کد خبر: ۵۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 23
بدنبال تحلیل کارشناسی دکترمحمدرضانورزی صورت گرفت:
شفاآنلاین:پخش سریال "درحاشیه"همانطورکه انتظارمی رفت با حاشیه های فراوانی روبروبود.برخی مسولان وکارشناسان این سریال راستوده و خواستارادامه پخش آن شدند.اما درعین حال اکثرقریب به اتقاق جامعه پزشکی وبرخی کارشناس های دیگر آنرا باعث تخریب اعتماد بین مردم وپزشک دانسته ودراین باره به شدت هشداردادند.
درهیمن حال دکتر نائب رئیس اسبق شورای عالی نظام پزشکی کشور درنگاهی کارشناسی وتحلیلی اعلام کرده بود:ما با خنده و خنداندن مردم به هیچ عنوان مخالف نیستیم اما این خنده و خنداندن نباید به قیمت سلب اعتماد مردم از پزشکان بیانجامد چراکه دراین شرایط مردم بیشترین آسیب را می بینند.

دکتر محمدرضا نوروزی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرده بود: ما انسان ها بر این باوریم که خنده و خنداندن خیلی هم خوب است، اما آیا خنداندن مردم به هر قیمتی باید انجام شود؟ آیا اگر این خنداندن موجب شود که موارد اساسی دچار آسیب شوند باز باید صورت بگیرد؟ آیا می شود با هر کسی بازی خنده را انجام داد؟

به گفته وی پزشکان اصولأ برای خدمت به مردم در حال کار و فعالیت هستند. یکی از مسائل خیلی مهم نیز اعتماد میان پزشک و بیماراست.برای نمونه هنوزهم پس از مراجعه بیمار به پزشک در درمانگاه یا مطب ،زمانی که به بیمار پیشنهاد چند راه درمانی ومحل درمان داده می شود او خطاب به پزشک می گوید :هر چه را که شما صلاح می دانید.

‫دکترنوروزی سلامت مردان‬‎ ile ilgili görsel sonucu

  مدیرعامل سابق صندوق تعاون ورفاه نظام پزشکی تاکید کرد:پس به روشنی درمی یابیم این اعتماد است که مسئولیت را بر دوش پزشک می گذارد که بهترین تصمیم را برای بیمارش بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان های کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: حال هر عاملی که موجب سلب این اعتماد شود بیش از آن که آسیب را به پزشک برساند بیشترین آسیب را متوجه مردم و بیماران می کند.

وی درباره طنز" در حاشیه" گفت: مشکلی که جامعه پزشکی به دنبال پخش این سریال دارد مسئله ایجاد شبهه ای است که در ذهن مردم ایجاد می شود و آن اعتماد را دچار خدشه می کند. در واقع بیش از آن که فکر کنیم در این طنز، انتقاد برای پزشکان صورت می گیرد و باید ناراحت شوند و آسیب ببینند، تصور ما بر آسیب این امر روی مردم است.

‫درحاشیه‬‎ ile ilgili görsel sonucu

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: انتقاد در غالب طنز زیباست، ما سابقه این کار را در برخی مجلات مانند"گل آقا" داریم که از آن استقبال خوبی شد زیرا محترمانه و انتقادی بود.اما وقتی طنز با لودگی ادغام شود اثر طنز و انتقاد را از میان می برد.و آنچه که ما در این برنامه مشاهده می کنیم تنها طنز نیست بلکه لودگی هم در آن دیده می شود.

به گفته نوروزی در برخی از بخش های این برنامه پزشک را وسط برنامه معرکه می آورند و به آن با حالت رقص و حرکات موزون می دهند خوب این مفهومی ندارد یا تیکه ای به عنوان انتقاد نیست. یا اطلاعات پزشکی را به صورت غلط در برنامه عنوان می کنند یا چیزهای امکان ناپذیر را  در غالب طنز نیز امکان پذیر می کنند.

وی تأکید کرد: مسئله مهم بعدی در رابطه نزدیک جامعه پزشکی با جامعه هنرمندان است.زیرا بسیاری از هنرمندان ما مراجعات پزشکی متعددی داشته اند، بزرگان هنرمندی مانند استادان جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی و... همه کسانی بوده اند که جان خودشان را بعد از خداوند متعال مدیون تلاش پزشکان هستند .ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان هم نقش پزشکان را بسیار زیبا و در غالب معنوی اجرا کرده وماندگارشده اند.

عضوهیئت مدیره انجمن ارولوژی ایران گفت: ما یادمان نمی رود که در مسائل پزشکان بسیاری از بیمارستان ها خدمات خوب و مناسبی را برای هنرمندان بدون توجه به مسایل مادی نیز انجام دادند.پس تصور بر این است که این ارتباط خوب نباید دچار اختلال شود.

وی همچنین افزود: اگر بخشی در داخل جامعه هنرمندان در ایجاد این مسئله نقش داشته باشد که الان هم متأسفانه اتفاق افتاده است. پس به نظرمی رسد خود جامعه هنری وبزرگان هنرسینما وتئاتروتلویزیون به این موضوع ورود کنند.

وی یادآور شد: ما انتظار داریم هنرمندان بزرگ که بسیاری از نقش هایشان را در غالب پرستار و پزشک و ارائه دهندگان خدمت بازی کرده اند خودشان پاسخگوی برنامه هایی که طنز و انتقاد را متأسفانه با لودگی مخلوط کرده اند را بدهند.

‫درحاشیه‬‎ ile ilgili görsel sonucu

عضوهیات مدیره انجمن باروری وناباروری ایران به شفا آنلاین گفت: من مخالف این هستم که بگویم ما اصلأ این  طنز را نبینیم، بلکه باید آن را با نقد منصفانه مشاهده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفم از کسانی که باید از منافع صنفی دفاع کنند، آن هم دفاعی واقع بینانه و آگاهانه که کلام آن مورد پسند مردم باشد اما متاسفانه وظایفشان را به درستی  انجام نمی دهند.

وی تصریح کرد: مردم دوست دارند بخندند، شادی داشته باشند اما اگر آنها متوجه شوند که این موضوع چه اثرات مخربی بر روی خود آنها خواهد داشت جامعه هنری از این مسائل نیز جلوگیری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته با نگاه به گذشته می بینیم که در دوره های قبل جامعه صنفی پزشکی رابطه خوبی با جامعه هنری داشت.به گونه ای که این مسائل و داستان ها قبل از این که تهیه شود مورد بحث و بررسی دقیق کارشناسی قرارمی گرفت واین مشکلات بروزنمی کرد. من تصورم بر این است که عدم حضور فعال و ارایه پاسخ های غیر شفاف و منطقی ازسوی دست اندرکاران امورصنفی جامعه پزشکی باعث شده که نوعی تقابل بین جامعه پزشکی و هنرمند و مردم پیش آید.این درحالی استکه معتقدم ما باید با زبانی گویا و شفاف و زبانی که مردم آن را قبول کنند به دفاع از خودمان بپردازیم.

انتقادهای منوچهر آذری به "درحاشیه"

بااین حال پخش بخش نخست این سریال پرحاشیه سرانجام پایان یافت.واینکه بخش بعدی این سریال درباره چه مسایلی خواهدبود نیازبه اندکی تحمل دارد.
اما نکته حائزاهمیت دراین باره واکنش های جالب هنرمندان وانتقادهای آنها به این سریال بود.

درهمین راستا ،یکی ازبازیگران وهنرمندان سرشناس طنز کشور درباره سریال"در حاشیه" گفت: به طور کلی متاسفانه در جامعه ما طنز آنطور که باید و شاید جا نیفتاده است.

منوچهر آذری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: به طوری که طنزدرکشورما حد و مرز و جایی برای خودش ندارد، بعد هم این که هر مسئولی آن را به سلیقه خودش اعمال می کند.

وی خاطرنشان کرد: این سریال خطی برای خودش داشته است اما الان از آن حد و کار خودش خارج شده که در واقع این طنز آن چیزی نیست که شاید حتی آقای مدیری و مسئولین هم می خواهند.

وی ادامه داد: تمامی دست اندرکاران این سریال بدون شک زحمت می کشند اما نباید به کسی توهین کنیم، اگر انتقاد سازنده باشد که به کسی برنخورد و حرف درست بیان شود مانعی ندارد.

آذری بیان کرد: البته این برنامه درباره پزشکان است اما پزشکانی که برای مردم در حال زحمت کشیدن هستند. قصد آقای مدیری هم توهین نیست اما در هر صدهزار نفر امکان دارد یکی کوتاهی کرده باشد که در قالب طنز برای یادآوری بیان شده است.

آذری به شفا آنلاین گفت:معتقدم وادی طنز میدان وسیع تری باید از این داشته باشد. باید با هم بخندیم نه این که به هم بخندیم.طنز آینه زندگی است. اما پزشکان برای ما قابل احترام هستند خود من هم دارای 3 فرزند پزشک هستم. البته نباید به پزشکان توهین شود چون خیلی بد است.

وی با اشاره به این که طنز را نباید جدی گرفت،افزود: توهین با انتقاد و طنز زمین تا آسمان فرق دارد.بین آنها باید تفاوت معلوم باشد. به نظر من بهتر است در این سریال نظرات پزشکان مخالف یا موافق را انعکاس داد.

نقدهای جهانگیرالماسی

همچنین یکی دیگرازبازیگر و هنرمندان سرشناس کشور نیز درباره سریال"درحاشیه" گفت: این سریال سطحی است و درباره پزشکان هم نیست،بلکه در مورد یکسری انسان عقب مانده است که معلوم نیست برای کدام مملکت و با چه فرهنگ و زبانی هستند. 

جهانگیرالماسی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین با اشاره به این که این قبیل کارها بی هویت است،اظهار کرد: قدرمسلم شرط اول سودجویی، سوداگری و کلاهبرداری دانش، شعور است. اما دانش و شعوری که در جهت غلط حرکت می کند. شخصیت های این سریال نیزهمه عقب مانده هستند،پس نمی توانند پزشک باشند.



وی ادامه داد: زیرا برای پزشک بودن به یک سطح فکری،اندیشه،پرستیژ و دانایی احتیاج است.به نظر من حرف های پیش آمده درباره این سریال نوعی تبلیغ برای آن محسوب می شود تا سر زبان ها بیفتد و مردم بشنوند و نگاه کنند.در واقع به نظرمی رسد دراین سریال از جاهای خاصی به ماجرا دامن زده شده که به پزشکان در حال توهین است. این که گفته می شود این سریال درباره پزشکان است حال مثبت یا منفی در ذهن مردم ثبت خواهد شد.

الماسی خاطرنشان کرد: پس از مشاهده این سریال متوجه شدم که درباره پزشکان صحبت نمی کند بلکه درباره یک فرد بی هویتی است که معلوم نیست از فروختن گوسفند پولدار شده یا یک شبه پولدار شده، بعد رفته یک برج زده؛ همه چیز آن غلط است.انگار کسی هم نیست که بگوید شهرداری به یک چنین برجی که مثل زندان است اجازه می دهد بیمارستان شود؟

وی افزود: اگر به شروع اتفاقی که برای سریال درحاشیه ثبت شده دوباره نگاه شود، مشخص است که حتمأ این سریال باهماهنگی هایی آماده شده است.

این بازیگر اظهار کرد: مردم ما هم شرایط مالی خوبی قرار ندارند و بیشتر احساسات در زندگی اشان حاکم است و پس از شنیدن چنین مسائلی درباره پزشکان برای نمونه پس از حضور فردی در یک مطب با 40 نفر مراجعه کننده درآمد آن پزشک را با خودشان مقایسه کرده و ناگزیرحرص هم می خورند.

وی یادآور شد: من دراین سریال توهین به ساحت پزشکان نمی بینم یعنی به نظرم اگر این موضوع بیش از حد بزرگنمایی شود نوعی توهین به این قشر تلقی خواهد شد.پس باید از آن گذشت زیرا معلوم نیست چه چیزی ساخته و درباره چه کسی صحبت شده است؟

وی اذعان کرد: در قشر هنرمندان همگی متوجه بزرگواری تمامی پزشکان عزیزمان،دانایی، خردمندی،توانایی و تخصص آنها و نیاز مردم به آنها نیز هستیم.

وی با اشاره به این که در هر کاری امکان دارد سوداگری وجود داشته باشد، اظهار کرد: این سریال نه کار انتقادی است نه طنز اجتماعی.به همین خاطرمعتقدم نباید آن را قاطی کار هنرمندان مملکت و دست اندرکاران رسانه کرد.ضمن اینکه معتقدم کارهای آقای مدیری با یک حمایت ویژه ای توزیع می شود، برای نمونه توزیع سریال آن در بقالی ها برای کسی اتفاق نمی افتاد اما برای ایشان رخ داد.یااینکه چرا وزیر امور خارجه ما باید مستقیم به خدمت ایشان برود؟و.....

الماسی به شفا آنلاین گفت: پزشکان محترم ما الان عصبانی هستند اما اگر چنین مسائلی را در نظر بگیرند متوجه می شوند که این عزیزان از خانواده هنر نیستند وکار رسانه ای دیگری انجام می دهند و موفق هم هستند. اما کارهایشان به جامعه ای لطمه می زند .

وی خاطرنشان کرد: زمانی که انواع کلاهبرداری ها، ظلم، حق مردم را خوردن و... وجود دارد اما از گذشتن از همه این ها و رفتن سراغ جامعه پزشکی و گرفتن یقه آنها اصلأ پسندیده نیست.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
1
0
جای تاسف دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
0
2
هیچ جای انتقادی به این سریال نیست حقیقت محض اعتماد مردم خیلی وقته نسبت به پزشکان از دست رفته
مشعوفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
1
0
دراینصورت لازم است پای حرف خود بایستید و بجای مراجعه به پزشکان با استفاده از مقولاتی همچون خوددرمانی و .....به معالجه بیماری خود بپردازید چراکه شما در اظهارنظر خود بین پزشکان خوب وبدی قائل نشده اید و همه را به یک چشم دیده اید.......چراغی بهر تاریکی نگه دار... برادر من
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
1
0
جای تاسف است که بخواهند هنرمندان هم واقعیت را کتمان کنند
مازیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
با سلام به مسئولین سایت وزین شفاآنلاین، اتفاقات و حوادث بیمارستانی که توی همین یکی دو ماه اخیر اتفاق افتاده آیا نمیتونست منجر به پیگیری مستمر، اطلاع رسانی جدی تر و اگر بخواهیم شبیه کشورهای متمدن فکر کنیم استعفای مسئولین بهداشت و سلامت جامعه رو به دنبال داشته باشه؟ آیا بهتر نبود مسئولین نظام پزشکی و وزیر بهداشت بجای صرف انرژی برای درگیری با یک کارگردان و بازیگر محبوب سینما و تلویزیون این کاری می کردند که این مشکلات در بیمارستان های ما کمتر اتفاق بیفته؟ آیا این توقع زیادیه؟ کدوم یک از این دو می تونه باعث بشه تا مردم اعتماد بیشتری به سیستم پزشکی و بیمارستانی ما داشته باشه؟
اتفاقات به شرح زیر:
1- جابجایی عجیب و باورنکردنی دو نوزاد در یک بیمارستان فوق تخصصی آتیه تهران 2- مرگ غم انگیز 9 نوزاد بی گناه در بیمارستان امام خمینی تهران به دلیل عدم ایجاد شرایط بهداشتی مناسب 3- جابجایی عجیب و غریب دو جسد در یک بیمارستان در شرق تهران آیا سایت شما در مورد اطلاع رسانی این سه مورد چه کاری تاکنون انجام داده است؟ ممنون میشم این مطلب رو درج کنین تا مردم نظر بدن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: