در قانون اساسی ایران آموزش و درمان رایگان اعلام شده است. دو قانونی که بیشتر بر روی کاغذ است و هرگز و به طور واقعی عملیاتی نشده است.
شفاآنلاین>جامعه> درد و رنج مضاعف حوزه آموزش
وجود مدارسی است که با روح قوانین کشور همخوانی ندارد. هزینههای ثبت نام و
شهریههای گران برخی مدارس غیر دولتی بویژه در کلانشهرها تا به آن اندازه
مسأله ساز است که با شعارهای مدیران ارشد کشور در محرومیت زدایی و رسیدن
به یک وضعیت عدالت آموزشی همخوانی ندارد.
مدارس غیر دولتی، از مسیر قشر
متمول و حتی متوسط جامعه برای افزایش سطح آموزش فرزندانی است که تمایل به
خدمات تحصیلی بیشتری دارند اما باید نظارتها بر اخذ شهریهها و نحوه ارائه
خدمات تحصیلی به دانشآموزان این مدارس نیز به درستی انجام شود. شهریههای
جدید مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳ که از ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان تا ۶۰ و
۷۰میلیون و حتی تا صد میلیون تومان برای یک سال تحصیلی در برخی مدارس کشور و
پایتخت تعیین و به هر بهانهای مثل اردو و کلاسهای فوق برنامه یا تغذیه،
پذیرایی و وسایل کمک آموزشی و… از مردم گرفته میشود در کنار سایر مدارس با
انواع و اقسام آنها که متعلق به ادارات و مؤسسات مختلف بوده و هست شکاف و
عمیق عجیبی به جریان آموزش کشور وارد کرده و عملاً راه را برای تحقق
آرمانهایایدهآل حوزه آموزش کشور بسته و ناهموار کرده است. این صحبت
درباره تمام آن دسته از مدارس غیر دولتی که گاه با سرمایههای شخصی مؤسسان
ایجاد شده و خدمات قابل توجه آموزشی و فرهنگی به کشور داشته و سهم و نقشی
مهمی در کمک به اموزش و پرورش کشور ایفا نمودهاند صحت ندارد.
روی سخنم با مدارسی است که گاه به دلیل
ناتوانی بازرسان و ناظران آموزش و پرورش از قوانین مصوب فرار کرده و تنها
به گرفتن پولهای اضافه بر مصوبههای قانونی میپردازند. این رویه خودسری و
بیحساب و کتابی امور مالی و اجرایی در بخش آموزش مدارس غیر دولتی تنها به
نفع مؤسسان و سرمایهگذارانی شده که با نفوذهای خود از پرداخت عوارض و
درصدهای لازم به آموزش و پرورش و… طفره میروند و روز به روز بر ثروتهای
انبوهشان افزوده میگردد. لازم به ذکر است برخی مدارس غیر دولتی هم خدمات
خوبی ارائه کرده و بعد از دریافت وجوه مختلف ثبت نام و شهریه ثابت و متغیر
و… حقیقتاً رضایت اولیا را در امور آموزشی و فرهنگی فراهم کرده و از جهات
آموزشی هم آموزشهای لازم و مفید را به دانشآموزان ارائه میدهند. نبود
آموزش رایگان برای همه دانشآموزان و گسترش بیبرنامه مدارس خصوصی متخلف و
شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش، عدم کیفیت آموزش دربسیاری از مدارس غیر
دولتی در کنار مدارس دولتی فقر فرهنگی و نابرابری آموزشی را بیشتر و بیشتر
میکند.امیدوارم مراجع ذیصلاح در مدارس غیر دولتی با بررسی و نگاه به
مشکلات اقتصادی موجود خانوارها و ناتوانی مالی برخی افراد در ثبت نام
مدارس غیر دولتی که نزدیک به منازلشان است بتوان تحصیل دانش اموزان بیشتری
برای بهره وری برتر آموزشی و دوری از تبعیض و بیعدالتیها در حوزه آموزش
را شاهد باشیم.