کد خبر: ۹۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>پیشرفت‌های پزشکی همگی وارداتی نیست. در سالی که به پایان آن نزدیک می‌شویم، اتفاق‌های خوبی در زمینه نوآوری پزشکی در بخش مراقبت‌های ویژه افتاد. سه مورد از این نوآوری‌ها تنها در شاخه استان فارس انجمن پزشکی مراقبت‌های ویژه رخ می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید فرید زند، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه استان فارس و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر از ساخت یک نرم‌افزار دستورات الکترونیکی پزشکی داد. وی می‌گوید: «در این نرم‌افزار که پزشک نه تنها از بیمارستان، بلکه از همه جا با نوشتن یک کد دسترسی وارد آن می‌شود، به تمام اطلاعات بیمار و ضعیت وی دسترسی دارد.

 اینکه پرستار چه زمانی به وی مراجعه کرده، چه داروهایی به بیمار و در چه زمانی به وی داده شده وضعیت و حال عمومی بیمار چگونه است. این نرم‌افزار رسیدگی به بیمار را برای وی راحت و آسان می‌کند و پزشک حتی از دور هم می‌تواند روی شرایط وی نظارت داشته باشد.»

به گفته زند، این نرم‌افزار از بسیاری از ابهامات موجود در پزشکی می‌کاهد و به لحاظ قانونی نیز بسیار مفید است. این استاد دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: «پرونده‌های بیماران روی کاغذ و به صورت دستی نوشته می‌شود. بدخوانی نسخه‌های پزشکی از روی دست‌خط هم یکی از رایج‌ترین شکل از خطاهای پزشکی است. زمانی که این دستورات در نرم‌افزار به صورت تایپ شده در اختیار کادر بیمارستانی قرار می‌گیرد، نه در تجویز نوع دارو و نه در اندازه و دوز آن خطایی صورت نمی‌گیرد.

 اگر هم این اتفاق بیفتد بر دوش فردی است که خود اشتباه نسخه را خوانده و بدخوانی به صورت کامل حذف می‌شود. از طرف دیگر، بسیاری از مشکلات به لحاظ قانونی در حیطه پزشکی نیز خود به خود برطرف می‌شود. اینکه دارو دقیقا چه زمانی به بیمار داده شده، پزشک و پرستار چه زمانی به بالین بیمار رفته‌اند و چه کارهایی انجام داده‌اند، همیشه در پزشکی قانونی مورد بحث است.

پرونده‌های دستی شفافیت کافی را ندارد، ولی این نرم‌افزار دقیقاً به این علت ساخته شده است که همه‌چیز در آن مشخص و برنامه‌ریزی شده باشد.» رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه استان فارس درباره زمان اجرای این برنامه گفت: «استفاده کامل از این دستگاه که یک نوآوری در سطح خاورمیانه برای ایران در نظر گرفته می‌شود، از مهر ماه سال جاری در دو بیمارستان نمازی و شهیدرجایی شیراز، آغاز شد و بعد به بیمارستان‌های دیگر این استان نیز پیشنهاد شد. در حال حاضر هر بیمارستانی در سطح کشور که می‌خواهد از این نرم‌افزار استفاده کند، می‌تواند با شرکت تولیدکننده نرم‌افزار تماس بگیرد و سیستم پرونده‌های بیماران بیمارستان را ارتقا دهد.»

       نوآوری‌ها به همینجا ختم نمی‌شود. به گفته زند، دوره‌های آموزشی جدیدی هم برای تیم کارکنان مراقبت‌های ویژه در نظر گرفته شده است که با باقی دوره‌های آموزشی معمول متفاوت است. زند در این باره می‌گوید: «گاهی بیشتر دوره‌های آموزشی که برای پزشکان و متخصصین گذاشته می‌شود با وجود میزان بازآموزی بالا و وجود اساتید برتر در زمینه مشخص اما خروجی کافی ندارد. ما با بررسی دلایل این موضوع به این نتیجه رسیدیم که باید شکل دوره‌های آموزشی را کمی تغییر دهیم.

در این دوره‌های آموزشی نوین، به پزشکان یا کادر بیمارستانی یک یا چند کتاب معرفی می‌شود تا در زمان مشخصی مطالعه کنند و بعد از آنها محتوای همین کتاب‌ها امتحان گرفته می‌شود. به این ترتیب، صرف شرکت در یک کارگاه به فرد امتیاز بازآموزی داده نمی‌شود و تلاش بر این است که به شکل کیفی هم بر سطح دانسته‌ها افزوده شود. از سوی دیگر دوره‌های آموزشی که ما طراحی کرده‌ایم محدود است و شاید بیش از 15 نفر در یک کارگاه نتوانند ثبت‌نام کنند. به این علت که تعداد محدود، سطح کیفی آموزش را بالا می‎برد و اشکالات را به راحتی برطرف می‌کند. همچنین ما کارگاه و سخنرانی‌های آموزشی را هردو با هم داریم که خود این موضوع آموزش را برای افراد بهتر می‌کند.»

       سومین نوآوری موجود در شاخه فارس انجمن مراقبت‌های ویژه، آموزش همراه و بیمار است.

       گلنار ثابتیان، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهیدرجایی شیراز درباره این آموزش می‌گوید: «بسیاری از بیمارانی که به بخش ICU و مراقبت‌های ویژه راه پیدا می‌کنند، چیزی از مراقبت و پرستاری از خود یا فرد بیمار در خانواده نمی‌دانند.

 در صورتی که حتی پس از ترخیص بیمار نیز، این مراقبت‌ها باید ادامه پیدا کند. ما با طراحی و چاپ چند کتاب و جزوه آموزشی به بیمار آموزش می‌دهیم چطور از خودش مراقبت کند. در مواردی هم که بیمار قادر به نگهداری از خودش نیست، به همراهان و خانواده وی، این آموزش داده می‌شود. مواردی مثل عوض‌کردن پانسمان، مراقبت از زخم بستر، استفاده از تجهیزات پزشکی و مواردی از این دست، همگی به همراهان آموزش داده می‌شود تا بتوانند خود، بدون مراجعه دائم به مراکز درمانی، از بیمار مراقبت کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: