کد خبر: ۷۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 21
شفا آنلاین>سلامت>زماني که تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران شکل گرفت، اگرچه حوزه دارو و تجهيزات پزشکي را از اين تحريم‌ها معاف کرده بودند اما تاثيراتي که مشکلات مالي و تحريم بانک‌هاي ايراني بر دارو گذاشت، بيماران را با مشکلات عديده‌اي مواجه کرد.
 به گزارش شفا آنلاین،اين موضوع به خصوص در بخشي مانند مراقبت‌هاي ويژه که به طور معمول پذيراي سخت‌ترين بيماران بيمارستان‌هاست شرايط حادتري پيدا کرد.

آنتي‌بيوتيک‌هايي که بعضا جان بيماران به آنها بستگي داشت تابع شرايط تحريم دچار کمبود بود و همين موضوع بيماران و خانواده‌هاي آنها را به شدت تحت‌تاثير قرار مي‌داد. تهيه اين اقلام در بيشتر مواقع با مشکلات زيادي همراه بود و همراهان بيمار بايد نسخه به دست از اين داروخانه به آن داروخانه براي تهيه دارو مراجعه مي‌کردند.

جايگزين کردن داروهاي اصلي با داروهاي مشابه که تاثيرگذاري لازم را نداشت و با عوارض بيشتري براي بيماران همراه بود، نيز نگراني‌هاي زيادي را در حوزه مراقبت‌هاي ويژه ايجاد کرد.

از سوي ديگر تحريم‌ها بر روي تجهيزات بخش مراقبت‌هاي ويژه نيز تاثيرات منفي خود را به جا گذاشت و بارها و بارها بيمارستان‌ها را براي خريد دستگاه‌ها با مشکل مواجه کرد. فشارهايي که در آن زمان بر وزارت بهداشت براي رفع اين مشکلات وجود داشت، خود گوياي اين امر است.

بيماران بخش ICU به طور معمول جزو سخت‌ترين بيماران بيمارستاني و نيازمند داروهاي مختلف آنتي‌بيوتيک، اعصاب، کليه و ساير داروهاي حياتي وارداتي هستند که به شدت تحت تاثير تحريم‌ها قرار گرفتند. اين در حالي است که شرايط سخت بيمار بخش مراقبت‌هاي ويژه فشارهاي روحي و رواني زيادي بر خانواده‌هاي آنها وارد مي‌کند، بنابراين وقتي مشکل ديگري مانند کمبود دارو نيز براي آنها پيش مي‌آيد، سختي‌ها و نگراني‌هاي آنها چندين برابر خواهد شد و چيزي از همراه بيمار باقي نمي‌ماند.

از سوي ديگر گران‌شدن داروها فشار مالي مضاعفي به بيماران و خانواده‌هاي آنها وارد کرد و در مواردي شاهد بوديم که خانواده‌ها به دليل مشکلات مالي ناشي از گراني دارو دچار فقر شدند. با کاهش تحريم‌ها پس از روي کار آمدن دولت جديد تا حدودي مشکلات کمبود دارويي در کشور رفع شد.

هرچند هنوز به شرايطي که مورد انتظار پزشکان است نرسيده‌ايم. چرا که يک پزشک انتظار دارد بهترين داروها و درمان‌هاي ممکن را براي بيمار خود استفاده کند تا بيمار با کمترين عارضه بهبود يابد. اما ما هنوز با اين بهترين‌ها فاصله داريم.

هرچند بايد بپذيريم که وزارت بهداشت در دولت يازدهم نسبت به دوره پيشين خود موفق‌تر عمل کرد و توانست تا حدودي مشکلات را رفع کند اما هنوز با استانداردها فاصله داريم و اين انتظار وجود دارد که تمهيداتي انديشيده شود تا در صورت بروز مشکلات مشابه امکان واردات دارو از چندين مبدا فراهم باشد.

البته ناگفته نماند که در زمان تحريم‌ها به دليل محدوديت‌هايي که براي ورود دارو وجود داشت از کشورهايي اقدام به واردات دارو کرديم که با استانداردهاي جهاني فاصله داشتند و شاهد بوديم که داروهاي تقلبي زيادي وارد بازار شد و شرکت‌هاي قارچ‌گونه‌اي رشد کردند که با واردات داروي نامناسب صدمات جبران‌ناپذيري به مردم وارد کردند.

حال با رفع تحريم‌ها، اين انتظار وجود دارد که وزارت بهداشت براي جمع‌آوري اين شرکت‌ها و داروهاي غير استاندارد اقدام کند تا خطري متوجه سلامت مردم نشود.سپید



علي‌امير سوادکوهي

رئيس انجمن UCI



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: