کد خبر: ۳۴۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 24
سرطان می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. هنگامی که رشد سلول ها از کنترل خارج شده و کنار یکدیگر تجمع می یابند، سرطان ایجاد می شود.
شفاآنلاین>سلامت> سلول های سالم بدن با یک الگوی منظم رشد می نمایند و شروع به تقسیم نمودن می کنند و در نهایت می میرند.  درطول سال های اول عمر انسان سلول ها خیلی سریع تر از دوران بزرگسالی تقسیم می شوند و بعد از آن تقسیم سلول ها فقط محدود به جایگزینی سلول های مرده ویا ترمیم بافت ها می گردد. ولی سلول های سرطانی این توانایی را دارند که همچنان به رشد و تقسیم خود ادامه دهند. این سلول ها در بدن تجمع یافته و تشکیل تومور می دهند که می تواند اثر فشاری، داشته باشند. همچنین سلول های سرطانی می توانند با حرکت به بافتهای نرمال مجاور به طور موضعی پخش شوند و اثر تهاجمی یا تخریبی روی بافت های سالم بگذارد.

 به گزارش شفا آنلاین: به طور معمول بیماری ها دارای یک سری نشانه های اولیه هستند و بر همین اساس، پیش از کسب جواب آزمایش برای رسیدن به پاسخ های مد نظر خود می توانید از این نشانه ها برای تشخیص هرچه سریع‌تر استفاده کنید.

 از دیدگاه حکمای قدیمی طب ایرانی سرطان نوعی ورم می باشد که به سبب تغییرات اخلاط بدن پیدا می ‌شود ولی امروزه با پیشرفت دانش پزشکی می‌دانیم که اینطور نمی باشد.سلول‌های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده همچنان نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول ناهنجاری به بار آورند.

 سرطان می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. هنگامی که رشد سلول ها از کنترل خارج شده و کنار یکدیگر تجمع می یابند، سرطان ایجاد می شود. این اتفاق در عملکرد بدن اختلال ایجاد می کند. برای بسیاری از افراد سرطان قابل درمان است. در حقیقت تعداد بیشتری از افراد با وجود ابتلا سرطان، آن را درمان کرده و به زندگی خود ادامه می دهند.اما در این مقاله می خواهیم چگونگی پخش سرطان در بدن را شرح دهیم همراه ما باشید.
رشد سرطان در بدن به انتقال سلول های سرطانی از مرحله اولیه ی به بافت ‌های دیگر گفته می شود. سلول های سرطانی معمولا از محل اولیه ی انتشار جدا می ‌شوند و از طریق جریان خون یا سیستم ‌های لنفاوی به اعضا یا قسمت‌های دیگر بدن انتقال می یابند. سلول‌های سرطانی از مرحله ی اولیه به دیگر اندام های بدن را متاستاز و به سلول های سرطانی که این کار را انجام می ‌دهند متاستاتیک می گویند.



 چگونه سرطان به وجود می آید؟
 
وقتی ژن ها به درستی کار می کنند، آنها به سلول ها می گویند که چه زمانی برای رشد و تقسیم مناسب می باشد. وقتی سلول ها تقسیم می شوند، کپی های دقیق از خود می سازند. یک سلول به ۲ سلول یکسان تقسیم می شود، سپس ۲ سلول به ۴ سلول تقسیم می شوند و این روند ادامه پیدا می کند. در بزرگسالان، سلول ها معمولاً رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های بیشتری فقط در مواقعی که بدن به آنها احتیاج دارد ایجاد کنند، مانند سلول های پیری یا آسیب دیده.

 
اما سلول های سرطانی تفاوت دارند. سلول های سرطانی جهش های ژنی دارند که سلول را از سلول طبیعی به سلول سرطانی تبدیل می کنند. این جهش های ژنی ممکن است به ارث برسد، با گذشت زمان و پیر شدن ژن ها ایجاد شود یا اگر در اطراف چیزی باشیم که به ژن های ما صدمه بزند مانند دود سیگار، الکل یا اشعه ماوراء بنفش  (UV) از خورشید ایجاد می گردد.

 سلول سرطانی مانند یک سلول طبیعی عمل نمی کند. زمانی که باید بمیرد، رشد می کند و خارج از کنترل تقسیم می گردد. آنها همچنین به اندازه سلول های طبیعی بالغ نمی شوند و نابالغ می مانند. اگرچه انواع گوناگونی از سرطان وجود دارد، اما همه آنها به دلیل رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول ها شروع می شوند. سرطان می تواند در هر سلول از بدن آغاز گردد.

قابل مشاهده در دسکتاپ


قابل مشاهده در موبایل

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: