کد خبر: ۹۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 07
شفا آنلاین> سلامت>مشکلات سلامت دهان و دندان، هزینه‌های سنگین دندانپزشکی و عدم پوشش بیمه‌ای از این خدمات، باعث شده که وقتی درجمع عموم مردم قرار می‌گیریم، دغدغه و نگرانی عمومی آنان را از این بابت احساس کنیم.
به گزارش شفا آنلاین، شاید نباید آنچنان متعجب شویم وقتی که از زبان آدم‌های مختلف با سطح فرهنگی و مالی و تحصیلات متفاوت یک تحلیل واحد را می‌شنویم و آن تحلیل این است که «دندانپزشکی مال پولدارهاست.» از طرفی در این آشفته بازار شرکت‌های شبه بیمه متعددی هم با عناوین مختلف به میدان آمده‌اند و از آب گل‌آلود، ماهیان درشتی صید می‌کنند.

 اما وقتی از پوشش واقعی و مناسب بیمه مرکزی یا حمایت مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این مطالبه به حق عمومی سخنی به میان می‌آید، خوشبین‌ترین‌ها هم، به تردید می‌افتند و اما و اگرها آغاز می‌شود.

کاهش پرداخت از جیب مردم
       عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران  با انتقاد از سهم بالای پرداخت از جیب مردم در خدمات دندانپزشکی گفت: «ouof packeمردم یعنی هزینه از جیب مردم در بخش دندانپزشکی باید کاهش پیدا کند چراکه این هزینه در سرانه دندانپزشکی خیلی زیاد است.»

اکبر فاضل به تمهیداتی که با همکاری دولت و مجلس جهت بهبود خدمات دندانپزشکی انجام می‌شود اشاره کرد ولی توضیح کاملی ارائه نکرد و گفت: «دوستان نمی‌پسندند که جزئیاتی گفته شود که برنامه را تشریح کند و رسانه ای بشود و دیگران هم دلسوزانه یا مغرضانه شروع کنند به ایراد گرفتن. من خواهش می‌کنم کنکاش نکنید که جزئیات این برنامه به چه صورت هست.» وی اما بازه زمانی اجرایی شدن این برنامه‌ها را از ابتدای سال آینده اعلام کرد.

       این دندانپزشک پیشکسوت و عضو شورای عالی سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در ارتباط با نقش و جایگاه بیمه‌ها خاطرنشان کرد:‌ «باید واقع گرا باشیم سرانه‌ای که به بیمه ها داده می‌شود نمی‌تواند پاسخگوی تمام خدماتی باشد که مردم در حوزه درمان به آنها احتیاج دارند.

 فرض کنید سرانه‌ای که به یک بیمه داده شده است به ازای هر نفر A تومان باشد و این خدمات در دندانپزشکی مورد نیاز10A یا 15A باشد. مشخص است که از این10A ، 9 تای آن زمین می‌ماند و بیمه نمی‌تواند آن را پوشش دهد مگر اینکه از جاهای دیگری منابع آن تامین شود.»

ارائه خدمات سطح 2 دندانپزشکی در مراکز درمانی
       علی تاجرنیا در تشریح نقش دولت در توزیع عادلانه خدمات دندانپزشکی گفت: «دولت باید به‌صورت غیرمستقیم در توزیع مناسب خدمات دندانپزشکی در سراسر کشور دخالت کند. مراکز بهداشتی درمانی ما در حال حاضر خدمات سطح یک مانند جرم‌گیری و آموزش بهداشت را ارائه می‌کنند. این مراکز را می‌توان ترغیب کرد خدمات سطح 2 را که درمانی هستند هم انجام دهند. خود اینها کمک خواهد کرد به اینکه تعرفه متعادل‌تر شود و مردم هم بتوانند به راحتی و سهولت خدمات را دریافت کنند.»

       تاجرنیا درخصوص جایگاه بیمه‌ها تصریح کرد: «بیمه‌ها حتما باید نقش جدی در این زمینه داشته باشند. البته در حوزه درمان دندانپزشکی هر چقدر هم پول بریزیم باز هم ظرفیت وجود دارد. باید این هزینه‌ها با جهت‌گیری بهداشت و پیشگیری بهینه شود.» وی با بیان اینکه شواهد نشان داده است که دخالت مستقیم دولت در این موارد نتایج خوبی را به دنبال نداشته باشد گفت: «خوشبختانه شورای سلامت دهان و دندان که در وزارت بهداشت در این دوره شکل گرفته دارای اختیارات خوبی است و یکسری برنامه های جدی و جامعی را در دست دارد.

 اولین تصمیم، تنظیم سند سلامت دهان و درمان است که این مساله بسیار مهم است. چون متاسفانه در کشور ما برنامه‌ریزی به لحاظ مدیریتی ساختاری و به لحاظ منابع بی مهری های زیادی به دندانپزشکی شده است. هم مردم و هم دولت همیشه احساس‌شان این بوده که این خدمات خدمات لوکسی هستند در حالی که به هیچ وجه این طور نیست. از این جهت برنامه‌هایی دارد انجام می‌شود که گمان می‌رود بتوانند نوید بخش آینده باشد . اما اینکه بتوان مشکلات دندانپزشکی را در کوتاه مدت حل کرد به نظر من مقداری خوش باورانه است.»

خدمات دندانپزشکی از عهده بیمه‌ها برنمی‌آید
       تاجرنیا درخصوص وعده ساخت 1000 کلینیک دندانپزشکی توسط وزارت بهداشت گفت:‌«تاسیس هزار کلینیک گمان نمی‌کنم به این صورت مد نظر دولت باشد. بلکه در حال حاضر مراکز بهداشتی درمانی در سراسر کشور وجود دارد که متاسفانه به دلیل عدم سیاست گذاری صحیح و عدم بهره‌وری مناسب از نیروهای طرحی به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد‌ه‌اند.

 طرح جدیدی مورد بررسی است که در واقع همکاران جوان ما که مشغول گذراندن طرحشان هستند بتوانند بعداز‌ظهرها خدمات سطح2 را با هزینه های کمتری به مردم ارائه کنند تا هم خودشان یک نفع مالی ببرند و هم مردم خدمات رایگان دریافت کنند. این هزار کلینیک که گفته می شود گمان می‌کنم عمدتا همین مساله است.»

 وی به نقش بیمه‌ها در خدمات دندانپزشکی هم اشاره کرد و افزود: «:«بیمه یک نهاد اقتصادی است و طوری کار می‌کند که بتواند در دراز مدت منتفع شود یا حداقل متضرر نشود. طبیعی است که نتواند خدمات گران قیمت دندانپزشکی را تحت پوشش قرار دهد.

 خصوصا که مردم بسیار به این خدمات نیاز دارند. مثلا گاهی بیمه یک عمل جراحی چند میلیونی را متقبل می‌شود و پرداخت می‌کند اما از بین 100 نفرتنها یک نفر به این جراحی احتیاج پیدا می‌کند. اما در زمینه خدمات دندانپزشکی از بین 100 نفر 98 نفر آن ها به این خدمات احتیاج دارند. بنابراین طبیعی است که عدد اقتصادی خدمات دندانپزشکی بسیار سنگین خواهد شد و این از عهده بیمه ها بر نمی آید.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: