کد خبر: ۸۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: نگرش سنتی موجب می شود که امروزه سالمندان با مشکلاتی همچون ازدواج، استفاده از رنگ های شاد یا شرکت درمحافل شاد و شادمانی کردن روبرو باشند.
  به گزارش شفا آنلاین، حسین نحوی نژاد افزود: این در حالیست که معنویت نیز حکم می کند که هر انسانی شاد باشد و نباید به سالمندان به عنوان جمعیت فراموش شده نگاه کرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که سالمندی یک مساله پزشکی نیست بلکه بیشتر، جنبه اجتماعی دارد و اگر به جنبه های اجتماعی آن توجه نکنیم یا کمتر توجه کنیم، مشکلات مدیکال(پزشکی) سالمندان نیز افزایش می یابد.
نحوی نژاد با اشاره به تنها زندگی کردن 10 درصد سالمندان ایران ادامه داد: با این وجود شرایطی که بر بقیه سالمندان در خانواده ها حاکم است، نیاز به تغییر نگرش سنتی دارد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق ارائه تعریف جدید از سالمندی در جهان، سالمندی، دیدگاه و برداشت هر فرد نسبت به خود است، بنابراین نه سن جوانی، نشانه جوانی و نه سن سالمندی نشانه پیری است، بلکه جامعه ای پیر محسوب می شود که خود را اسیر ناتوانی و بیماری کرده و از بازار تولید و فعالیت دور کند.
نحوی نژاد تاکید کرد: باید یک زنجیره ارائه خدمات تعریف کنیم ضمن آنکه با برنامه ریزی صحیح و توجه به نیازها، می توان سالمندی پویا و سالم را تجربه کرد و اگر از سنین کودکی، این برنامه ریزی صورت نمی گیرد، حداقل باید از میان سالی به فکر آینده بود.
وی همچنین با اشاره به شیب تند رشد جمعیت سالمند در کشور طی سال های اخیر گفت: پیش بینی می شود تا سال 2050 میلادی از هر چهار ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود.
معاون سازمان بهزیستی افزود: همه سالمندان دارای یک رده از نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی نیستند و با توجه به شرایط و توانمندی آنان، نمی توان همه را در میان نیازمندان و وابستگان به خدمات عمومی قرار داد.
نحوی نژاد یادآور شد: نیروی بالقوه و تجربه سالمندان تحت شرایطی می تواند به نیازهای جامعه و خلاءای که از طریق جوانان، قابل جبران نیست، پاسخ دهد، همانگونه که در کشورهای پیشرفته دنیا از نیروهای سالمند بویژه در مواقع بحرانی، برای کمک به دیگر سالمندان استفاده می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: