کد خبر: ۷۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 27
شفا آنلاین>سلامت>پزشکان دریافتند مصرف قرص‌های ضد بارداری تاحدودی در افزایش خطر بروز سکته مغزی نقش دارد.
به گزارش شفا آنلاین،به گفته متخصصان آمریکایی، مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌تواند خطر بروز شایع‌ترین نوع سکته مغزی را به میزان اندک اما قابل توجه افزایش دهد.
 
«ماریسا مک‌گینلی»، یکی از متخصصان این مطالعه گفت: برای زنان جوان سالم که با فاکتورهای خطرزای سکته مغزی روبرو نبودند ارتباط بین مصرف قرص‌های ضد بارداری و سکته مغزی ناچیز است. اما در زنانی با دیگر فاکتورهای خطرزای سکته مغزی به نظر می‌آید این خطر بیشتر است.
 
در حال حاضر در سراسر جهان بیش از 100 میلیون زن از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند یا در گذشته از این نوع قرص مصرف کرده‌اند.
 
اولین بار در سال 1962 ارتباط بین سکته مغزی و مصرف قرص‌های ضد بارداری مشخص شد. نمونه‌های نخستین این قرص‌ها حاوی استروژن مصنوعی و ساختگی به میزان 150 میکروگرم بود. اکنون بیشتر قرص‌های ضد بارداری حاوی 20 تا 35 میکروگرم استروژن مصنوعی است.
 
قرص‌های ضد بارداری خطر سکته مغزی ایسکمیک را افزایش می‌دهند که بر اثر لختگی خون ایجاد می‌شود و 85 درصد تمامی سکته‌های مغزی را در بر می‌گیرد.
 
به ازای هر 100 هزار زن در سن باروری حدود 4.4 مورد سکته مغزی ایسکمیک گزارش می‌شود هر چند مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث می‌شود به ازای هر 100 هزار زن 8.5 مورد سکته مغزی رخ دهد.
 
به گزارش ساینس دیلی، هرچند ارتباط بین سکته مغزی و مصرف قرص‌های ضد بارداری ناچیز است اما برای زنانی که از این قرص‌ها مصرف می‌کنند و عادت به استعمال دخانیات دارند و همچنین به فشارخون بالا مبتلا هستند یا سابقه سردردهای میگرنی دارند، خطر سکته مغزی به طور قابل توجهی بیشتر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: