کد خبر: ۳۴۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
پژوهش جدید دانشمندان کالج دانشگاهی لندن (UCL) نشان می‌دهد مغز نوجوانان مبتلا به اعتیاد به اینترنت دچار تغییراتی می‌شود که ممکن است به رفتارها و تمایلات اعتیادآور بیشتری منجر شود.
شفا آنلاین:سلامت>اعتیاد به اینترنت به صورت «ناتوانی فرد در مقاومت در برابر میل به استفاده از اینترنت» تعریف شده است که بر سلامت روانی همچنین زندگی اجتماعی، تحصیلی و حرفه‌ای نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش شفا آنلایناین یافته‌ها که در نشریه سلامت روان پی.ال.او اس PLOS Mental Health منتشر شده است، حاصل مرور ۱۲ مقاله بود که در آن‌ها نتیجه وضعیت ۲۳۷ نفر افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله (که بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۳ اعتیاد آن‌ها به اینترنت به صورت رسمی تشخیص داده شده بود) منتشر شده بود.

دانشمندان در این پژوهش از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) به‌منظور بررسی اتصال عملکردی (نحوه تعامل نواحی مغز با یکدیگر) نوجوانانی استفاده کردند که اعتیاد به اینترنت داشتند. این بررسی هم در حین استراحت و هم در انجام یک کار صورت گرفت.

عواقب اعتیاد به اینترنت در سراسر شبکه‌های عصبی متعدد در مغز نوجوانان مشاهده شد. ترکیبی از افزایش و کاهش فعالیت در قسمت‌هایی از مغز، که هنگام استراحت فعال می‌شوند (شبکه حالت پیش‌فرض)، وجود داشت.

همچنین در بخش‌های مغز که در تفکر فعال (شبکه کنترل اجرایی) درگیر هستند، کاهش کلی در اتصال عملکردی وجود داشت.

دانشمندان نتیجه گرفتند این تغییرات، به رفتارها و تمایلات اعتیادآور در نوجوانان و همچنین تغییرات رفتاری مرتبط با توانایی فکری، هماهنگی فیزیکی، سلامت روان و رشد منجر می‌شود./ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: