وی با اشاره به چگونگی همگانی شدن آمار در سطح کشور گفت: با آموزش کارآ در
مدارس و استفاده از رسانه های ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیما در صورتی که
آموزشهای عمومی جنبه های سرگرم کننده داشته باشند خیلی موثر است.
پزشک در خصوص سواد آماری گفت: انتظار می رود شهروندان از سیل اطلاعات و
اخباری که این روزها دریافت می کنند، تحلیلهای درستی داشته باشند و براحتی
دچار اشتباهات بزرگ نشوند.
این استاد آمار دانشگاه تهران تاکید کرد آموزشهای آماری باید از مدرسه
شروع شود و حس نیاز به تجزیه و تحلیل آماری و تصمیم گیری درست در دانش
آموزان به شکل جذاب و مفرح بوجود آید.
پزشک در خصوص ارتقای فرهنگ آماری گفت: قوه تجزیه و تحلیل آماری به معنای
این نیست که افراد متخصص آمار شوند. مردم باید بتوانند با استفاده از علم
آمار نیازهای روزمره خود را برطرف کنند و خیلی تحت تاثیر اطلاعات غلط قرار
نگیرند. به عبارتی از اطلاعات متنوع ارائه شده توسط رسانه ها و اینترنت
نتایج درست بگیرند.
وی با اشاره به نظام آمارشناسی گفت: نظام آمارشناسی همانند نظام مهندسی و
نظام پزشکی مجموعه مقررات و دستورالعملهایی است که باید تدوین شود به طوری
که کارهای تخصصی به متخصص سپرده شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات فعلی در انجام پروژه های آماری این است که
متولی رسمی ندارد. به عبارتی محلی نیست که با صدور مجوز یا با نظارت بر این
موضوع که چه افرادی در امر پروژه های آماری فعال هستند به امر سر و سامان
دادن به این فعالیتها بپردازد.
وی تاکید کرد ایجاد نظام آماری یک ضرورت است.
استاد دانشگاه تهران در خصوص این که چرا دانش آموزان رشته آمار را برای
تحصیل در دانشگاه انتخاب نمی کنند، گفت: آمار رشته بسیار مهمی است که
جایگاه با اهمیتی در امور تحقیقاتی و حتی مدیریتی و اجرایی دارد.
پزشک در پایان گفت: دید خانواده های ما نسبت به تحصیل در این رشته خیلی
مثبت نیست ، زیرا از کاربردهای مختلف این علم کمتر مطلع هستند.
سپید