کد خبر: ۶۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 05
شفا آنلاین>طب سنتی>توصیه ما به کسانی که در طول روز دچار ضعف شده و توان تحمل گرسنگی را ندارند این است که به یکباره سراغ غذا نرفته و از پرخوری نیز پرهیز کنند.

به گزارش شفا آنلاین،چند نمونه از خوراکی هایی که در افطار بکار می روند:


 زولبیا و بامیه:

زولبیا و بامیه از جمله شیرینی های اصیل و قدیمی ایران هستند. متاسفانه چیزی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود به دلیل استفاده از شکر و روغن صنعتی در تهیه آن، مضرات زیادی دارد و بخصوص در ابتدای افطار که بدن نیاز شدید به مواد قندی دارد، می تواند موجب بروز عوارض ناراحت‌کننده و گاهی خطرناک از جمله افزایش فشارخون، مسمومیت و عوارض قلبی و عروقی شود.

 

آش ها و غذاهای آبکی سبک:

آش جو غذای بسیار مناسبی برای افطار می باشد. این غذا موجب کاهش حرارت بدن و جبران ضعف ناشی از روزه داری می شود. همچنین در پاکسازی دستگاه گوارش و ایجاد لینت مزاج نیز موثر است.

روش تهیه آش جو مخصوص

مواد لازم: جو پوست کنده ۲پیمانه + گندم با پوست ۱پیمانه + بقیه حبوبات ( نخود، عدس، ماش ) از هر کدام نصف پیمانه + یک کیلو سبزی آش + یک عدد پیاز متوسط + ۲قاشق غذا خوری پونه کوهی + ادویه و نمک به مقدار خیلی کم + پودر گردو ۱قاشق غذا خوری برای هر بشقاب

طرز تهیه :

همه حبوبات را صبح خیس گذاشته، بعد از ظهر بار بگذارید، بعد پیاز را اضافه کرده تا به مرور بپزد. اندکی بعد سبزی را افزوده تا بپزد و در آخر پونه و نمک را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا آش جا بیفتد و لعاب دهد.

آش رشته غذاي مناسبي براي افطار نيست. اگر هم از اين غذا استفاده مي كنيد، به جاي سيرداغ و نعناع داغ، نعناع يا پونه خشك را کف ساب کرده با کمی روغن زیتون مخلوط و روي آش بريزيد.

 

خرما، کشمش، توت خشک و سایر شیرینی های طبیعی:

حلوای سنتی و خرما از جهات زیادی برای بازکردن روزه مناسب هستند. خرما قوت را به تن روزه دار بر میگرداند و معده را پاک می کند.

پیامبر خدا (ص) فرمود: بهترين چيزى كه روزه‏ دار با آن افطار مى‏كند، كشمش و خرما و يا يك چيز شيرين است (طب النبي و طب الصادق (روش تندرستى در اسلام) ؛ ص39)

 

حریره بادام:

در تهیه این غذا بهتر است که از آرد برنج قهوه ای و به منظور شیرین کردن آن نیز از عسل یا شیره ی انگور یا شیره خرما استفاده نمایید.

 

نان، پنیر و سبزی:

مصرف مواد زودهضم که به آسانی به اخلاط فاسد معده تبدیل می شوند برای افطار مناسب نیست، از این رو مصرف میوه هایی مانند هندوانه، خربزه، سبزیجات و ... که به آسانی در معده روزه دار فاسد می شوند، توصیه نمی شود. پنیر و سایر لبنیات نیز اگر برای افطار مصرف شوند موجب باقی ماندن اخلاط فاسد معده شده و توصیه می شود آن را از سفره افطارتان حذف کنید.

آنچه ذکر شد توصیه هایی برای بهره جسم از این ماه مبارک بود، خوب است از جنبه معنوی نیز از این ماه عزیز بهره مند شویم.

سایت "ماه خدا" با ذکر اعمال معنوی هر روز، به بهره مندی روح شما از این ماه کمک می کند.

ماه رمضان بهار قرآن است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: با قرآن به استقبال قرآن بروید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: