کد خبر: ۴۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
شفاآنلاین-نتایج یک پژوهش علمی نشان داد قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی بیسفنول bisphénol که از آن در ساخت مواد پلاستیکی و بسته بندی های مواد غذایی استفاده می شود، ممکن است باعث بروز بیش فعالی شود.
به گزارش شفاآنلاین، پژوهشگران دانشگاه کالگاری در ایالت آلبرتای کانادا پس از آنکه چند جنین گورخر ماهی که هفتاد درصد از ساختار ژنتیکی این جانور شبیه به انسان است را در معرض مقادیر بسیار اندک بیسفنول ای A و اس S قرار دادند، دریافتند جنین این ماهی پس از رسیدن به سن بلوغ دچار بیش فعالی می شود.
به گفته دانشمندان، حتی مقادیر بسیار اندک از این ماده شیمیایی زمان تشکیل و مقدار سلول های عصبی را در مغز جنین این نوع ماهی دستخوش تغییرات جدی کرده و این تغییرات سبب شده است تا زمانی که ماهی ها به بلوغ رسیدند نشانه های بیش فعالی یا همان هایپر اکتیویتی در آنها بروز کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ دانشمندان می گویند اگرچه برای رسیدن به نتایج قطعی کمی زود است ولی پژوهش اخیر، مهر تاییدی است بر یافته های علمی گذشته مبنی بر اینکه زنان باردار باید استفاده از موادی که حاوی بیسفنول هستند را محدود کنند.
پژوهشگران در گذشته هم درباره سرطان زا بودن ماده بیسفنول ای هشدار داده بودند.
کانادا، اتحادیه اروپا و دستکم یازده کشور در قاره آمریکا استفاده از این ماده شیمیایی را در وسایل مورد استفاده برای نوزدان و کودکان مانند شیشه های شیر و پستانک ممنوع کرده اند.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: