کد خبر: ۳۴۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 08
روز جهانی ایمنی غذا هر سال با موضوع خاصی برگزار می‌شود که فعالیت‌ها و کمپین‌های جهانی این روز را هدایت و مسئولیت مشترک بین دولت‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را برای تضمین ایمنی مواد غذایی برجسته می‌کند.
شفا آنلاین:سلامت> «ایمنی مواد غذایی؛ آمادگی برای موارد غیرمنتظره»؛ شعار امسال روز جهانی ایمنی غذاست و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت غذای ناایمن می‌تواند موجب ایجاد بیش از ۲۵۰ بیماری شود.
به گزارش شفا آنلاین ایمنی غذا یک عنصر اساسی سلامت عمومی و امنیت غذایی جهانی است. غذای ناایمن حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر می‌تواند موجب ایجاد بیش از ۲۵۰ بیماری شود.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که سالانه ۶۰۰ میلیون نفر پس از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شوند که این امر با مرگ ۴۲۰ هزار نفر از آن‌ها همراه است.

هر سال در راستای افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، در هفتم ژوئن برگزار می‌شود. این روز که توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آداب و ایمنی غذا در تمام مراحل زنجیره غذایی تعیین شده است، نقش مهم ایمنی غذا را در حصول اطمینان از دسترسی همه به غذای ایمن، مغذی و کافی برجسته می‌کند.

غذا پیش از قرار گرفتن در اختیار مصرف‌کننده، زنجیره‌ای طولانی از توزیع را طی فرآیندهایی هم‌چون برداشت، پردازش، ذخیره‌سازی، توزیع و آماده‌سازی می‌پیماید. در طول این زنجیره طولانی احتمال آلودگی مواد غذایی بالایی وجود دارد، بنابراین رویداد روز جهانی ایمنی غذا بسیار مهم است.

روز جهانی ایمنی مواد غذایی هر سال در هفتم ژوئن مصادف با هجدهم خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود که سازمان غذا و دارو به همین مناسبت در روز یکشنبه ۲۰ خرداد و در سالن همایش های صداو سیما مراسمی با حضور مسئولین کشوری و برخی چهره های بین المللی برگزار خواهد کرد.

روز جهانی ایمنی غذا در دسامبر ۲۰۱۸ توسط مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد و به‌دنبال پیشنهاد مشترک سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) تعیین و اولین مراسم آن در هفتم ژوئن ۲۰۱۹ برگزار شد. این روز برای تأکید بر ضرورت ایمنی مواد غذایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار به‌ویژه اهداف مرتبط با سلامت، گرسنگی و کشاورزی پایدار ایجاد شده است.

سازمان‌ها و آژانس‌های تنظیم‌کننده مواد غذایی با وضع قوانین، مدیریت و کنترل جریان اقدامات ایمنی مواد غذایی را آسان‌تر می‌کنند. نهادهایی مانند سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO، تأسیس شانزدهم اکتبر ۱۹۴۵) و سازمان غذا و دارو (FDA) برای اداره فرآیندها و قوانین ایمنی مواد غذایی تأسیس شدند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، روش مدیریت، پردازش و توزیع مواد غذایی، تا حد زیادی در جهت تضمین غذای ایمن‌تر و سلامتی بیشتر در سراسر جهان است و روز جهانی ایمنی غذا توسط سازمان ملل متحد به‌منظور افزایش آگاهی در مورد اقدامات ایمنی مواد غذایی توسط این سازمان‌ها ایجاد شده است.

روز جهانی ایمنی غذا هر سال با موضوع خاصی برگزار می‌شود که فعالیت‌ها و کمپین‌های جهانی این روز را هدایت و مسئولیت مشترک بین دولت‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را برای تضمین ایمنی مواد غذایی برجسته می‌کند.

شعار روز جهانی ایمنی غذا در سال ۲۰۲۴ «ایمنی مواد غذایی: آمادگی برای موارد غیرمنتظره» است که طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، بر اهمیت آمادگی برای حوادث ایمنی غذایی، صرف‌نظر از میزان خفیف یا شدید بودن آن‌ها، تأکید می‌کند./ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: