کد خبر: ۸۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 09
شفا آنلاین >اجتماعی >شايد جزو آن دسته کساني باشيد که تاکنون چيزي درباره موومبر (Movember) نشنيده‌ايد. موومبر، کلمه‌اي است که از ترکيب دو کلمه انگليسي ديگر، يکي موستاش (Mustache) به معناي سبيل و ديگري نوامبر (November) ماه يازدهم ميلادي به وجود آمده است.
 به گزارش شفا آنلاین،اين کلمه در واقع ارجاعي دارد به يک حرکت فرهنگي که سال 2003 در ملبورن استراليا پايه‌گذاري شد و بعد از آن بود که موسسه‌اي به همين نام به طور رسمي فعاليت خود را سال 2004 در استراليا و نيوزيلندآغاز کرد.

 سه سال بعد، يعني سال 2007 بود که ساير کشورهاي جهان، همچون ايرلند، کانادا، چک، دانمارک، السالوادور، اسپانيا، بريتانيا، آفريقاي جنوبي و ايالت متحده آمريکا به آن پيوستند. تاکنون کانادايي‌ها بيشترين ميزان مشارکت را در اين حرکت اجتماعي داشته‌اند. سال 2012، مجله گلوبال، حرکت موومبر را به عنوان يکي از 100 سازمان مردم‌نهاد برتر جهان معرفي کرد.

آدام گارون، مدير عامل و يکي از بنيانگذاران سازمان موومبر در يکي از شوهاي تلويزيوني گروه تد تاک (TED talk) در اين باره مي‌گويد: « اولين بار، ايده اين کار وقتي به ذهن ما خطور کرد که داشتيم درباره مدل‌هاي قديمي لباس پوشيدن و دهه هفتاد صحبت مي‌کرديم، بعد از آن بود که به اين فکر کرديم که چرا ديگر کسي سبيل نمي‌گذارد؟


و در آخر روز به اين نتيجه رسيديم که به سبيل حياتي دوباره دهيم، اما اين بار با يک رويکرد متفاوت.» در اين حرکت از مردان درخواست مي‌شود که سبيل‌هايشان را در ماه نوامبر نتراشند. اين حرکت به اين منظور شکل گرفت که در اين ماه مردان بيشتر از قبل به سلامتي خود توجه کنند، به خصوص درباره بيماري‌هاي مخصوص به مردان که چندان که بايد به آن توجه نمي‌شود؛ بيماري‌هايي همچون، افسردگي و سرطان پروستات.


سازمان موومبر، با توجه به اين درخواست، خيريه‌اي هم شکل داد که در آن تلاش به فرهنگ‌سازي و آگاهي‌رساني درباره سلامت و بيماري مردان مي‌شود، علاوه بر اين، افراد مي‌توانند از طريق اين خيريه کمک‌هاي مالي خود را در جهت سلامت مردان اهدا کنند.

اين موسسه مهمترين اهداف خود را آگاهي بخشي درباره سلامت مردان، انگيزش حرکت‌هاي ملي و جهاني در اين راستا،‌جمع‌آوري اطلاعات و مدارک و مستندات درباره اين حرکت، فعالسازي مردان هم در زمينه کسب آگاهي و هم در زمينه تحرک جسماني و ايجاد سرمايه‌گذاري و تحقيقات باليني در زمينه سرطان پروستات و بيضه اعلام کرده‌اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
0
0
بسيارجالب ومنم موافقم فقط روش عضويت درانجمن راذكرنكردن باتشكر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: