کد خبر: ۶۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاين:پزشکی>یافته ها-پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران با به کارگیری فناوری دوربین های دید در شب موفق به ساخت دستگاه رگ یاب دست اطفال شده اند که می تواند به مشکل پرستاران در تزریق به دست بیماران خردسال پایان دهد.

به گزارش شفا آنلاين،از دانشگاه علم و صنعت ایران، فناوری ساخت رگ یاب دست با پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمایش ها، هم اکنون در مرحله دریافت مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.



تزریق به کودکان خردسال یکی از سخت ترین کارهای پرستاران است، ضمن آنکه این کار برای خردسالان نیز بسیار زجر آور است چرا که رگ های خردسالان به دلیل نازک بودن به سختی دیده می شوند و همین امر به گفته پانته آ مافی، از همکاران پروژه موجب می شود که پرستاران مجبور باشند برای پیدا کردن محل رگ چندین بار سوزن را در دست بیمار خردسال فرو کنند که این کار بسیار درد آور است.

پژوهشگران آزمایشگاه تست های غیر مخرب دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران به سرپرستی دکتر محمد ریاحی و با همکاری گروه تحقیقاتی دکتر علی عبدالعالی استادیار دانشکده برق این دانشگاه برای حل این مشکل موفق شدند تا در یک کار بین رشته ای از امواج فروسرخ که در دوربین های دید در شب کاربرد دارد برای ساخت یک دستگاه رگ یاب خردسالان بهره بگیرند.

ریاحی درباره این ایده می گوید: ما از تفاوت رفتار امواج فروسرخ در عبور از مواد مختلف بهره گرفتیم.

به گفته وی امواج فروسرخ بخشی از طیف امواج الکترومغناطیس هستند که بی ضرر بوده و با چشم انسان قابل رویت نیستند ولی می توان با استفاده از حسگرهایی، آنها را آشکار سازی کرده و تصاویر گرفته شده توسط آنها را به صورتی مرئی برای انسان نمایش داد و این کاری است که توسط دوربین های دید در شب انجام می پذیرد.

عمید مقصودی از دیگر همکاران این پروژه تحقیقاتی، نحوه عملکرد رگ یاب دست خردسالان را اینگونه تشریح می کند: در این دستگاه، نور فروسرخ به صورت کنترل شده و با انرژی مشخص به دست تابانده شده و پس ازعبور از آن توسط حسگرهایی دریافت می شود.

وی می افزاید: جریان خون، اثری متفاوت از بافت دست بر روی این امواج می گذارد که این تفاوت با کمک یک پردازنده، آشکار شده و بر روی یک نمایشگر کوچک به تصویر کشیده می شود، به این ترتیب محل رگ های خونی به وضوح برای پرستار، مشخص شده و وی می تواند بدون نگرانی، تزریق را در محل انجام دهد.»

پیش از این مدل های مختلفی از این نوع رگ یاب های دست خردسالان توسط شرکت های خارجی به تولید رسیده بود اما دستگاه های خارجی برخلاف رگ یاب تولید شده در دانشگاه علم و صنعت قابل تنظیم نبوده و هر مدل، تنها سنین مشخصی را پوشش می دهد.

ریاحی با بیان اینکه به علت قیمت بالا، استفاده از این دستگاه هم اکنون در کشور ما رایج نیست، از تصمیم تیم تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت برای عرضه آن به بازار با قیمتی معادل یک دهم نمونه خارجی خبر داد.

مسوولان دانشگاه علم و صنعت برای عملی کردن این تصمیم، مذاکره با سرمایه گذارانی از جمله شرکت سرمایه گذاری شناسا وابسته به بانک پاسارگاد را آغاز کرده اند تا پس از اخذ مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن را به تولید انبوه برسانند.

بر اساس پیش بینی مسوولان این پروژه تحقیقاتی صنعتی، با تولید انبوه و مقرون به صرفه دستگاه رگ یاب دست خردسالان، سالانه حداقل 25 هزار عدد از این دستگاه برای مصرف مورد نیاز مراکز درمانی کشور قابل تولید خواهد بود.


ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: