کد خبر: ۹۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور مقابله و آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تجهیزات کشور برای مواقع بحرانی به روز نیست و بخشی نیز فرسوده است، گفت: در زمان بحران همه امکانات و تجهیزات نیروهای مسلح را در اختیار داریم.

به گزارش شفا آنلاین،مرتضی اکبرپور افزود: اکنون با اجازه رهبر معظم انقلاب، برای مدیریت بحران از تجهیزات وامکانات نیروهای مسلح بهره مند می شویم.
وی در پاسخ به این سئوال که چه بودجه ای برای تقویت تجهیزات امدادی در کشور مورد نیاز است، گفت: این موضوع در دست بررسی است و به همه استانداری ها اعلام کرده ایم تا نیاز تجهیزاتی استان های خود را اعلام کنند. بطور قطع با رسیدن به عددی مشخص، نیاز خود را به دولت و رسانه ها اعلام خواهیم کرد.
اکبرپور همچنین از تدوین برنامه ای در بحث تقویت تجهیزات امدادی کشور خبر داد و افزود: با توجه به مشکلات موجود در کشور، در صورتیکه دولت از لحاظ بودجه ای از وضعیت انقباضی به وضعیت انبساطی برسد و بودجه لازم را در مبحث امدادرسانی تامین کند از تجهیزات نوین و به روز در بحث امداد استفاده خواهیم کرد.
به گفته وی، با تجهیز دستگاه های امدادی و امدادرسانی کشور به تکنولوژی نوین و دستگاه های به روز، می توان مقابله کشور را در برابر بحران ها ارتقاء داد.
معاون امور مقابله و آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور همچنین تاکید کرد: با تقویت تجهیزات ایمنی کشور می توانیم به جامعه ای ایمن دست یابیم.

** مسئولان و مردم در مقابله با بحران باید آمادگی دائمی داشته باشند
اکبرپور همچنین از تدوین برنامه های آموزش تخصصی مدیران ستاد بحران در استان ها خبر داد و گفت: بر این باوریم که وقوع بحران و بلایای طبیعی برای کشوری همچون ایران انکار ناپذیر است، بنابراین در راستای سیاست های رهبر معظم انقلاب که فرمودند برای مسئولان و مردم با هدف رویارویی با عوارض سوانح و حوادث غیرمترقبه بویژه زلزله و خطرات جوی باید آمادگی دائمی وجود داشته باشد، برنامه های تخصصی آموزشی را تدوین کردیم.
وی وقوع زلزله را یکی از مشکلات کشور برشمرد و افزود: باید از زلزله های نظیر بم، لرستان و دیگر نقاط کشور درس عبرت بگیریم، وقوع زلزله زمان مشخصی ندارد و ممکن است در مدت 5 تا 6 ثانیه ای هزاران نفر از هموطنان قربانی شوند و به هزاران واحد مسکونی خسارات وارد آید.

** مدیران بحران استان ها در حال آموزش ستادی هستند
معاون امور مقابله و آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در راستای آمادگی دائمی مسئولان در بحث بحران، آموزش های تخصصی مدیران عضو هماهنگی مدیریت بحران استانها را در دستور کار قرارداده ایم و این اقدام هم اینک در حال اجراست.
اکبرپور ادامه داد: در مرحله اول، این آموزش ها و تمرین های ستادی در 12 استان کشور از قبیل استان های شمال غرب، شش استان با مرکزیت تبریز و استانهای غربی به مرکزیت همدان به مدت چهار شبانه روز در نقطه ای با حضور 180 مدیر عضو ستاد هماهنگی مدیریت بحران و با استفاده از اساتید مجرب برگزار شد.
وی افزود: این آموزش ها در همه استانهای کشور ادامه می یابد.
اکبرپور گفت: برای افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و آماده سازی مسئولان و مردم در رویارویی با حوادث طبیعی ابتدا باید مدیران بحران استان ها آموزش ببینند و سپس فرمانداران، شهرداران، دهیاران و بخشداران استان ها از این آموزش ها برخوردار شوند و این آموزش ها توسط رییس جهاد کشاورزی استانها در سطوح داخلی منتقل شود.

** وضعیت ایمنی کشور شناسایی شود
معاون امور مقابله و آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: باید برای حل مشکل نگرانی مسئولان و مردم و نیز ارتقای ایمنی در برابر رخدادهای طبیعی وضعیت موجود ایمنی را شناسایی کنیم و شناخت نسبی از وضعیت موجود کشور داشته باشیم تا بتوانیم یک گام به جلو برداریم.
اکبرپور شعار سازمان مدیریت بحران در مقابله با بحران و حوادث طبیعی را «آمادگی موثر از دولت تا جامعه» اعلام کرد و گفت: معتقدیم برای رویارویی با حوادث طبیعی باید هم مردم و هم مسئولان از آموزش های لازم وآگاهی برخوردار شوند، بر همین اساس برای این موضوع به صورت هدفمند برنامه ریزی و کارگاه هایی را برگزار کرده ایم که این برنامه ها استمرار دارد.
وی آموزش های مردمی ویژه آمادگی در برابر بحران را مربوط به جمعیت هلال احمر، صداو سیما و سایر دستگاه های متولی دانست و ادامه داد: باید ببینیم جمعیت هلال احمر در دوره پنج ساله آزمایشی که قانون برای آموزش مردم تعیین کرده، چه گام هایی برداشته است.
اکبرپور افزود: باور داریم که از مردمی نجیب و همراه با مسئولان برخورداریم، بنابراین نباید از این پتانسیل غافل شد.

** 576 گروه امدادی در تهران ساماندهی شدند
معاون امور مقابله و آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اکنون در شهر تهران حدود 576 گروه به نام «دوام» را در بحث آمادگی و امدادرسانی در مقابله با بحران در 176 محله تهران ساماندهی کرده ایم.

** خود امدادی و دیگر امدادی یکی از اهداف است
اکبرپور خود امدادی و دیگر امدادی را یکی از مباحث مهم مدیریت بحران برشمرد و افزود: در زمان وقوع بحران هر قدر هم که عوامل امدادی چابک باشند و واکنش سریع بخرج دهند اما نمی توانند به موقع به همه آسیب دیدگان کمک کنند، بنابراین در جامعه کوچکی همچون کانون خانواده، خود افراد بهتر می توانند به یکدیگر کمک کنند که البته این موضوع نیازمند آگاهی و آموزش از طریق دستگاه های امدادی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: