کد خبر: ۷۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: دانشگاه بهترین محل سرمایه گذاری در خصوص اجرای برنامه‌های پیشگیری و كنترل ایدز است.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت  در حاشیه مراسم مبادله تفاهم نامه همكاری بین وزارتین علوم و بهداشت در خصوص اجرای برنامه‌های پیشگیری و كنترل ایدز که صبح امروز در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد گفت: حدود ۳۵ سال است که از زمان شناخت ویروس ایدز در جهان می گذرد.

وی ادامه داد: حدود ۳۴ سال پیش موارد ابتلاء به عفونت ایدز سیر صعودی داشته و هرسال بیشتر می شد، از حدود ۳ الی ۴ سال گذشته با تلاش دانشمندان، صاحب نظران و افرادی که پرچمدار مبازره با ایدز بودند این بیماری در دنیا رو به کاهش گذاشت.

اجرای برنامه حذف همگیری ایدز
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: به همین دلیل دنیا تصمیم گرفت در فصله زمانی ۲۰۱۵ الی ۲۰۳۰ برنامه حذف همگیری ایدز را اجرا کند.

وی ادامه داد: در کشور ما هدف این است که تا سال  ۲۰۲۰ یعنی ۵ سال آینده ۹۰ درصد کسانی که مبتلا به این عفونت هستند را شناسایی کرده و این افراد را تحت درمان قرار دهیم و مطمئن شویم که درمان باثبات و پایداری دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآورشد: برای سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ یعنی ۱۰ سال بعد نیز برنامه اجرایی ما حذف همگیری ایدز است. متاسفانه در کشور ما عفونت ایدز همچنان سیر صعودی خود را طی می کند و جزء گرفتار ترین کشورهای دنیا در این زمینه هستیم.

شناسایی یک سوم کسانی که در کشور مبتلا به عفونت ایدز هستند
وی ادامه داد: تا کنون یک سوم کسانی که در کشور ما مبتلا به عفونت ایدز هستند را شناسایی کرده ایم، مطالعات  نشان می دهد عفونت ایدز در بین جوانان کشور ما طی سال های اخیر افزایش یافته است و سن ابتلا به این عفونت آهسته آهسته در حال پایین آمدن است. هرچه سن ابتلا به عفونت ایدز پایین بیایید کشور در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

افزایش تعداد زنان مبتلا به عفونت ایدز طی ۲ سال اخیر
گویا افزود: تعداد خانم هایی که طی دو سال گذشته به عفونت ایدز مبتلا شده اند افزایش یافته است و هر کشوری که تعداد زنان مبتلا بیشتری داشته باشد در معرض خطر بیشتری است چون نسل آینده در خطر است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: تمام این مسایل باعث شد که به صورت جدی به امر آموزش و اطلاع رسانی دراین خصوص بپردازیم به ویژه برای نسل جوان کشورمان که در دانشگاه ها هستند و نیاز به سرمایه گذاری ویژه و آموزش صحیح دارند که با راه های انتقال آشنا شوند.

دانشگاه بهترین محل سرمایه گذاری در خصوص اجرای برنامه‌های پیشگیری و كنترل ایدز
گویا یادآورشد: متاسفانه مطالعات نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جوانان راه انتقال عفونت ایدز را به درستی نمی دانند. باید نگرش ها تغییر کند، بایستی در رفتار ها شاهد این تغییر باشیم و بهترین جا برای سرمایه گذاری در خصوص اجرای برنامه‌های پیشگیری و كنترل ایدز دانشگاه ها هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: