کد خبر: ۸۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 03
شفا آنلاین>اجتماعی>رئيس پليس فتا اصفهان با اشاره به پرونده‌های تشكيل شده، طی هشت ماهه امسال، كلاهبرداری پيامكی را يكي از شايع ترين جرايم سايبری در استان عنوان كرد.
به گزارش شفا آنلاین،  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ سيد مصطفي مرتضوی در نشست تخصصي " جرائم رايانه ای و فناوری‌های امنيت اطلاعات از منظر قانون" كه به همت اداره برآورد اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان برگزار شد اظهار داشت:براساس قانون هر فعل يا ترک فعلي که از طريق يا به كمك سيستم‌های رايانه ای رخ دهند جرم رايانه ای قلمداد می‌شود.

اين مقام انتظامي با بيان اينكه فضاي گسترده مجازي همان طور كه فرصت‌هاي خيلي خوب را براي ما ايجاد مي‌كند آسيب‌هاي خاص خود را نيز دارد عنوان داشت: امروزه عدم آموزش و مهارت لازم در استفاده از فضاي مجازي توسط كاربران باعث بروز آسيب هايي براي آنان شده كه  بايد در زمينه استفاده صحيح از اين فضا  فرهنگ سازي لازم صورت بگيرد.

رئيس پليس فتاي  فرماندهي انتظامي استان اصفهان در خصوص عمده‌ترين جرائم و آسيب‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي كه در امنيت اجتماعي استان تاثيرگذار هستند تصريح كرد: از جمله تكنولوژي هايي كه امروزه بسياري از جوانان و نوجوانان و حتي كودكان در سطح استان اصفهان درگير آن شده‏اند چت كردن در شبكه هاي اجتماعي موبايلي است.

وي يكي از آسيب هاي عمده در فضاي مجازي اعتماد بيجا به افراد غريبه و كاربراني است كه در اين شبكه ها با اهداف شوم و به قصد شيادي و يا كلاهبرداري حضور پيدا مي كنند عنوان كرد و بيان داشت: هنگام استفاده از شبكه هاي اجتماعي مجازي و يا سايت هايي كه امكان چت آنلاين و دوست يابي در آن وجود دارد افراد غريبه مي توانند كلاهبرداران و شياداني باشند كه با نيات پليد سعي دارند با طعمه هاي خود ارتباط برقرار نمايند و به هر نحو از آنان سوءاستفاده نمايند و در واقع بايد گفت، يكي از معضلات فضاي مجازي جعل هويت است كه افراد در فضاي مجازي خود را شخصيت متفاوت از آن چيزي كه هستند معرفي مي كنند.

رئيس پليس فتاي استان گفت: از ديگر آسيبهاي مهم شبكه هاي اجتماعي انتشار تصاوير شخصي و خصوصي افراد دربين پروفايل‌های مختلف در شبكه‌های اجتماعی است و می‌توان مهم ترين علت آنرا سهل انگاری خود كاربران عنوان كرد.

وی افزود: اگر شهروندان و به خصوص خانم‌ها از عكس‌های خود به خوبی محافظت نمايند و آنرا در شبكه‌های اجتماعی مجازی به اشتراك نگذارند، مسلماً آنها مورد هتك حيثيت و سوءاستفاده افراد شياد قرار نخواهند گرفت.

در استان اصفهان تمايل روزافزون افراد به استفاده از فناوری‎های پيشرفته از جمله رايانه و اينترنت و خدمات الکترونيک و همچنين عدم آگاهی و سهل انگاری بعضی از کاربران از اين خدمات ، شرايط و بستر مساعدی براي ظهور جرايم سايبری در سطح استان را فراهم نموده است، همچنين گمنامی در فضای مجازی امروزه اين جسارت را به مجرمان داده است تا بخواهند در اين محيط دست به اعمال مجرمانه بزنند که در اين بين استان اصفهان نيز مستثنی نبوده و جرايم شايع و مبتلا به آن کم نيست .

وی كلاهبرداری پيامكي را از جمله جرايم سايبري شايع در استان اصفهان طي هشت ماهه امسال عنوان كرد و گفت: در اين شيوه كه مجرمان با ارسال پيامک‌های برنده شدن در قرعه کشی و کشاندن افراد پاي دستگاه‌های عابربانک حساب‌های بانكی آنها را خالی می‌كنند، بيشترين آمار پرونده‌های دستبرد به حساب‌های بانکي از طريق فضاي مجازی را شامل می‌شود.

اين مقام مسئول، همچنين به  قماربازی و شرط بندی فوتبال به عنوان ديگر جرايم سايبری شايع در استان اصفهان  اشاره كرد و اظهار داشت: در اين روش افراد سود جويي با ايجاد سايت ، وبلاگ ، مؤسسات و شرکت هاي جعلي متعدد به روش‌ها و شگردهای مختلف، تحت عنوان کمک به ورزش کشور، کمک به پيشکسوتان فوتبال کشور، کمک به افراد بی بضاعت، ايجاد شغل و کمک به جوانان و.... اقدام به كلاهبرداری در فضاي مجازی می‌كنند.

سرهنگ مرتضوی ارتقاي سطح اطلاعات نسبت به فضای مجازی و اطلاع رسانی در زمينه جرائم سايبری و راه های مقابله با آن و همچنين ارتقاء سطح باورهای دينی و اخلاقي خصوصا در بين جوانان و نوجوانان را نمونه‌هايی از مقابله با جرائم در فضای مجازی دانست.

رئيس پليس فتای استان، آگاه سازي اقشار مختلف مردم  با هدف ايجاد ايمني برای کاربران فضای مجازی را از مهمترين اقدامات اين پليس عنوان كرد و اظهار داشت: مسلماً با فزايش سطح دانش تخصصی و امنيتی و اطلاع کاربران از شيوه‌های مقابله با شگردهای مجرمانه موجب می‌شود تعداد افرادی که به صورت بالقوه در معرض اين آسيب‌ها قرار دارند، کاهش يابد و از سويي ديگر احتمال موفقيت مجرمان نيز در ارتکاب جرم به همين نسبت کاسته شود.میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: