کد خبر: ۹۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>اجتماعی>کم نیستند زنانی که در تهران آرایشگری می‌کنند اما تابلو و مجوز ندارند. برخی از آنها در خانه‌های خودشان و شماری دیگر در دفاتر و ساختمان‌های بدون تابلو کار می‌کنند؛ حالا رئیس اتحادیه آرایشگرهای زنانه تهران از آغاز دور تازه‌ای از فعالیت‌ها برای برخورد با آرایشگاه‌های بدون مجوز خبر می‌دهد و می‌گوید که قرار است آنها با همکاری پلیس پلمب شوند.
به گزارش شفا آنلاین،این‌که دقیقا چه تعداد آرایشگاه زنانه بدون مجوز در تهران فعالیت می‌کند آمار قطعی ندارد، چرا که این آرایشگاه‌ها در جایی ثبت نمی‎شوند؛ اما سازمان تعزیرات حکومتی پیش از این تعداد آرایشگاه‌های زنانه بدون مجوز را ٢٠‌هزار آرایشگاه اعلام کرده بود.

دیروز «افسرالملوک یاسان» رئیس اتحادیه آرایشگرهای زنانه به آرایشگاه‌هایی که بدون پروانه در تهران فعالیت می‌کنند، هشدار داد و گفت: این مراکز بعد از شناسایی از سوی نیروی انتظامی پلمب خواهند شد.

به گفته او ٥٠ بازرس برای برخورد با این آزمایشگاه‌ها فعال شده‌اند. این بازرسان با هماهنگی‌هایی که پیش از این با اتاق اصناف کشور به عمل آمده برای برخورد با این آرایشگاه‌های زیرزمینی آموزش دیده و فعالیتشان را در تهران آغاز کرده‌اند.

یاسان با تأکید بر این‌که این بازرسان همگی دارای حکم و کارت شناسایی هستند، ادامه داد: آنها ماموریت دارند آرایشگاه‌های بدون مجوز را شناسایی و گزارش آن را به اتحادیه ارایه کنند.

آنطور که رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه گفته، بیشترین تخلفات آرایشگاه‌های زنانه تخلف مربوط به فعالیت بدون پروانه کسب است: در این راستا هم به دلیل این‌که ما با درهای بسته مواجه هستیم و گاهی فرد یک اتاق منزل خود را به آرایشگاه تبدیل می‌کند و کسی از این موضوع اطلاع ندارد کار شناسایی سخت شده است.

یکی از عواملی که موجب شده اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه برنامه برخورد با آرایشگاه‌های غیرمجاز و بدون پروانه را کلید بزند، شکایت‌ها و مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد. به گفته رئیس اتحادیه، آرایشگاه‌های زنانه به موارد پزشکی و اقدامات دیگر که تداخل صنفی محسوب می‌شود، نباید وارد شوند؛ اما زمانی که این اقدامات در مکان‌های بدون تابلو و مجوز انجام می‌شود عملا امکان رصد و پیگیری آن و همچنین احقاق حقوق آسیب‌دیدگان احتمالی وجود ندارد.

با وجود این‌که رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه تهران از شهروندان خواسته تا به آرایشگاه‌های دارای پروانه کسب مراجعه کنند؛ اما تداوم فعالیت مراکز آرایشی بدون مجوز در تهران و همچنین آماری که تعداد آنها را بین ١٥ تا ٢٠‌هزار نفر اعلام می‌کند، نشان‌دهنده تداوم مراجعه مردم به این مراکز است. یکی از انگیزه‌های مردم برای مراجعه به این مراکز پایین بودن قیمت‌های آنها هم هست.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که اگر نه همه خدمات اما، بخشی از خدماتی که در مراکز بدون مجوز اعم از آرایشگاه‌های زنانه ارایه می‌شود به دلیل نبود نظارت‌های حرفه‌ای یا بعضا بکارگیری افرادی که دوره‌های آموزش تخصصی را طی نکرده‌اند، ممکن است سلامت و زیبایی افراد را در مخاطره قرار دهد. این موضوع به‌ویژه آن‌جا نگران‌کننده‌تر می‌شود که در دهه‌های اخیر خدماتی وارد حوزه فعالیت سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها شده که بیش از گذشته می‌تواند سلامت افراد را در خطر قرار دهد؛ از آن جمله فعالیت‎هایی مثل تاتو (خالکوبی)، کاشت مژه و مواردی که در صورت رعایت نشدن بهداشت و اصول حرفه‌ای می‌توانند پیامدهای پایدار برای سلامت افراد داشته باشند.

مواد و دستگاه‌هایی که برای تاتو و خالکوبی به کار می‌روند، می‌توانند ناقل بخشی از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های خطرناکی مثل ایدز و هپاتیت باشند. علاوه بر اینها مواردی از وارد آمدن آسیب‌های جدی به چشم و بروز آسیب‌های چشمی در اثر استفاده نادرست از چسب‌های قوی مژه که در سال‌های اخیر برای کاشت مژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گزارش شده است.

افزون بر این متخصصان پوست می‌گویند، افرادی که در مراکز غیرحرفه‌ای از خدماتی مثل تاتو استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب‌هایی هستند که پیش از این استفاده از خدمات از عواقب آن آگاهی نداشته‌اند. این نکته‌ای است که دکتر زهره نیکبخت با اشاره به رواج انواع و اقسام «تاتو» در میان جوانان، زنان و مردان درباره آن می‌گوید: استفاده از رنگ‌های غیراستاندارد و غیراستریل منجر به انواع آلرژی‌های زودرس و عفونت‌های باکتریال می‌شود.آلرژی به رنگ‌های تاتو در لب و به‌ویژه چشم  از انواع آلرژی‌های خطرناک است و ابتلا به ایدز، هپاتیت و تب‌خال از بدترین عوارض این عمل به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد این پیامدها را خیلی کم اهمیت تلقی می‌کنند و زمانی که به آن دچار می‌شوند، کار از کار گذشته است.

به گفته او، بسیاری از افراد پس از انجام تاتو در محیط‌های غیربهداشتی به دنبال راه‌های
 پاک کردن آن هستند که این اشتباه خطرناک‌تر از اشتباه اول آنان است؛ چرا که در مکان‌های بی‌نام و نشان و غیربهداشتی، رنگ تاتو را با رنگ سفید و یا اسید پاک می‌کنند. این درحالی است که در مراکز مجهز علمی و متخصصان پوست و مو با استفاده از روش‌های استریل، بهداشتی و علمی می‌توانند بخش‌های آسیب‌دیده در «تاتو» را بدون عوارض خطرناک ترمیم کنند.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: