کد خبر: ۶۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ - 2015June 24
شفا آنلاین>اجتماعی>وب‌سايت‌هاي رسمي در چين در شروع ماه رمضان اعلام کردند كه دولت اين کشور روزه گرفتن در طول ماه رمضان را در منطقه عمدتا مسلمان‌نشين سين‌جيانگ در غرب دور اين کشور براي کارمندان دولت؛ دانشجويان و معلمان ممنوع کرده و به رستوران‌ها دستور داده باز بمانند.
به گزارش شفا آنلاین، حزب حاکم کمونيست چين که رسما لائيک است، سال‌هاست که روزه گرفتن را در سين‌جيانگ گه محل سکونت اقليت عمدتا مسلمان اويغور است، محدود کرده است. اعلاميه‌اي که هفته گذشته روي وب‌سايت اداره غذا و داروي چين در شهرستان جينگه در سين‌جيانگ ارسال‌ شده بود، مي‌گويد: «مکان‌هاي شغلي عرضه‌کننده خدمات غذايي در طول رمضان در ساعات عادي کار خواهند کرد.»

به مقامات شهرستان بوله در اين منطقه براساس گزارشي از يک اجلاس در اين هفته که بر روي وب‌سايت دولت محلي قرار داده‌ شده، گفته ‌شده است: «در طول ماه رمضان در روزه‌داري، شب‌زنده‌داري و ساير فعاليت‌هاي مذهبي شرکت نکنند.»

گروه‌هاي حامي اويغورها مي‌گويند، محدوديت‌هاي چين روي مراسم اسلامي در سين‌جيانگ به تنش‌هاي قومي در اين منطقه که در سال‌هاي اخير به مرگ صدها نفر انجاميده، افزوده است.

چين مي‌گويد، با تهديد تروريستي در اين سين‌جيانگ مواجه است و مقامات دولتي «افراطي‌گري مذهبي» در خشونت فزاينده مقصر مي‌دانند.

ديلکسات رکسيت، سخنگوي کنگره در تبعيد اويغورها، در اين ‌باره گفت: «هدف چين از ممنوع کردن روزه‌داري اين است که به زور اويغورها را در ماه رمضان از فرهنگ اسلامي‌شان دور کند.»

سياست‌هاي ممنوع کردن روزه‌داري يک اقدام تحريک‌کننده است و فقط به ناپايداري و تعارض منجر خواهد شد.

براساس اعلاميه‌اي که بر وب‌سايت «رسانه‌هاي قانوني چين» فرستاده‌ شده است، با گامي فراتر رفتن از بازداشتن صرف کارمندان دولت از روزه گرفتن، به پليس و مقامات قضايي شهرستان آوات دستور داده‌شده است تا «در آموزش اعضاي خانواده‌شان براي روزه نگرفتن پيشگام شوند و در فعاليت‌هاي مذهبي مربوط به رمضان شرکت نکنند.» کودکان دانش‌آموز، مانند سال‌هاي پيش، در دستورالعمل‌هاي محدودکننده روزه‌داري و ساير مراسم مذهبي گنجانده‌ شده‌اند.

اداره آموزش شهر، تارابقاتي که در چيني به آن تاچنگ مي‌گويند؛ اين ماه به مدارس دستور داد که با دانش‌آموزان اين پيام را برسانند که «در طول رمضان،‌ دانش‌آموزان اقليت قومي روزه نمي‌گيرند، به مسجد وارد نمي‌شوند... و در فعاليت‌هاي مذهبي ديگر حضور نمي‌يابند.» دستورات مشابهي در وب‌سايت‌هاي ساير ادارات آموزش و مدارس سين‌جيانگ و پست شده است.

براساس گزارش وب‌سايت رسمي شهرستان کيمو در اين منطقه مقامات دولتي اين هفته با رهبران مذهبي محلي ديدار کردند تا به آنها اطلاع دهند که در طول رمضان بازرسي‌ها براي «حفظ پايداري اجتماعي» افزايش خواهد يافت.

اعلاميه‌اي ديگري روي يک وب‌سايت دولتي نشان مي‌دهد که در آستانه ماه رمضان، در دهکده‌اي در ييلي، نزديک مرز با قزاقستان به مساجد دستور داده‌ شده است که بايد کارت‌هاي هويت هر کسي را که براي نماز خواندن در رمضان به اين مکان‌ها مي‌آيد، وارسي شود.

دولت شهرستان بوله اعلام کرد، محمد طالب، عضو 90 ساله حزب کمونيست، قول داده از روزه گرفتن اجتناب کند و وعده کرده است که «براي مقاومت آگاهانه در برابر ايده‌هاي مذهبي و خرافي به مسجد وارد نشود.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: