شفا آنلاین>سلامت>عضو شورایعالی انجمن دندانپزشکی ایران گفت: ميزان مراجعه كنندگان به مطبهاى دندانپزشكى نسبت به سالهاى قبل از ٨٩-٩٠، افت بسيار شديد و محسوسى كرده كه باعث كاهش شديد چرخه اقتصادى مطبهاى دندانپزشكى شده است.
![](/files/fa/news/1394/4/27/106772_657.jpg)
به گزارش شفا آنلاین،دکتر نوید ناصری عضو شورایعالی انجمن دندانپزشکی ایران با
اشاره به اینکه موضوع خصوصى بودن تمامى مطبهاى دندانپزشكى و عدم وجود
كوچكترين حمايتى در مراحل تأسيس مطب و نگهدارى از آن امرى كاملاً مشهود و
بديهى است؛ اظهار داشت: بيش از ٩٠ درصد خدمات دندانپزشكى كشور در مطبها و
بخش خصوصى ارائه مىگردد كه توسط خود دندانپزشكان با اخذ وامهايى با سود
بين ٢٢ تا ٣٨ درصد در يك دهه گذشته تأسيس و راه اندازى شده است.
وی
افزود: در اين راستا خروجى از جيب مردم در درمانهاى دندانپزشكى در شرايط
عدم پوشش و كارايى صنعت بيمه موجود در كشور در بخش خدمات متنوع دندانپزشكى،
بالغ بر ٩٣ درصد بوده است كه انصافاً درصد زيادى است.
وی
ادامه داد: این موضوع همراه با فشارهاى مختلف اقتصادى بر مردم، عاملى شده
تا از ديد اكثريت جامعه، رسيدگى به سلامت دهان و دندان به موضوعى با درجه
دوم و يا حتى درجه چندم اهميت تبديل شود.
وی
با تاکید بر اینکه همواره به امکانات مطبهای دندانپزشکی بی توجهی شده
است، اذعان داشت: با توجه به اینکه علاوه بر معاينه، كل مراحل درمانى در
همان مطب انجام مىشود لازم است كه در بخش دندانپزشكى هم موضوع امكانات و
هتلينگ به نحوى مناسب در نظر گرفته شود.
این
متخصص ارتودنسی با بیان اینکه بيمارستانها از نظر هتلينگ داراى رتبه بندى ١
تا ٤ هستند و این موضوع كاملاً پذيرفته شده و هر رتبهاى از تعرفه مخصوص
به خود تبعيت مىكند، تصریح کرد: باید مطبها و كلينيكهاى دندانپزشكى با
توجه به مسير دسترسى به مطب و فضاى فيزيكى آن؛ تسهيلات و امكانات رفاهى
موجود در مطب يا كلينيك دندانپزشكى جهت رفاه و آسايش بيمار و همراهان بيمار
در زمان انتظار و حين انجام درمان؛ ميزان خدمات ارائه شده پس از اتمام
درمان و ميزان پاسخگويى نسبت به درمان انجام شده و همچنین کیفیت خدمات
ارائه شده رتبه بندى شده و مطبهاى قرار گرفته در هر رتبه، ضمن صرف
هزينههاى لازم، تعرفههاى مربوط به خود را دريافت نمايند.