را نشان می‌دهد.

       محققان درپی دانستن آن بودند که بدانند کدام یک از گروه‌های سنی ممکن است بعد از انجام اعمال جراحی کاهش وزن که با نام بای‌پس معده (Roux-en-Yشناخته می‌شوند، از طول عمر بیشتری برخوردار ‌شوند؛ به‌خصوص آن‌که داده‌های زیادی درباره افراد بالای 55 در این زمینه وجود نداشت.

       پاسخ‌ها در این زمینه می‌توانست این مفهوم را روشن سازد که آیا افراد چاق مسن می‌توانند از جراحی کاهش وزن منتفع شوند و این پاسخ‌ها می‌توانست با بهبود در طیفی از شرایط سلامتی همچون دیابت نوع دوم مرتبط باشد.

       مالکوم کنت رابینسون، استادیار جراحی در دانشکده هاروارد بوستون و متخصص روش‌های کاهش وزن می‌گوید که یکی از نگرانی‌ها این است که آیا این فرآیند می‌تواند بیش از آنکه منافعی برای افراد سالمند داشته باشد، خطرناک باشد. رابینسون فقط این یافته‌ها را مورد بررسی قرار داده و نقشی در انجام آن نداشته است. رابینسون همچنین متوجه شد که شاید افراد سالخورده آنقدرها زنده نمانند که بتوانند از مزایای سلامتی بهتر از این طریق لذت ببرند.

       در این مطالعه جدید، محققان نزدیک به 8 هزار بیمار بسیار چاق را که از سال 1984 تا 2002 در ایالت یوتا جراحی کاهش وزن انجام داده بودند، زیر نظر گرفتند. این مطالعه به بررسی میزان طول عمر آن‌ها طی هفت سال در مقایسه با افراد مشابهی پرداخت که جراحی انجام نداده بودند.

       مرگ در اثر دلایل مختلف در میان برخی گروه‌های سنی که جراحی شده بودند در مقایسه با سایر افراد کمتر بود. افراد بین 35 تا 44 سال، با احتمال 46 درصد، کمتر در دوره مورد نظر مطالعه، جان خود را از دست داده بودند. برای افراد 45 تا 54 سال که جراحی شده بودند، احتمال مرگ در دوران مورد نظر 57 درصد کمتر شده و در رده سنی 55 تا 74 سال، این احتمال با کاهش 50درصدی روبرو شده بود.

       این یافته‌ها 10 فوریه در ژورنال JAMA Surgery منتشر شده است. سپید
HEALTH DAY
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: