کد خبر: ۶۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۴ - 2015June 27
شفا آنلاين:جامعه پزشکي>تعرفه ها-قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وارد نهمین سال تصویب شد، اما هنوز اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد. این در حالی است که امضای ۱۹۴ نماینده مجلس شورای اسلامی، پای این قانون خاک می خورد.

به گزارش شفا آنلاين،قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تاریخ ششم تیر ماه ۱۳۸۶ با رای قاطع ۱۹۴ نماینده مجلس تصویب شد و امروز، وارد نهمین سال تولد این قانون شدیم. اما، به نظر می رسد که اراده ای برای اجرایی شدن آن وجود ندارد و جامعه پرستاری همچنان خدمت بدون اجر و پاداش ارائه می دهد. این در حالی است که خدمات سایر گروه های پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان ها، دارای تعرفه است.

محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری اظهارداشت: این قانون به دنبال بحث اختلاف در پرداختی های نظام سلامت تصویب شد. در واقع، این قانون تصویب شد تا جایگزین طرح تبعیض آمیز پرداخت کارانه شود.

به گفته وی، در طرح پرداخت کارانه ۶۵ درصد درآمد بیمارستان ها به جیب عده ای خاص (پزشکان هیئت علمی) می رفت و ۲۲.۵ درصد از این درآمد بین ۹۰ درصد پرسنل بیمارستانی که شامل همه نیروها می شد، توزیع می گردید.

دبیرکل خانه پرستار افزود: طرح کارانه باعث شده بود تا شاهد اختلاف ۱۰۰ برابری در پرداخت های نیروهای بالینی باشیم، از همین رو، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شد تا پرداختی پرستاران بر اساس خدماتی باشد که به بیماران ارائه می دهند.

شریفی مقدم با انتقاد از جریان پزشک سالار که اجازه نمی دهد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، گفت: در دولت قبل، وزارت بهداشت مخالف اجرای این قانون بود و در این دولت هم، جامعه پرستاری منتظر ماند تا اقدام وزیر بهداشت را ببیند.

وی با اشاره به انتظار ۸ ساله جامعه پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اظهارداشت: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت که اردیبهشت سال گذشته کلید خورد، و اختصاص ۱۰ میلیارد تومان بودجه به آن، پرستاران انتظار داشتند که قانون تعرفه گذاری هم اجرایی شود. اما، متاسفانه چنین نشد و جامعه پرستاری همچنان در انتظار اقدام وزارت بهداشت، منتظر ماند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اجرای طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» در بیمارستان های دولتی از فاز سوم طرح تحول نظام سلامت، افزود: وزارت بهداشت با اجرای این طرح، می خواست که به نوعی اختلاف پرداختی ها را کم کند. اما، واقعیت این است که این طرح، همان طرح پرداخت کارانه است.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که جامعه پرستاری خواستار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، تاکید کرد: پرستاران زیر بار اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد نمی روند، زیرا معتقدند که اختلاف پرداختی ها نه تنها کم نشده که زیادتر هم شده است.

دبیرکل خانه پرستار، اختلاف پرداختی تا ۳ برابر را منطقی و قابل قبول دانست و گفت: خواسته جامعه پرستاری، رعایت عدالت در پرداختی ها و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که امروز وارد نهمین سال تصویب آن شده ایم.



مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: