کد خبر: ۳۴۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۳ - 2024June 29
مصرف ماده مخدر گُل، در بلندمدت نیز می‌تواند منجر به کاهش حافظه کوتاه مدت، افت تحصیلی، تغییر در عادات روزمره، افزایش رفتارهای پرخطر، مشکلات ریوی و سرطان و همچنین زمینه‌سازی برای بروز اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، روان‌پریشی و خودکشی شود.
شفا آنلاین:سلامت> معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شاهد افزایش مصرف ماده مخدر گل به خصوص در بین جوانان، هستیم. این ماده مخدر توهم‌زا به راحتی قابل تهیه و مصرف بوده و همین امر باعث گرایش روزافزون افراد به آن شده است.
به گزارش شفا آنلاین عباس آزادی اظهار کرد: مصرف گل عوارض کوتاه مدت و بلندمدت بسیار خطرناکی برای سلامتی افراد دارد که افزایش ضربان قلب، قرمزی چشم، خشکی دهان و گلو، خنده‌های بی‌مورد، عدم تمرکز، عدم تعادل، پرخوری، خواب‌آلودگی و افسردگی از جمله عوارض کوتاه مدت آن است.

وی افزود: مصرف ماده مخدر گُل، در بلندمدت نیز می‌تواند منجر به کاهش حافظه کوتاه مدت، افت تحصیلی، تغییر در عادات روزمره، افزایش رفتارهای پرخطر، مشکلات ریوی و سرطان و همچنین زمینه‌سازی برای بروز اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، روان‌پریشی و خودکشی شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تأکید کرد: فعالیت ۶۲ مرکز ترک اعتیاد در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به مددجویان خدمت ارائه می‌کند که سه مرکز آن دولتی و بقیه خصوصی است و ۱۱ مورد در شهرستان آران و بیدگل و۵۱ مرکز در شهرستان کاشان دایر است که ۱۱ مرکز جدید نیز طی دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

آزادی تصریح کرد: یشگیری از رفتارهای پرخطر، خدمات مشاوره و درمانی از جمله برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان، آموزش، اطلاع‌رسانی و مشاوره با افراد پرخطر، آموزش و اطلاع‌رسانی به افراد مرتبط با معتادان پرخطر، مشاوره و نمونه‌گیری بیماری‌های HIV، هپاتیت و دیگر بیماری‌های ویروسی، ارائه خدمات حمایتی شامل مشاوره روانشناسی و روانپزشکی، خدمات پرستاری، خانواده‌درمانی و گروه‌درمانی از دیگر خدمات این مراکز است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اظهار کرد: تعرفه درمان با متادون، شربت اپیوم و بوپرنورفین در مراکز درمانی دولتی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای است. بنابراین پرداخت هزینه کم برای درمان اعتیاد در مقایسه با هزینه‌های مصرف مواد مخدر و همچنین درمان نگهدارنده و پایدار با استفاده از مواد جایگزین از مزایای درمان در این مراکز است.

آزادی تصریح کرد: مراکز ترک اعتیاد با تیمی متشکل از پزشک عمومی آموزش دیده، یا یک روان‌پزشک به همراه پرستار و روانشناس دوره دیده و مددکار اجتماعی بیماران را تحت درمان قرار می‌دهند.

وی گفت: رعایت قانون اجرای پروتکل‌های درمانی و نحوه مصرف مواد جایگزین و نگهدارنده از جمله قرص و شربت «متادون»، شربت اپیوم و قرص «بوپرنورفین» تحت نظر پزشک مراکز الزامی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تأکید کرد: بازدیدهای میدانی به‌صورت دوره‌ای توسط کارشناسان نظارت معاونت درمان از این مراکز انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلف و عدم رعایت قوانین و پروتکل‌ها، پرونده مرکز به کمیته استانی نظارت بر مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب فرستاده شده و در خصوص آن مرکز تصمیم‌گیری می‌شود.

آزادی گفت: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر و مداوم در خصوص عوارض خانمان‌سوز مواد مخدر به ویژه مخدرهای صنعتی از طرف خانواده‌ها و در اجتماع بسیار مؤثر و سازنده است، زیرا فرزندان از رفتار والدین بیش از گفتارشان الگو می‌گیرند.

وی افزود: کاهش آسیب‌های فردی، اجتماعی، بهداشتی، اخلاقی، روحی و حمایت خانواده از جمله مزایایی است که شامل حال مددجویان مراکز درمان اعتیاد این شهرستان می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به ظرفیت آگاهی بخشی رسانه‌ها گفت: امیدواریم که رسانه‌ها، در این کارزار رسانه‌ای با ما همکاری کرده و در آگاه‌سازی مردم از عوارض خطرناک و آسیب‌زای مصرف مواد مخدر به ویژه گل تلاش کنند./ایسنا
برچسب ها: مواد مخدر ، گل ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: