کد خبر: ۶۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 10
شفا آنلاین :سلامت>بهداشت و درمان>رئیس بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان از محدود شدن فعالیت‌ این بانک خبر داد و گفت: اعتبارات بانک عمومی باید از منابع دولتی تأمین شود که متأسفانه چند سالی است تعیین اعتبار نشده است.

به گزارش شفا آنلاین : ضرابی از محدود شدن بانک عمومی خون بند ناف پژوهشگاه رویان خبر داد.

وی گفت: این بانک تعطیل نشده است، اما مدت‌هاست که فعالیت آن محدود شده است.

رئیس بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان در مورد علت این امر، گفت: اعتبارات بانک عمومی باید از منابع دولتی تأمین شود که متأسفانه چند سالی است تعیین اعتبار نشده است و پژوهشگاه رویان نیز از محل اعتبارات خودش هزینه‌ها را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: به جز اعتبار اولیه‌ای که برای راه‌اندازی بانک عمومی پرداخت شده است، هیچ اعتباری برای ادامه فعالیت بانک عمومی در اختیار پژوهشگاه قرار نگرفته است.

ضرابی در پاسخ به این سؤال که بانک عمومی بند خون ناف سالانه به چه مقدار بودجه نیاز دارد، گفت: این بستگی به این دارد که چه مقدار نمونه سالانه ذخیره‌سازی شود.

وی افزود: اگر به صورت میانگین سالانه هزار نمونه ذخیره‌سازی شود، یک میلیارد و 500 میلیون تومان یعنی به ازای هر نمونه 1.5 میلیون تومان اعتبار لازم است.

رئیس بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان تأکید کرد: اگر قرار است فعالیت بانک عمومی گسترش پیدا کند، باید اعتبارات آن را منابع دولتی تأمین کنند.

به گفته وی، فعالیت بانک اکنون بسیار محدود شده و زیر 100 نمونه در سال ذخیره‌سازی می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه برای تأمین منابع مالی فکر نهایی شده است، گفت: ما طرح‌هایی اندیشیده‌ایم تا بتوانیم منابع مالی را تأمین کنیم.

وی با اشاره به استفاده از 5 نمونه از نمونه‌های ذخیره‌شده برای درمان بیماران، گفت: از ابتدای امسال 3 نمونه در مشهد برای درمان بیماران فلج مغزی استفاده شده که نتایج بسیار خوبی داشته است.

رئیس بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان در مورد اینکه چرا میزان استفاده کم است، گفت: وقتی می‌خواهیم تعداد استفاده را افزایش دهیم باید تعداد نمونه را بالا ببریم تا شانس پیدا کردن نمونه مناسب هم افزایش کند.

  خون بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادین است که می‌توان از آن‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد. غنی شدن بانک عمومی خون بند ناف می‌تواند راهی باشد برای داشتن نسلی سالم‌تر در آینده سرزمین‌مان.

فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: