کد خبر: ۷۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاين:سلامت>درمان-دومین همایش بین المللی «دیابت و میزان شیوع آن در ایران» با حضور استادان داخلی وخارجی و محققان بیماری‌های متابولیک، با هشدار آنان نسبت به روند افرایش روزافزون دیابت در جهان برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاين،متخصصان و کارشناسان در این همایش یک روزه که با هدف ارائه آخرین دستاوردهای مرتبط با دیابت و راه‌های درمان برگزار شد، نسبت به افزایش روزافزون بیماری دیابت در جهان هشدار دادند و خواستار استفاده از شیوه های مختلف در جهت بالابردن سطح آگاهی جوامع بمنظور ارتقا سلامت مردم شدند.

جاهد یکی دیگر از متخصصان غدد درون ریز نیز در این همایش افزایش سطح آگاهی بیمار از بیماری دیابت و تمایل او به درمان را در ارتقا سلامت دیابتی موثر دانست و افزود: مطالعات نشان می دهد در کشورهای توسعه یافته 50 درصد از دیابتی ها حس خوبی نسبت به درمان بیماری ندارند و بطور حتم این آمار در سایر کشورها بدتر خواهد بود.

به گفته وی، هرچند که شیوه های درمانی دیابت در جهان اکنون بهتر شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

یکی دیگر از کارشناسان این همایش نیز به نقش شواهد بالینی در درمان بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: برای درمان افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 شیوه های مختلفی وجود دارد، اما لازم است شواهد بالینی را بدانیم، بیمار را بشناسیم و با بهترین روش او را درمان کنیم.

محمد خمسه، استفاده از شیوه تزریق انسولین و یا روش های غیر از آن در درمان بیماری دیابت را تشریح کرد و گفت: این بیمار است که مشخص می کند ما از چه نوع درمانی برای او استفاده کنیم از این رو باید نیاز بیمار را بدانیم تا بهترین کمک به او را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت نوونوردیسک پارس در این همایش آمار مبتلایان به دیابت در جهان را 400 میلیون نفر ذکر کرد و گفت: بر اساس پیش بینی ها، شمار دیابتی ها در جهان به 600 میلیون نفر تا سال 2030 میلادی افزایش می یابد.

«جم اوزنج» افزود: آموزش‌های انجام شده طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد شمار افرادی که در سال 2005 از بیماری دیابت خود اطلاع نداشتند 50 درصد بود، اما افزایش سطح آگاهی مردم سبب شد تا در سال 2011 شمار افرادی که از دیابت خود بی اطلاع بودند به 24 درصد کاهش یابد.

علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد نیز در این همایش به آمار افراد مبتلا به دیابت در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون حدود چهار میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می‌شود این رقم به 9 میلیون نفر تا سال 2030 افزایش یابد.پرفسور فیلیپ هوم از دانشگاه نیوکاسل و صاحبنظر در حوزه دیابت نیز در این همایش گفت: در کشورهایی که درمورد چاقی و تاثیر آن روی دیابت تردید دارند، باید بیمار را به آزمون بیشتری هدایت کرد و مداخلات دیگری را که به نفع بیمار است، انجام داد.

وی ادامه داد: وضعیت دیابت در دنیا نامطلوب و به سمت بحرانی شدن در حال حرکت است، داشتن بیش از 400 میلیون نفر مبتلا به دیابت در دنیا نشان دهنده اهمیت و حساسیت آن است.

استاد دانشگاه نیوکاسل توضیح داد: خیلی از بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی، کلیوی، مشکلات قلبی و عروقی از مشکلات دیابت است که اگر بیماران دیابتی کنترل نشوند، دچار این بیماری ها خواهند شد.

هوم افزود: دیابت طبقه خاصی را مبتلا نمی کند از سیاستگذاران و تصمیم گیران نظام سلامت گرفته تا مردم عادی همه در معرض ابتلا به دیابت هستند.

وی تاکید کرد: ابتلا به دیابت در دنیا نه تنها یک وضعیت بحرانی است، بلکه یک تاثیر اجتماعی هم در جامعه دارد که باید برای آن فکری کرد.

استاد دانشگاه نیوکاسل تصریح کرد: وضعیت دیابت در انگلستان مثل سایر نقاط دنیا وخیم است و طی 20 سال گذشته، تعداد دیابتی ها در این کشور دو برابر شده و این به خاطر نوع زندگی، شرایط جدید آن، چاقی و اضافه وزن است.

وی گفت: در انگلیس دانشمندان به این فکر افتادند که باید دولت و مردم برای پیشگیری و درمان دیابت یک برنامه ریزی درستی داشته باشند که این برنامه ریزی را در حال اجرا هستیم، شاید بتوان گفت در این راستا مهمترین و اصلی ترین موضوع بحث آموزش بیماران و آموزش برای پیشگیری های اولیه و ثانویه است.

همچنین یک استاد ارشد دانشگاه علوم پزشکی بارسلون افزود: بیشتر بیماران دیابتی به علت داشتن اضافه وزن و چاقی می‌میرند.

«ادوارد مونتانی» با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن، عدم فعالیت بدنی، بالابودن چربی و فشار خون از عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت است، گفت: بیشتر بیماران مبتلا به دیابت در دنیا به علت داشتن چاقی و اضافه وزن یا بالابودن چربی و فشار خون فوت می کنند.

وی ادامه داد: کاهش وزن، انجام فعالیت های بدنی، مصرف نکردن الکل و عدم استعمال دخانیات می تواند در پیشگیری و درمان بیماری دیابت موثر باشد.

این استاد ارشد دانشگاه علوم پزشکی بارسلون، پر ادراری، پر خوری، پر نوشی و احساس خستگی زیاد را از علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری دیابت عنوان کرد و توضیح داد: افرادی که دارای این علائم هستند، باید بصورت فوری به پزشکان خود مراجعه کنند.

مونتانی گفت: آموزش، بهترین ابزار برای تغییر دنیای دیابت است و ارتقا آگاهی ها در باره این بیماری می‌تواند به افراد مختلف جامعه در مورد مفهوم دیابت، میزان شیوع، راه‌های پیشگیری و کنترل آن و عوارض این بیماری کمک شایان توجهی کند.

مجتبی ملک استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این همایش درمورد نحوه استفاده از انسولین‌های آسپارت (سریع الاثر) در بیماران دیابتی تیپ 2 و جامعه بیماران دیابتی حامله و نحوه دوز بندی انسولین‌ها صحبت کرد.


تسنیم



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: