کد خبر: ۸۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
شفا آنلاین>سلامت>ممنوعيت عرضه قليان به سريالی تبديل شده كه هر از چند گاهی تنها داغی ذغالش در سطح شهر می ماند.
 به گزارش شفا آنلاین، اين روزها استعمال قليان بخشی از سرگرمی خانواده ها، جوانان وحتی نوجوانان و تاسف برانگيزتر استعمال قليان ازسوی بانوان است ، بانواني كه مادران امروز و فردای اين سررمين هستند .

كافی است برای تفريح و گشت و گذار سری به مراكزی مثل سواحل ، جنگل ها ، پارك ها ويا هرجای خوش آب‌وهوا برويد ، قبل از استشمام هوای خوش و مطبوع و صدای امواج دريا ، بوی دود انواع تنباکو و صدای قل قل قليان توجه شما را  جلب می كند .

قليان با وجود ضررهايی كه برای سلامتی دارد بسياری آن را نماد فرهنگ و تاريخ گذشته ايران می دانند و جزيی از پذيرايی های معمول و البته تفريح رايج در فرحزاد ، دربند ، دركه و كن نيز شده است .  

*از ممنوعيت آن در يك روز و آزادی آن در روز دیگر

 قليان را در بيشتر شهرها به عنوان قاتل خاموشی می شناسند كه هرسال حكم آزادی و تبرئه آن صادر می شود و در بعضی از مناطق و شهرها جمع آوری و محروميت آن بخصوص برای بانوان در دستور کار قرار می گیرد.

به طور مثال در دولت قبلی شاهد ممنوعيت آن و پلمپ شدن چندين قهوه خانه بوديم و در روزهای ديگر خبر آزادی آن را از رئيس دولت مطلع می شديم و دست آخر هم  اين پلمپ و باز شدن های قهوه خانه ها  كاری انجام نداد، زيرا با افزايش تمايل جوانان به خريد قليان و تنباكوهای طعم دار  ، شاهد باز شدن پای قليان  به خانه ها و حتی پای ثابت سفر  اكثر مسافران و جوانان به شمال كشور و به ویژه در پارک، جنگل ها  و مراكزتفريحی شديم و همچنين لغو منع قانونی عرضه قليان در قهوه خانه ها و رستوران های سنتی وديگر اماكن نيز آزاد شد و ديگر برای بانوان ممنوع نبود.  

 *قل قل قليان ممنوع    

اخیرا غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مشهد از جمع آوری قليان ازسطح شهر  و واحدهای تفريحی مثل طرقبه و شانديز كه يكی از تفرجگاه های مشهد است خبر می دهد و این را اقدامی موفق ارزيابی می كند.

وی معتقد است : عرضه قليان در اماكن عمومی و در انظار مردم به هيچ وجه در شان شهر زيارتی مشهد مقدس نيست.    

*فقر فرهنگی در كشور  

در گذشته در چايخانه ها شاهد شاهنامه خوانی ، داستان های حماسی  و پرده خوانی از اهل بيت و انواع نمايش  و اجرا  بوديم ، اما امروزه در همين مكان ها به سرو چای و قليان بسنده می كنند .  

 اما راهكار اصولی؟

باتوجه به اينكه در گوشه و كنار شهر شاهد مدل های مختلفی از قليان با چندين هزار طعم تنباكو هستيم كه از پشت ويترين مغازه ها خودنمايی می كنند و طالب خودرا می خوانند ، آيا اين خود سبب جذب جوانان و وسوسه شدن آنها برای خريد نخواهد شد ؟ شايد جمع كردن ٤ ماشين قليان و پلمپ موقتی چند فروشگاه و قهوه خانه مشكل اصلی را حل نكند و درمان و مُسكن مقطعی باشد.        

استعمال دخانيات در نسل جوان به وفور دیده می شود، اما اينكه چه انگيزه ای آن ها را به اين مكان ها می كشد،سوالی است که باید پاسخ  آن هرچه سریع تر مشخص شود چرا که وقتی استعمال قلیان در مكان های خاص انجام می پذيرد می توان بر آن نظارت کرد اما زمانی که پای قليان ها به خانه ها باز شود چه كسی دیگر بر آنها نظارت خواهد داشت ؟ yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: