کد خبر: ۹۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر شورای سیاستگذاری مرکز گنجینه و اسناد وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون دغدغه عمومی در مورد اعتیاد کمرنگ شده و هیچ دستگاهی به علت کم کاری در این زمینه بازخواست نمی شود.
به گزارش شفا آنلاین، ابوطالب حافظی افزود: این درحالیست که تقریبا یک یا دو دستگاه وظیفه سنگینی را در این زمینه بر دوش دارند و باید فعالیت هایی صورت گیرد تا حساسیت ها نسبت به موضوع اعتیاد بیشتر شود.
وی با بیان اینکه مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید به یک باور عمومی تبدیل شود، ادامه داد: باید از تجارب کشورهایی که با ایران قرابت فرهنگی و مذهبی دارند در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد استفاده کرد.
حافظی تصریح کرد: مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید به یک باور عمومی تبدیل شود بطوریکه همه مردم این موضوع را دغدغه و مشکل خود بدانند البته باید بستر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیز فراهم شود و همه این فعالیت ها در قالب یک مدیریت واحد شکل گیرد. مدیریتی که اکنون نقش ندارد و علاوه بر لزوم ایجاد آن باید همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی نقش خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر ایفا کنند.
وی ادامه داد: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار مناسب بوده و می تواند در صورت اجرای کامل و مستمر نتایج بسیار مطلوبی را به همراه داشته باشد، اینکه همه افراد شامل خانواده و مسئولان درگیر معضل مواد مخدر شوند و در جهت پیشگیری و مبارزه با آن گام بردارند، طرح مثبتی است و افراد جامعه نباید بر این باور باشند که فقط یک نهاد و یا دستگاه دولتی توانایی مبارزه جامع با مواد مخدر و اعتیاد را دارد.
معاون سابق توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: نهادهای تصمیم ساز در کشور زیاد است اما مدیریت واحد برای اجرای کار و فعالیت وجود ندارد، به عنوان نمونه برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، باید تحت یک مدیریت واحد، وزارت آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ارتباط مستقیم و تنگاتنگی داشته باشند تا در گرو این مساله شاهد کاهش اعتیاد بویژه میان جوانان و نوجوانان که آینده سازان این مرز و بوم هستند باشیم.
حافظی با بیان اینکه اعتیاد یک بحث جدی بوده و در حال فراگرفتن تار و پود جامعه است، افزود: آموزش و پرورش، رسانه ملی، نهادهای آموزش عالی می توانند نقش پررنگ تری در زمینه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر ایفا کنند و به نقش روشنگری و آموزش پیشگیری از اعتیاد اهتمام جدی داشته باشند.
دبیر شورای سیاستگذاری مرکز گنجینه و اسناد وزارت آموزش و پرورش به موضوع فرهنگسازی در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: آموزش و فرهنگسازی تنها از طریق کتاب درسی انجام شدنی نیست و باید به تاثیر آموزش های غیرمستقیم از طریق ساخت فیلم و انیمیشن توجه داشت.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر اکنون یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور مصرف کننده موادمخدر هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: