کد خبر: ۸۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>روانشناسی>اکثر افراد از حالت بي‌حوصلگي و ناراحتي روحي ناشي از افسردگي اطلاع دارند. به هر حال افسردگي و انواع آن، بيماري‌هاي مشهوري هستند که داراي نشانه‌هاي خاص از منظر رواني، رفتاري و حتي جسماني دارد.
 به گزارش شفا آنلاین،اما شايد يکي از موارد‌ي که اکثريت افراد نسبت به آن آگاهي ندارند، علامت‌هاي جسمي اين اختلال است، چراکه هميشه از افسردگي به‌عنوان يک اختلال رواني و خلقي نام برده شده است. در واقع خيلي از افراد افسرده از دردهاي مزمن و جسمي رنج مي‌برند، بدون آنکه بدانند منشا آن از اختلال افسردگي است.

بسياري بيماري افسردگي را يک حالت مربوط به مغز و قسمت سر مي‌دانند، اما اگر توجه کنند تمام اين نشانه‌هاي فيزيکي در سر جمع نشده است. بيماري افسردگي قادر است تغييراتي اساسي در بدن ايجاد کند. در کل به نظر مي‌رسد حالت افسردگي با نوعي عدم تعادل شيميايي هورموني در مغز ارتباط دارد. بعضي از ترکيبات شيميايي همانند سروتونين و دوپامين نقش مهمي در حس و حالي که افراد و آنچه که احساس مي‌کنند، دارند. به عقيده برخي از کارشناسان، افسردگي موجب مي‌شود چنان چه درد خاصي احساس مي‌کنيد، اين درد متفاوت از ديگران باشد.

يعني ممکن است فرد مبتلا، دردهايي را تجربه کند که انسان‌هاي ديگر آنها را تجربه نمي‌کنند و شناختي از آنها ندارند. در اين مقاله سعي شده که علائم فيزيکي وجسمي بيماري افسردگي که همراه با درد است، بيان شود:


مشکلات گوارشي: با بروز افسردگي، ممکن است فرد دچار حالت‌هايي چون تهوع، اسهال شود يا اينکه در مدت زمان طولاني يبوست را تجربه کند.

درد ماهيچه و مفاصل: افسردگي مي‌تواند هر نوع درد مزمني را بدتر کند از جمله دردهاي اسکلتي و عضلاني. يعني اگر فردي زانو درد داشته باشد و به اختلال افسردگي مبتلا شود ممکن است، درد زانوي او تشديد شود.

دردهاي قفسه سينه: بديهي است که درد قفسه سينه را بايد با پزشک در ميان گذاشت، زيرا مي‌تواند نشانه‌اي از مشکلات قلبي جدي باشد اما افسردگي هم مي‌تواند به ناراحتي ناشي از درد قفسه سينه بيفزايند. گاهي ديده شده افراد افسرده، ناراحتي‌هاي قلبي شديدي را تحمل کرده‌اند بدون آنکه بدانند اين درد ناشي از افسردگي‌شان است.

کمر درد: فردي که کمر درد يا پشت درد دارد، با داشتن بيماري افسردگي، دردش تشديد مي‌شود.

احساس ضعف و خستگي: در اين حالت چه فرد کم، چه زياد بخوابد و چه اصلا نخوابد داراي احساس خستگي و ضعف است. بيرون آمدن از تخت ممکن است براي وي کاري سخت، طاقت‌فرسا و غيرممکن باشد.

مشکلات مربوط به تمرکز و حواس‌پرتي و نشانه‌هايي مانند گيجي و سرگيجه. بايد اين را بدانيد از آنجا که بروز اين علائم غيراختصاصي با وضعيت‌هاي متعددي همراه است، بسياري از افراد افسرده هرگز از بابت اين مشکلات کمکي دريافت نمي‌کنند، زيرا نمي‌دانند اين علائم فيزيکي ممکن است بر اثر بيماري افسردگي آنها ايجاد شده باشد. خيلي از پزشکان هم به همين دليل متوجه اين علائم نمي‌شوند.

چاقي و لاغري: بعضي از بيماران مبتلا به افسردگي در اشتها يا وزنشان تغييرات محسوسي را مشاهده مي‌کنند. برخي از افراد اشتهايشان را از دست مي‌دهند و کاهش وزن پيدا مي‌کنند. برخي ديگر اشتياق شديدي به خوردن برخي از مواد غذايي که حاوي کربوهيدرات است، دارند که باعث مي‌شود وزنشان زياد شود.

مشکلات مربوط به خواب: خيلي از بيماران افسرده، خواب مناسبي ندارند. اين دسته از افراد يا خيلي زود از خواب بيدار مي‌شوند يا اصلا خوابشان نمي‌برند. گاهي هم در برخي از افسردگي‌ها بيش از حد معمول مي‌خوابند و در بيدار شدن با مشکل روبه‌رو مي‌شوند. Mayo clinic


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: