کد خبر: ۹۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حذف و توقف موتورسیکلت های کاربراتوری و تصویب حدود مجاز آلایندگی در صنایع که از اقدامات محیط زیستی دولت طی ماه های اخیر بوده است خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی از تصویب حدود جدید مجاز آلایندگی در صنایع بعد از گذشت 20 سال گفت:حدود مجاز آلایندگی صنایع 20 سال تغییراتی نداشته و میزان آلایندگی صنایع 20 سال پیش مشخص شده بود که با تصویب جدید گام مهمی در راستای کاهش آلودگی ها از سوی سازمان محیط زیست برداشته شد.

معاون محیط زیست انسانی در ادامه بیان کرد:آلاینده هایی مانند اسید نیتروژن و ناکس به لیست آلاینده هایی که در گذشته میزان آلودگی هوا را افزایش می داد اضافه شد.همچنین در خصوص فلزات سنگینی مانند جیوه و سرب نیز تصمیماتی گرفته شد که به این نتیجه رسیدیم این فلزات حدود مجاز را رعایت کرده اند.

دکتر متصدی از ساماندهی نیروگاه های حوالی کلانشهرها خبر داد و گفت:در سال جاری با افزایش 18 درصدی مصرف گاز در نیروگاه ها رو به رو بودیم که بعد از مذاکره با معاون اول رئیس جمهور به این نتیجه رسیدیم که اقداماتی در زمینه ساماندهی صنایع کشور صورت گیرد.از این رو با حضور وزیر راه و شهرسازی،وزری صنعت،معاون اجرایی رئیس جمهور کمیته ای مبنی بر ساماندهی نیروگاه ها تشکیل شد.

وی در ادامه بیان کرد:قرار بر این است تا در کلان شهرها به خصوص تهران این مسئله نیز اجرایی شود و نیروگاه ها از سوخت مازوت در کلانشهرها استفاده نکنند و از ابتدای سال جاری میزان استفاده از سوخت مایع تقریبا 33 درصد کاهش یافته است از این رو استفاده از سیکل ترکیبی در دستور کار قرار گرفت تا شاهد کاهش آلودگی هوا در تهران باشیم.

به گفته معاون محیط زیست انسانی در خصوص همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی گفت و تصریح کرد:هر ساله این همایش از سوی سازمان محیط زیست برگزار می شود و چنانچه واحدهای صنعتی و خدماتی مشکلات زیستی نداشته باشند به آنها لوح تقدیر صنعت سبز اهدا می شود.از سوی دیگر این لوح تنها در داخل کشور کاربرد داشت و موسسات بین المللی آن را تایید نمی کردند خوشبختانه با توجه به توان رقابتی در سطح سازمان های معتبر جهانی امسال نیز موسسه GIZ کشور آلمان وارد این پروتکل شد و امید است رقابت پذیری سنعتی در این زمینه نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

متصدی در ادامه افزود:با توجه به اینکه یک موتورسیکلت کاربراتوری برابر 5 خودرو استاندارد آلودگی تولید می کند باید به استانداردهای لازم برسند و اکنون موتورسیکلت هایی که در سطح شهرها تردد می کنند دارای استانداردهای لازم نیستند و در این راستا باید تدابیر لازم را اندیشه کرد. به این ترتیب از آنجا که استفاده از این وسایل باعث از بین رفتن انرژی و افزایش آلودگی می شود در مهر ماه 95 به طور کامل تولید این موتورسیکلت ها متوقف خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه هئیت دولت ادامه داد:بر اساس مصوبه هئیت دولت توسعه و گسترش حمل و نقل برقی و هیبریدی بسیار حائز اهمیت است که باید به زودی به مرحله اجرا درآید. زیرا استفاده از موتورسیکلت های برقی در شهرها به ویژه در کلانشهرها باعث کاهش آلودگی هوا می شود.

معاون محیط زیست انسانی در پایان با اشاره به توسعه همکاری بین الملی این سازمان در دوران پساتحریم اشاره کرد و گفت:گسترش همکاری های بین المللی باعث انتقال تکنولوژی و حمایت می شود اکنون سعی بر آن است تا صنعت فولاد را به سمت و سویی پیش ببریم که موجب کاهش گازهای گلخانه ای شود از این رو دو سند اقتصاد کم کربن و سند مشارکت در کاهش این گازها نیز در حال اجرا است.

لازم به ذکر است برای کاهش اثرات زیست محیطی فعالیت های عمرانی با کمک و همکاری وزارت نیرو نیز صورت گرفته که دراین راستا احداث 15 سد کشور نیز متوقف شد که این اقدام نشان دهنده تلاش سازمان محیط زیست برای حفظ کردن منابع به خصوص منابع طبیعی است.شبکه مجازی آستان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: