کد خبر: ۸۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 03
شفا آنلاین>اجتماعی>به منظور مقابله با بحران کم‌آبی در پایتخت طرحی به منظور امکان‌سازی تزریق آب داخل جوی‌ها به منابع زیرزمینی در دست اجرا است.
به گزارش شفا آنلاین، بحران کم‌آبی در ایران موضوعی است که سالیان سال در بسیاری از محافل مطرح می‌شود اما گویا در چند سال اخیر با شدت بالاتری همراه بوده به طوری که این معضل حیات کشور را در خطر انداخته است و در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسؤلان تبدیل شده است.
 
**مصرف 2 برابری پایتخت‌نشینان از آب
 
بر اساس آمار و گفته مسئولان و کارشناسان مردم در تهران 2 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند که این موضوع می‌تواند اوضاع فعلی بحران کم‌آبی را تشدید کند چرا که برای خروج از این وضعیت بخشی از کار به عهده‌ی مردم است و نکته‌‌ی دیگر این‌که حتی عدم مصرف صحیح آب توسط پایتخت‌نشینان، حیات دیگر مناطق استان را نیز به خطر انداخته است.
 
قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص ازدیاد مصرف آب توسط مردم تهران می‌گوید: بخش مهمی از این مشکلات به عادات و رفتارهای ما مربوط می‌شود به طوری‌که به نظر می‌رسد در منطقه پرآبی هستیم. همچنین با توجه به این‌که قیمت آب ناچیز بوده لذا افراد انگیزه‌ای برای کنترل مصرف آب در منزل خود ندارند.
 
**مشکلات آبیاری درختان در خیابان ولیعصر برطرف می‌شوند
 
در این وضعیت کم‌آبی که در تهران با آن مواجه هستیم اگر شرایط داخل جوی‌ها به صورتی باشد که آب گذری، قابلیت نفوذ به خاک پای درختان را داشته باشد، در نتیجه می‌توان در مصرف سرانه آب برای آبیاری فضای سبز نیز تا حد چشمگیری صرفه‌جویی کنیم.
 
مهدی چمران، رئس شورای شهر تهران در خصوص اجرای طرح، امکان سازی تزریق آب داخل جوی‌ها به منابع زیرزمینی آب پایتخت می‌گوید: اجرای این طرح می‌تواند منجر به بازگشت آب به چرخه‌ی مصرف محیط زیست شهری شود.
 
منابع آب شهری تهران و سفره‌های آب زیرزمینی پایتخت در وضعیت نامناسبی قرار دارند، آن هم در شرایطی که می‌توانیم با امکان‌سازی بهره‌برداری محیط زیست و به ویژه درختان از آب داخل جوی‌ها، بخشی از کمبود آب سفره‌های زیرزمینی را جبران کنیم.
 
چمران ادامه داد: بارها کارشناسان اعلام کرده‌اند که آب‌های سطحی هم می‌تواند منجر به آبیاری درختان شوند و هم به سطوح زیرزمینی نفوذ کرده و ریشه‌های درختان را آبیاری کنند از همین رو در نظر داریم با اجرای این طرح پیشنهادی در خیابان ولیعصر(عج) بخشی از مشکلات آبیاری فضای سبز را برطرف کنیم.

رییس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد:امیدواریم با تکمیل و اجرای پروژه مدیریت و کنترل آب‌های سطحی شهر تهران تمامی آب‌های سطحی به کانال‌های زیرزمینی که قرار است در معابر تعبیه شوند، هدایت شوند چرا که این هدایت می‌تواند منجر به بازگشت آب به چرخه‌ی مصرف شده و مانع از اتلاف این نعمت خدادادی شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: