کد خبر: ۷۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 06
شفا آنلاین>اجتماعی>يکي از مشکلاتي که حوزه آتش‌نشاني با آن مواجه است، احداث ايستگاه آتش نشاني است. در هيچ جاي دنيا اين‌همه ايستگاه آتش‌نشاني در سطح يک شهر وجود ندارد.
به گزارش شفا آنلاین، چرا نبايد حوزه پيشگيري جدي گرفته شود که نيازي به فراواني ايستگاه‌هاي آتش نشاني نباشد؟ البته در شرايطي‌ که حادثه و حريق رخ مي‌دهد و تعداد آن کم نيست، در شرايطي که ترافيک خيابان‌ها و نحوه مهندسي آن به طوري است که خودروي آتش‌نشاني نمي‌تواند به موقع به محل حادثه برسد، چاره‌اي جز احداث ايستگاه در نقاط مختلف شهر نيست.

 زورما به مجريان برنامه‌هاي اين‌چنيني، توليدکنندگان، واردکنندگان و فروشندگان نمي‌رسد. مسائل پيشگيري و ايمني در همه جاي دنيا يک اصل است.

در کشورهاي توسعه يافته مانند انگليس، فرانسه، لندن، نيويورک و... سالانه 15 تا 17 درصد از ميزان حريق کم مي‌کنند. طبق آمار بعضي از ايستگاه‌هاي آتش نشاني اين کشورها ماهانه فقط يک عمليات اطفاءحريق داشته‌اند. متعهد کردن مردم و رفتار آنها مهم است.

چنانچه به مردم آگاهي بدهيم، ظرف چندسال آينده مي‌توان اميدوار بود که يک روند کاهشي در ايجاد حوادث ناگوار ايجاد شود. درغير اين‌صورت به بحران خواهيم رسيد. با همکاري وزارت علوم و هيات دولت، رشته مهندسي حريق در دانشگاه‌ها ايجاد خواهد شد. بنابراين مي‌توان اميد داشت که در آينده وضعيت بهتري درخصوص حوادث و حريق داشته باشيم. حداقل اين است که ساختمان‌ها مقاوم مي‌شوند.

 وضعيت معابر هم با همکاري شهرداري سروسامان خواهد گرفت. در رانندگي‌ هم حدود 70 تا 80 درصد تصادفات انساني است. مردم با اينکه از تخلفات آگاه هستند، بازهم انجام مي‌دهند. براي اينکه آتش‌نشانان در حوادث و اطفاءحريق کمتر آسيب ببينند، بايد سطح دانش خود را ارتقا دهند. فردي که براي عمليات اطفاءحريق مي‌رود، بايد با فاکتور ايمني خود آشنا باشد. با درنظر گرفتن اين فاکتور نه تنها حادثه‌ديدگان، بلکه خود را نيز سالم از مهلکه بيرون مي‌کشد. دراين زمينه کار شده است.

 درحال حاضر تجهيزات آتش‌نشاني تهران در سطح کشور اول است. اما اينکه در سطح منطقه و دنيا چه وضعيتي دارد، جاي بحث وجود دارد. چراکه به عنوان فردي که تجهيزات و برندهاي ساير کشورها به‌خصوص کشورهاي توسعه يافته را در زمينه آتش‌نشاني ديده‌ام، بايد بگويم تجهيزات تهران هم رده با آنهاست.

باز با اين حال در حوزه آتش نشاني يک سري حوادث غيرقابل اجتناب است. لباس‌هايي که آتش‌نشان استفاده مي‌کند، معجزه نمي‌کند. بلکه به‌صورتي است که 40 تا 50 ثانيه مي‌تواند آتش را تحمل کند. کلاه ايمني نمي‌تواند آتش‌نشان را بروز حوادث وخيم حفاظت کند. زماني‌که تيرآهن روي سر فردي بيفتد، کلاه ايمني کاري نمي‌کند. بنابراين تمام امکانات ايمني به منزله کم کردن آثار وقايع است. در همه جاي دنيا هم اينگونه است.سپید


محمود قديري

معاون حوزه پيشگيري و حفاظت از حريق آتش‌نشاني تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: