کد خبر: ۷۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 02
عبدالرحمن رستميان نايب‌رئيس کميسيون بهداشت مجلس
شفا آنلاین>اجتماعی>«گردش آزاد اطلاعات» در کشورما بيشتر از طريق رسانه‌ها انجام مي‌گيرد. در اين ميان فعاليت قابل دفاعي هم که رسانه‌ها انجام مي‌دهند اين است که اطلاعات را از بخش‌هاي گوناگون مي‌گيرند و در اختيار جامعه مي‌گذارند.

به گزارش شفا آنلاین،باتوجه به اينکه در کشور ما کانون‌هاي اطلاعاتي خيلي قوي که بتواند هر آنچه از گروه‌ها و برنامه‌هاي مختلف مورد نياز جامعه است، جمع‌آوري کند و در اختيار مردم بگذارد، وجود ندارد و از طرفي کانون تفکر قوي که بتواند اطلاعات سيستميک را داده و موجب گردش اطلاعات شود، هم نداريم، فعاليت مناسب رسانه‌ها ضروري است.

در اين راستا روزنامه‌ها يکي از بهترين ابزار براي پيگيري اين روند است. توجه داشته‌باشيد فعاليت رسانه‌هاي ما به اين شکل است که اطلاعات را به صورت فردي و به عبارتي از طريق گفتگو جمع‌آوري مي‌کند و همين مي‌تواند پکيج اطلاعاتي شود.

معمولا روزنامه‌ها نظرات نخبگان را جمع‌آوري مي‌کنند و انتشار مي‌دهند و اين روند هم براي جامعه و هم فعالان حوزه مربوطه مفيد است.

بر همين اساس از مسئولان انتظار مي‌رود رويکرد مناسبي را درباره روزنامه‌ها در پيش گيرند و به فعاليت رسانه‌ها به چشم سنگ‌انداز در برابر برنامه‌هايشان نگاه نکنند.

مسئولان نيز مي‌توانند از طريق رسانه‌ها از نظرات نخبگان و صاحبنظران گروه‌هاي مختلف استفاده کنند. فعاليت رسانه‌ها يک ثروت است به عبارتي اطلاعات به درستي جمع، نقاط قوت و ضعف مشخص مي‌شود و در نهايت اين ثروت مي‌تواند مورد استفاده مديران، برنامه‌ريزان و مسئولان قرار گيرد. آنچه در روزنامه سپيد به‌چشم مي‌خورد در راستاي همين روند است و اعمال محدوديت براي رسانه‌ها از سوي برخي مسوولين وزارت بهداشت به هيچ‌وجه کار درستي نيست.

انتقادات سازنده هميشه منجر به اين مي‌شود که زواياي پنهان و زوايايي که ممکن است کار کارشناسي بر آن نشده‌باشد، مشخص شود.

اگر اين نقدها با بيان پيشنهادات باشد هم مي‌تواند در ترسيم راه کاربردي باشد. در اينجا مي‌توان گفت فعاليت رسانه‌ها در راستاي بيان انتقادات کامل کننده پروسه کاري در هر برنامه به ويژه طرح‌هاي ملي است.

هر چه انتقاد بيشتر و سازنده‌‌تر باشد، نقص‌هاي يک طرح مشخص‌تر و البته فرصت براي رفع آن بيشتر است. به عبارتي با نمايان شدن عيوب يک طرح مانند طرح تحول نظام سلامت به ويژه در بازه زماني فعلي که تا سرانجام آن زمان باقي است، طبيعتا رفع نواقص ممکن‌تر مي‌شود.

در طرح تحول نظام سلامت يکي از مسائل مهم در نقدها، تلاش براي جذب مشارکت مردمي است به عبارتي رسانه‌ها بايد چه آنها که موافق طرح و چه آنان که مخالف طرح هستند، به سمتي بروند که روحيه مردم حفظ شود.

بنابراين انتظار مي‌رود در چنين طرح‌هايي رسانه تمام گروه‌ها ورود پيدا کنند. ما در کشور همه به جلسه پيشرفت دعوت شده‌ايم و اگر کسي نظرش را نگويد و سکوت کند، صرف اينکه آن نظربحث ايجاد مي‌کند، منطقي نيست.

نقدها بايد گفته‌شود، اگر پاسخي هست، پاسخ درست داده‌شود، در غيراينصورت با تبادل نظرات از طريق رسانه‌ها و بيان نقاط قوت و ضعف هر طرح از سوي آنها، مي‌توان اميدوار بود در اولين فرصت و پيش از اينکه به مراحل بالاي يک طرح وارد شويم و آسيب‌ها بيش از نتايج مثبت آن شود، جلوي ضرر را بگيريم . به عبارتي اينجا هم بحث پيشگيري‌ است. رسانه‌ها مي‌توانند در تحقق اين هدف ياريگر هر طرحي باشند و پيش از بروز آسيب‌ها، با تذکرها جلوي آن را بگيرند.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: